۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
  • کد خبر: 267557
مخالفت عراق با محدودیت سطح تولید اوپک

عراق به علت دست نیافتن به سهم کامل خود در بازار، با محدود شدن سطح تولید اوپک مخالف است.

 به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، گفت که این کشور هنوز به سهم کامل خود در بازار دست نیافته است و دولت وی تولید نفت را به عنوان بخشی از هرگونه توافق سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، برای بالابردن قیمت ها، محدود نخواهد کرد.

العبادی، در پاسخ پرسشی در باره موافقت عراق به عنوان دومین کشور عمده تولید کننده نفت عضو اوپک با چنین توافقی، گفت: ما با محدود کردن سطح تولید موافق نیستیم، زیرا عراق هنوز به سطحی که باید تولید کند، نرسیده است.

ونزوئلا که اقتصاد آن مانند عراق به شدت از سقوط قیمت های نفت آسیب دیده، از چند ماه پیش برای جلب توافق تولید کنندگان عضو و غیرعضو اوپک با محدود کردن سطح تولید، تلاش می کرده است.

قیمت های نفت به رغم بالارفتن در سال  2016، هنوز در حدود 49 دلار قرار دارد که کمتر از نصف قیمت در میانه سال 2014 است.

قرار است اعضای اوپک در ماه آینده (سپتامبر) در حاشیه مجمع بین‎المللی انرژی در الجزایر، نشست غیررسمی برگزار کنند و انتظار می رود که روسیه نیز در نشست این مجمع، حضور یابد.

العبادی، در حالی این سخنان را گفت که منابع اوپک و صنعت نفت به رویترز گفتند که ایران، سومین کشور عمده تولید کننده نفت عضو اوپک، نشانه های مثبتی در باره احتمال حمایت از اقدام مشترک برای تقویت بازار نفت فرستاده است.

این در حالی است که تهران از حضور در نشست ماه آوریل دوحه برای تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه سال جاری (2016)، خودداری کرده بود.

به نظر می رسید عراق که برای 95 درصد هزینه های همگانی خود به درآمد فروش نفت وابسته است، آماده بالابردن سطح تولید روزانه خود از حدود چهار میلیون و 600 هزار بشکه کنونی  است.

وزارت نفت عراق روز پنجشنبه (28 مرداد ماه) اعلام کرد که انتقال نفت از میدان های کرکوک را که توسط شرکت دولتی نفت شمال بهره برداری می شود، از طریق خط لوله اقلیم کردستان به ترکیه ازسرگرفته است.

العبادی روز سه شنبه (2 شهریور ماه) افزود که این تصمیم به منظور جداسازی گاز همراه با نفت و جلوگیری از وارد شدن آسیب به ذخایر گرفته شده است.

وی در یک نشست خبری در بغداد گفت که ما باید به منظور تولید گاز، نفت تولید کنیم.

نخست وزیر عراق افزود: این میدان نفتی (کرکوک) بسیار قدیمی است و اگر نفت تولید نکند، ممکن است افت کند. بنابراین ما گفتیم که نفت کرکوک را به جیحان انتقال داده شود.

نفت خامی که از طریق خط لوله شمال عراق به بندر جیحان ترکیه در دریای مدیترانه منتقل می شود، برای فروش در بازارهای بین‎المللی عرضه می شود.

العبادی، همچنین گفت که عراق ممکن است قیمت نفت را در بودجه همگانی سال 2017 از پیش بینی اولیه 45 دلار برای هر بشکه پایین تر بیاورد و بر پایه 35 دلار برای هر بشکه قرار دهد که در حدود سطح سال کنونی است.

عراق نفت خود را با تخفیف در قیمت های بین‎الملی نفت، عرضه می کند.

سخنگوی العبادی نیز جداگانه گفت که قیمت فرضی نفت برای سال 2017 هنوز ممکن است در پارلمان که باید لایحه بودجه را بررسی و تصویب کند، تغییر داده شود.

کد خبر 267557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =