صادرات مناطق آزاد در دولت یازدهم به 4.527 میلیارد دلار رسید

معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، ارزش صادرات این مناطق را در سه سال فعالیت دولت یازدهم 4 میلیارد و 527 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در این دوره نرخ رشد صادرات مثبت و روند افزایشی بوده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، مهدی بازارگان، معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان این که میزان صادرات این مناطق در سال 1392 معادل 784 میلیون دلار، سال 1393 یک میلیارد و 681 میلیون دلار و سال 1394 معادل 2 میلیارد و 62 میلیون دلار بوده است، گفت: در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی، نرخ رشد صادرات در مناطق آزاد تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه کشور معادل 30 درصد در سال تعیین شده و آمار کلی مناطق آزاد در این زمینه مثبت است.

وی افزود: صادرات قطعی مناطق آزاد حدود 320 میلیون دلار و صادرات مجدد بالای 250 میلیون دلار است و مجموع صادرات پارسال مناطق آزاد حدود 580 میلیون دلار برآورد می‌شود و چنانچه صادرات از مرز شلمچه به این رقم افزوده شود، مجموع صادرات سال 94 این مناطق به 2 میلیارد و 62 میلیون دلار می‌رسد.

بازرگان، بیشترین سهم صادرات مناطق آزاد در دولت یازدهم را مربوط به منطقه آزاد اروند دانست و تصریح کرد: این منطقه در سال 1392 به میزان 445 میلیون دلار، در سال 1393 معادل یک میلیارد و 75 میلیون دلار و در سال 1394 یک میلیارد و 554 میلیون دلار صادرات را تجربه کرده است.

معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور عنوان کرد: جهتگیری امسال و سالهای آینده مناطق آزاد به سمت اقتصاد مقاومتی است و طی امسال نیز 3 برنامه مهم برای مناطق آزاد هدفگذاری و ابلاغ شده است که بر این اساس صادرات این مناطق باید به میزان 30 درصد افزایش یابد و انتقال فناوری پیشرفته نیز محقق شود.

وی گفت: تلاش ما بیشتر در زمینه صادرات قطعی است تا شاهد افزایش 30 درصدی صادرات باشیم، اما صادرات مجدد تا حدودی به صادرات خارجیها بستگی دارد که کالا و محصولات خود را در اختیار ما قرار دهند و بتوانیم مجدد صادر کنیم.

بازارگان افزود: براساس منشور اقتصاد مقاومتی این مناطق باید روی تولید، افزایش صادرات و انتقال تکنولوژی روز متمرکز شوند و در حد امکان نیازهای کشور را در داخل تامین کنند تا حداقل وابستگی را به دنیای خارج داشته باشیم.

معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تصریح کرد: به عنوان نمونه، قبلا بنزین وارد می‌کردیم و کمتر پالایشگاه‌های داخلی در صدد این بودند که بنزین باکیفیت بالا و به میزان کافی تولید کنند، اما در برنامه پنجم توسعه تکلیف شد ظرفیت تولیدات پالایشگاهی افزایش یابد و اقدامهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شد و چنانچه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در منطقه آزاد قشم نیز به بهره برداری برسد، قادر خواهیم بود 35 میلیون لیتر بنزین و 12 میلیون لیتر گازوییل با کیفیت در روز تولید کنیم و بدین ترتیب وابستگی مابه طور کلی به بنزین وارداتی قطع می‌شود.

وی توانایی تولید بنزین باکیفیت در داخل کشور را همسو با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد که بدین ترتیب در شرایط تحریمی از عرضه کنندگان خارجی ضربه نخواهیم خورد و نیاز داخل را تامین خواهیم کرد، رسالت ما افزایش ظرفیتهای تولیدی و صادرات با هدف کاهش وابستگی به خارج است.

بازارگان عنوان کرد: برای توسعه صادرات باید بتوانیم توانمندی خارجی خود را افزایش دهیم تا هم ارزآوری داشته باشیم و هم از وابستگی کشور به نفت بکاهیم، به ویژه این که سیاستهای خاص راهبردی مناطق آزاد تعامل با همسایگان از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، ترکیه، عراق، کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و نباید از آنها غافل شویم تا بتوانیم حجم قابل قبولی از تولیدات خود را برای صادرات به این کشورها هدفگذاری کنیم.

معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افزود: مناطق آزاد برای موفقیت در جذب سرمایه، از فعالان بخش تولید و صادرات حمایت می‌کنند تا حجم صادرات افزایش یابد، اما فعالان اقتصادی در منطقه با مشکلات بسیاری مواجه‌اند، هرگونه بی نظمی و ایجاد مشکلات، صدمات بسیاری به بخش تولید و فعالیتهای اقتصادی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: مبلغی که از سهم واردات نصیب مناطق آزاد می‌شود، حدود 5 هزار میلیارد ریال است که برای آبادانی و تامین زیرساختهای مناطق آزاد هزینه می‌شود، با این حال این ابهام برای برخی وجود دارد که این مبالغ کجا می‎رود، باید عنوان کرد که بیش از این مبلغ صرف تامین زیرساخت مناطق می‌شود.

بازرگان گفت: آمار عملکرد مناطق آزاد در 4 ماه نخست سال 1395 در مقایسه با مدت مشابه سال 1394 همچنان از رشد صادرات در بیشتر این مناطق حکایت دارد.

کد خبر 267618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =