تدبیر زنگنه در پارس جنوبی به ثمر نشست

تدبیر و برنامه های دولت یازدهم به گونه ای بود که اکنون شاهد هستیم برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به بیش از 360 میلیون مترمکعب رسیده و طبق برنامه قرار است این رقم تا اوایل سال آینده به 530 میلیون مترمکعب در روز برسد به گونه ای که برداشت ایران و قطر با هم برابر می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه وزیر نفت فردا (پنجشنبه، چهارم شهریورماه) بار دیگر به همراه تعدادی از معاونان و مدیران ارشد نفت برای بازدید از طرحهای پتروشیمی و بررسی وضع پیشرفت اجرایی فازهای در دست اجرای پارس جنوبی به پایتخت گازی ایران سفر می‌کند، بازدیدی که با دیدار مسئولان دولتی استان بوشهر در ساعات اولیه صبح آغاز و با نشست کاری با مجریان و مدیران فازهای پارس جنوبی در ساعات پایانی شب ادامه و با صبحانه کاری با اصحاب رسانه در روز جمعه (پنجم شهریورماه) به پایان می رسد.

به یاد دارم وزیر نفت در نخستین بازدید خود با تاکید بر در اولویت بودن فازهای های 12 و 15 تا 18 اعلام کرد: توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی از جمله ١٩، 20 تا 24 در اولویت دوم قرار دارد و پس از اینکه مشکلات جدی سه طرح گازی یاد شده (١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨) حل شد، به طور جدی آنها را نیز پیگیری خواهم کرد، از این رو می توان امروز به این نتیجه رسید که با به تولید رسیدن فازهای 12، 15 و 16 زنگنه به دنبال پایان مراحل نهایی تکمیل فازهای 17 و 18 و به سرانجام رساندن فازهای اولویت دوم است.

پارس جنوبی اهمیت زیادی برای آقای وزیر دارد به گونه ای که هر هفته نشستی را با مجریان این طرحها برگزار می کند تا در جریان آخرین روند اجرایی شدن این فازها قرار بگیرد.

پارس جنوبی و دولت یازدهم

در دولت یازدهم شاهد افتتاح رسمی فازهای ۱۲، 15و 16 بودیم و فازهای 17 و 18 نیز در آینده نزدیک افتتاح می شود، بخشی از فاز 19 پارس جنوبی با تکیه بر گاز دریا راه اندازی شد که برای نخستین بار بود این اتفاق افتاد.

از فازهای 20 و 21 هم خبر می رسد که نخستین ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی آماده دریافت گاز ترش فازهای ٦ تا ٨ این میدان گازی می شود؛ همه این خبرهای خوب که در آستانه سفر آقای وزیر به پارس جنوبی مخابره شد حاکی از آن است که تا پایان امسال، ایران در برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به قطریها می رسد و ایران به ٢ دهه برداشت بیشتر روزانه قطر خاتمه می دهد.

متاسفانه در سالهای اخیر در نتیجه تحریمها و نیز بی توجهی به توسعه پارس جنوبی، قطر از فرصت استفاده کرده و حجم گسترده ای از گاز را برداشت کرد.

پیشرو فازها؛ 19

فاز 19 پارس جنوبی که در برنامه بازدید فردای وزیر نفت قرار دارد مراحل پایانی کار را پشت سر می گذارد؛ به طوری که اجری طرح از پیشرفت ۹۴.۲ درصدی برخوردار است، با بهره برداری از این فاز تا پایان امسال، امکان برداشت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی ترش فراهم می شود، این گاز پس از انتقال به پالایشگاه، به ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۲هزار و ۸۰۰ تن گاز مایع، ۲هزار و ۷۰۰ تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد تبدیل می شود. گاز این فاز برنامه ریزی شده از محل ٢١ حلقه چاه دریایی که شامل ۶ حلقه چاه پیشین موجود، ۱۳ حلقه چاه توسعه ای و ۲ چاه توصیفی است، تولید می شود.

هم اکنون روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز ترش از فاز  ۱۹ برداشت می شود و از مجموع چهار ردیف شیرین سازی، 3 ردیف عملیاتی شده است. تا کنون حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه میعانات گازی این فاز به بازارهای هدف صادر شد.

پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی از واحدهای یوتلیتی و فرآیندی تشکیل شده که همه واحدهای آن پارسال به بهره برداری رسیدند و تکمیل واحدهای فرآیندی در دستور کار است، این پالایشگاه آب مورد نیاز خود را از سامانه آبگیری که در مجموعه پالایشگاه قرار دارد تامین می کند و به این منظور ٦ دستگاه بویلر با ظرفیت ١٨٠ تن نصب شده است.

برخورداری از ١٠ پست توزیع برق از دیگر ویژگی پالایشگاه فاز ١٩ است که هم اکنون روزانه بیش از ١٧ میلیون متر مکعب گاز شیرین از ٢ ترین این فاز تولید می شود. تاکنون ١٢٦ میلیون نفر ساعت در بخش خشکی فاز ١٩ پارس جنوبی کار انجام شده است و در انجام فعالیتهای توسعه ای این فاز بالغ بر ١١ هزار نفر مشغول به فعالیت بودند.

توسعه فاز 20 و 21 از غافله عقب نیست

سرعت توسعه در فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی نیز کمی از فازهای دیگر ندارد، این فازها از جمله طرحهای دارای اولویت امسال برای راه اندازی است که با اجرای آن، ایران قادر خواهد بود روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت کند.

سکوی فاز ٢١ تیرماه امسال با ظرفیت فرآورش ٢٨ میلیون مترمکعب گاز در موقعیت خود در خلیج فارس نصب شد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده این سکو پاییز امسال به تولید می رسد، همچنین بر اساس برنامه ریزی انجام شده سکوی فاز ٢٠ نیز یک ماه دیگر (اواخر شهریورماه) در موقعیت خود نصب خواهد شد.

هم اکنون حفاری ٢٢ حلقه چاه فاز ٢١ پایان یافته است و حفاری ٢٢ حلقه چاه فاز ٢٠ هم مراحل پایانی را پشت سر می گذارد، بر این اساس کل حفاری این فازها هم اکنون پیشرفت ٩٧,٤ درصدی دارد.

پیشرفت کلی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی هم اکنون به ٨٩,٣٣ درصد رسیده است که با راه اندازی آن برداشت روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز، تولید ٧٧ هزار بشکه میعانات گازی، ٢ هزار و ٩٠٠ تن ال پی جی، ٤٠٠ تن گوگرد و ٢ هزار و ٧٥٠ تن گاز اتان برای خوراک مجتمع های پتروشیمی محقق خواهد شد.

«نخستین ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی آماده دریافت گاز ترش فازهای ٦ تا ٨ این میدان گازی می شود.» «ردیف دوم هم تا پایان شهریورماه راه اندازی می شود.» "از ابتدای آذرماه امسال ارسال گاز از سکوی ٢١ به پالایشگاه امکانپذیر خواهد شود." "ردیف نخست واحد تثبت میعانات گازی فازهای ٢٠ و ٢١ نیز آماده است و تا پایان شهریورماه آماده راه اندازی می شود." همه و همه خبرهای خوب از این فاز است.

هم اکنون حدود ١٠ هزار نفر در حال کار در این طرح توسعه ای هستند و رویکرد استفاده حداکثری از نیروهای بومی مدنظر قرار دارد.

طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین برای مصارف داخلی، بازیافت سالانه یک میلیون تن گاز اتان برای مصرف در صنایع پتروشیمی، بازیافت سالانه یک میلیون و ٥٠ هزار تن گاز مایع مرغوب برای صادرات، تولید روزانه ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی گوگردزدایی و تثبیت شده برای صادرات و بازیافت روزانه ٤٠٠ تن گوگرد برای صادرات در اولویت وزارت نفت قرار دارد.

توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ در سال ١٣٨٩ به شرکتهای مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و تاسیسات دریایی با رهبری شرکت اویک واگذار شد.

شاید بد نباشد در آستانه هفته دولت به نقل از علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس عنوان شود که از ابتدای سال ٩٣ تاکنون حدود ١٥٠ میلیون متر مکعب به میزان برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی افزوده شد و این رقم اوایل سال ٩٦ به ٣٠٠ میلیون متر مکعب در روز و اوایل سال ٩٦ تولید به حدود ٥٣٠ میلیون متر مکعب در روز می رسد و در بهار سال آینده، در برداشت گاز از پارس جنوبی با قطر برابر می شود.

کد خبر 267603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =