مدل‌‌ عملیات فرازآوری با گاز چاه‌های نفتی ارائه شد

مدل‌‌سازی عملیات فرازآوری با گاز برای پیش‌بینی نرخ تولید نفت چاه‌های جنوب کشور انجام شد.

به گزارش شانا، با ادامۀ تولید از یک محزن هیدروکربوری، فشار مخزن افت کرده و تولید نفت به حدی کاهش می‌یابد که تولید صرفه اقتصادی ندارد. در این شرایط  یکی از متداول‌‌ترین شیوه‌های فرازآوری مصنوعی، روش فرازآوری با گاز است.

در این روش نرخ تولید نفت تابعی از متغیرهای چاه، مخزن و شرایط تولید است و معمولاً با آنالیز گره‌‌ای که بسیار پرهزینه و زمان‌بر است محاسبه می‌‌شود، همچنین ویژگی‌‌ها و متغیرهای مختلف چاه‌‌ها و مخازن علاوه بر تفاوت در نوع منابع، تغییر در متغیرهای چاه‌‌ و مخزن را سبب می‎شود.

از این‌رو ساخت مدلی که بتواند نرخ تولید نفت در عملیات فرازآوری با گاز را در مسائل مختلف با سرعت و دقت پیش‌بینی کند ضروری است. 

پژوهش «مدل‌‌سازی عملیات فرازآوری با گاز» با استفاده از برنامه‌ریزی ژنتیک بر اساس اطلاعات 60 چاه میدان‌های جنوب کشور  تحقق پیش‌بینی نرخ تولید نفت را با تکیه بر روش مدل‌سازی دنبال می‌کند.

نتایج بررسی حاکی از آنست که تعداد متغیرهای مورد استفاده برای تدوین مدل به مراتب کمتر از تعداد متغیرهای مورد نیاز برای محاسبه نرخ تولید نفت بر اساس شبیه‎سازی بوده است. بر این اساس دقت مدل مناسب (خطای میانگین نسبی 1.53 درصد و بیشینه خطای نسبی پنج درصد) ارزیابی شده است. همچنین برآیند سرعت مدل برنامه‌ریزی ژنتیک به مراتب از آنالیز گره‌ای بیشتر گزارش شده است.
کد خبر 267617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =