۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
  • کد خبر: 267570
برنامه‌ریزی‌های هدفمند در پالایشگاه لاوان

راهبرد اصلی شرکت پالایش نفت لاوان در سالهای اخیر بر اجرای طرح ازدیاد ظرفیت، ارتقاء کیفیت و بهبود فرایند تولید محصول، با هدف پاسخگویی به نیاز کشور در زمینه تامین محصولات هیدروکربنی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه تمام شده تولید متمرکز شده است.

با وجود مشکلات ناگریزی نظیر تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران، موضوع افزایش تولید بخش پالایشگاهی کشور با انجام تمهیدات دقیق و برنامه ریزی‌های منظم و هدفمند در دستور کار قرار داشته است.

به این منظور واحدهای عملیاتی متعددی از جمله واحد تولید و توزیع آب شیرین، واحد تصفیه گاز ترش با آمین، واحد تصفیه آب ترش، شبکه برداشت و توزیع آب دریا، ساخت مخازن ذخیره‌سازی، شبکه تولید و توزیع بخار و میعانات برگشتی، واحد تصفیه پسابهای بهداشتی و واحد تصفیه هیدروژنی نفت سفید و نفت گاز به چرخه تولید وارد شده‌اند.

اصلاحات بنیادی در واحد تصفیه هیدروژنی و تبدیل کاتالیستی نفتای سنگین پالایشگاه لاوان به انجام رسیده است. با اتمام فرایند راه‌اندازی واحدهای توسعه ای جدیدالاحداث، هم‌اکنون مقدار گوگرد موجود در محصول گازوئیل تولیدی به کمتر از ppm wt 50 رسیده، همچنین مقدار گوگرد موجود در نفت سفید به کمتر از ppm wt 40 کاهش یافته است که در نتیجه کیفیت فرآورده‌های یادشده، الزام های استاندارد یورو 4 را پوشش می‌دهد.

همزمان با راه‌اندازی واحدهای جدید تولیدکننده محصولات هیدروکربنی، اهداف مهم طرحهای در دست اقدام از جمله کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های جاری پالایشگاه نیز از طریق راه‌اندازی واحدهای بازیافت پسابهای صنعتی و انسانی، شیرین‌سازی گاز با آمین و شیرین‌سازی پساب ترش محقق شده است.

همچنین کمیت فرآورده‌های تولیدی با راه‌اندازی واحدهای جدید افزایش یافته، به گونه‌ای که ظرفیت پالایش از 30 هزار بشکه در روز نفت‌خام به 56 هزار بشکه در روز (27 هزار بشکه در روز نفت‌خام و 29 هزار بشکه در روز میعانات گازی)، میزان تولید بنزین از یک میلیون و 300 هزار لیتر به 2 میلیون لیتر در روز، گازوئیل از یک میلیون و 800 هزار لیتر به سه میلیون و 200 هزار لیتر در روز، نفت‌کوره از یک میلیون و 700 هزار لیتر به یک میلیون و 600 هزار  لیتر در روز، نفتای سبک و سنگین از صفر به یک میلیون و 700 هزار لیتر در روز و گاز مایع از 20 به 100 تن در روز افزایش یافته است.

قابل یادآوری است که به دلیل سنگین بودن فرآورده نفت‌کوره و کم ارزش‌تر بودن آن نسبت به سایر فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه، روندکاهش آن مثبت ارزیابی می‌شود. هم‌اکنون واحدهای ایزومریزاسیون نفتی سبک و بازیافت گوگرد نیز مراحل پایانی آماده‌سازی را طی می‌کند که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید و بدین ترتیب میزان تولید بنزین به دو میلیون و 800 هزار لیتر در روز، میزان بنزن موجود در فرآورده بنزین پالایشگاه به کمتر از یک درصد و عدد اکتان آن به 90 افزایش یافته و تولید گوگرد به 30 تن در روز خواهد رسید.

شرکت پالایش نفت لاوان یکی از 9 شرکت پالایش نفت کشور است که در جزیره لاوان در خلیج‌ فارس واقع شده و کارکنان آن به صورت اقماری انجام وظیفه می‌کنند.

با وجود مشکلاتی چون شرایط نامناسب اقلیمی و جوی و دور بودن از امکانات و مبادی تامین کالاها و تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه، کارکنان سختکوش شرکت پالایش نفت لاوان با جدیت و اهتمام مثال زدنی نقش مهمی را در اجرای برنامه‌های توسعه و سند چشم‌انداز کشور در حوزه تولید فرآورده‌های نفتی و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای ایفا کرده‌اند.

 

محمدعلی اخباری

مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان

کد خبر 267570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =