مالزی خواهان ازسرگیری خرید نفت خام ایران شد

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از تمایل مالزی به خرید نفت و فرآورده های نفتی از ایران خبر داد.

امیرحسین زمانی نیا در گفتگو با خبرنگار شانا پس از دیدار امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) با  تان سری امین حاجی مولیا، رئیس مجلس مالزی با بیان این مطلب گفت: مالزی علاقمند به توسعه و گسترش و روابط با ایران است.

به گفته وی، مالزی در این دیدار علاقمندی خود را برای خرید نفت از ایران اعلام کرده و قرار است مذاکرات بیشتر در این باره ادامه یابد.

به گزارش شانا، وزیر نفت اردیبهشت ماه امسال در دیدار با عنیفه امان، وزیر امورخارجه مالزی پیشنهاد کرده بود: با توجه به نبود صادرات نفت به آن کشور، 2 طرف همکاری را از امور بازرگانی کوتاه مدت آغاز کنند.

زنگنه پس از آن دیدار اظهار کرده بود: اکنون شرکتهای مالزی برای حضور هر چه زودتر در ایران اعلام آمادگی کرده اند و قرار شد مذاکرات میان شرکتهای دو کشور هر چه سریعتر درباره تفاهمنامه هایی که در گذشته وجود داشت، آغاز شود.

بازرگانی، نفت خام و فرآورده نفتی، توسعه میدانهای نفت و گاز و سرمایه گذاری در بخش پایین دست از محورهای آن دیدار بود.

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالالامپور است. سازمانهای دولتی و وزارتخانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) این کشور واقع است.

بر اساس این گزارش، مهمترین همکاری‌های نفتی شرکت ملی نفت ایران و مالزی در دوران پیش از اعمال تحریم‌ها به فروش و صادرات نفت خام باز می‌شود به طوری که ایران به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت فروخته است.

شرکت پتروناس از معدود شرکتهای نفت و گاز جهان است که با توجه به سالهای اندک فعالیت در صنایع نفت و گاز، هم‌اکنون دارای فعالیت و تیمهای عملیاتی در هر دو بخش صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت است.

کد خبر 267538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =