برنامه بلندمدت برای رصد فناوری و استراتژی آینده صنعت برق تدوین شود

قائم‌مقام پژوهشگاه نیرو با تاکید بر این که پژوهشگاه نیرو از پروژه‌ های فناوری نانو در صنعت برق و انرژی حمایت می‌کند، گفت: برای رسیدن به تمام اهداف کلیدی باید مجموعه‌ای از تکنولوژیها و طرحها در حوزه‌ های مختلف صنعت برق، براساس نیازهای فعلی و آینده تعریف شود.

به‌ گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو، سیدمحسن مرجان‌مهر، قائم‌مقام پژوهشگاه نیرو، در چهارمین کنفرانس فناوری نانو در صنعت برق و انرژی، با بیان اینک ه پژوهشگاه نیرو با تغییر رویکرد خود طی سه سال گذشته از یک مجموعه پژوهشی صرف به مجری طرحهای صنعتی بدل شده است، گفت: بر این اساس از همه محققان و پژوهشگران برای رسیدن به ثروتی حاصل از تحقیق دعوت به عمل می‌آوریم و در این جهت نیز مراکز توسعه فناوری را براساس مصوبات وزارت نیرو برای توسعه فناوری، توسعه بازار و توسعه کسب‌ و کار ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به رونمایی سند نقشه‌ راه توسعه فناوری نانو در صنعت برق در یازدهم مردادماه از سوی وزیر، افزود:‌ پتانسیل صادرات صنعت برق، اهمیت حوزه نانو در بالا بردن ارزش و توسعه این صنعت را دو چندان می‌کند و مجموعه تحقیقاتی صنعت برق، برنامه منظمی را در این مورد در دست دارد.

مرجان‌مهر با بیان این که نانو فناوری عرصه ورود ایده‌ های جدید است، تصریح کرد: پژوهشگاه نیرو آمادگی دارد تا در خارج از صنعت برق نیز به محققان و پژوهشگران برای رسیدن به ارزش ملی کمک رسانی کند.

قائم‌مقام پژوهشگاه نیرو ادامه داد: توسعه صادرات ارتقا و روزآمدکردن مستمر فناوری، اکتساب فناوری، توسعه کسب‌ و کار در حوزه برق و انرژی و بومی‌سازی فناوری از جمله مواردی است که پژوهشگاه نیرو از آن حمایت می‌کند.

وی توسعه حقوق و فرهنگ مالکیت فکری در حوزه تحقیقات و تجاری سازی نتایج تحقیقات، توسعه صادرات، بومی سازی فناوری در صنعت برق، افزایش اطمینان و کاهش ریسک کاربرد محصولات منتج از تحقیقات، ایجاد زیرساخت مناسب به منظور ارائه خدمات، توسعه کسب و کار فناورانه از طریق بکارگیری نیروها و پتانسیلهای پژوهشگاه نیرو، شرکتها و موسسات و صندوق مرکز رشد را از جمله اهداف و رویکرد مهم پژوهشگاه نیرو در بخش فناوری نانو در صنعت برق عنوان کرد.

مرجان‌مهر با اشاره به این که پژوهشگاه نیرو مجری برنامه‌ ها و سیاستهای بحث تجاری سازی صنعت برق است، گفت: در این مورد از همه دانشگاهیان و استادان و مخترعین در جهت رسیدن به ثروت و ارزش آفرینی در صنعت برق حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: به همین منظور برنامه‌ های اصولی و مدونی را در دستور کار خود قرار داده تا جایی که مراکز فناوری را در پژوهشگاه نیرو ایجاد شده تا این مرکز بحث توسعه تحقیقات و فناوری بازار و کسب و کار جز اولویتهای کاری خود قرار دهد، همچنین مراکز صندوق حمایت از طرحها و موضوعهای تحقیقاتی و فناوری و پوشش ریسک را برای حمایت از فناوری را در دستور کار خود قرار داده است.

مرجان‌مهر با تاکید بر این که امسال 75 درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی در وزارت نیرو صورت گرفته است، افزود: صنعت برق پتانسیل قوی برای صادرات را دارد، بنابراین باید نگاه صادراتی را در این بخش تقویت کنیم تا جایی که به سمت حوزه فناوری جدید بر اساس اهمیت موضوع حرکت کنیم.

وی ضمن تبریک هفته دولت به دولتمردان و نیز تاکید به شعار سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت: پژوهشگاه نیرو سیاستهای اصولی را جهت توسعه فناوری نانو در صنعت برق و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی را در این مرکز را جزو اولویت کاری خود قرار داده تا جایی که فناوری نانو در صنعت برق را در پژوهشگاه نیرو رونمایی کرد، بنابراین برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز برنامه‌ های را اجرا می‌کند.

مرجان‌مهر ادامه داد: باید برای رسیدن به همه اهداف کلیدی در فناوری نانو، مجموعه‌ای از فناوری ها، پروژه‌ ها و طرحها در حوزه‌ های مختلف صنعت برق، بر اساس نیازهای کنونی و آینده تعریف شود.

کد خبر 267623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =