۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
  • کد خبر: 267636
حمایت تمام قد اتاق ایران از قراردادهای جدید نفتی

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که در جریان طراحی و تهیه قراردادهای جدید نفتی، کارشناسان اتاق بازرگانی ایران به صورت منظم در کارگروه های تشکیل شده حضور داشته‌اند، گفت: در این میان با توجه به نقش آفرینی این مدل از قراردادها برای جذب سرمایه گذاری خارجی،کارشناسان ما همواره از مدافعان این قراردادها بوده‌اند.

به گزارش شانا، پدرام سلطانی به همکاری پارلمان بخش خصوصی کشور با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: وزارت نفت ایران به عنوان یکی از وزارتخانه های اقتصادی کشور ذینفعان زیادی در اتاق بازرگانی دارد و اتاق تعامل خوب و مستمری با این وزارتخانه دارد، طی چند سال گذشته جلسات زیادی با حضور فعالان بخش خصوصی در این صنعت و با وزیر نفت برگزار شده است.

وی افزود: فعالان سرشناس صنعت نفت ایران در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران حضور دارند، از سوی دیگر تشکلها و کمیسیونهای دیگری نیز در این اتاق فعال هستند که ارتباط نزدیکی با صنعت نفت دارند، با توجه به نزدیکی نوع فعالیت این تشکلها، به تازگی فدراسیون صنعت نفت نیز در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده است.

سلطانی تصریح کرد: حضور مسئولان صنعت نفت ایران به عنوان نماینده در کمیسیون و فدراسیون صنعت نفت یکی از نکات مورد توجه در این اتاق به شمار می‌رود که تاکنون در میزان تعامل با این صنعت تاثیر بسزایی داشته است، یکی دیگر از ارتباطهای این اتاق با صنعت نفت کشور، حضور نماینده این اتاق در شورای اقتصاد برای تصمیم گیری در مورد پروژه های این صنعت است.

وی به موضوع قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و افزود: در جریان طراحی و تهیه این قراردادهای جدید کارشناسان اتاق بازرگانی ایران به صورت منظم در کارگروه های تشکیل شده حضور داشته‌اند، در این میان با توجه به نقش آفرینی این مدل از قراردادهای جدید صنعت نفت برای جذب سرمایه گذاری خارجی کارشناسان ما همواره از مدافعان این قراردادها بوده‌اند.

سلطانی تصریح کرد: وزارت نفت ایران با گذاشتن شرط همکاری با شرکتهای ایرانی برای حضور در پروژه های صنعت نفت برای شرکتهای خارجی سیاستهای حمایتی از شرکتها و سازندگان ایرانی را اجرا کرده است.

شرکتهای خارجی علاقمند به حضور در بخش نفت

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه به موضوع برجام و تاثیر آن بر فعالیتهای بخش خصوصی اشاره و عنوان کرد: در این مدت، اتاق بازرگانی ایران به عنوان بخش بالادستی بازرگانی خصوصی ایران مذاکرات و ارتباطهای مستقیم و غیر مستقیم زیادی با همتایان خود در کشورهای اروپایی و آسیایی داشته است، از آنجا که صنعت نفت ایران هم اکنون شناخته ترین حوزه اقتصادی کشورمان به حساب می‌آید، طبیعی است در تمام مذاکرات و ارتباطهای ما شرکتهای خارجی علاقمند برای فعالیت در صنعت نفت ایران حضور داشته‌اند، از این رو ما هم تلاش می‌کنیم شرکتهای ایرانی فعال در بخش انرژی را برای همکاری با طرفهای خارجی هدایت کنیم.

وی ادامه داد: همواره بخش قابل توجهی از هیئتهای تجاری اعزامی به ایران را شرکتهای نفتی و گازی تشکیل می‌دهند، در طرف مقابل ما شاهد آن هستیم که بسیاری از نمایندگان شرکتهای خارجی به خاطر حضور شرکتهای نفتی و گازی به دیدار هیئتهای تجاری ایرانی می‌آیند، در جریان دوره جدید تعاملات وزارت نفت ایران با شرکتهای خارجی چند ملیتی، تلاش ما بر این بوده که با حضور جدی در برنامه ها و کنفرانسهای مشترک جای پای بخش خصوصی را باز کنیم و شرایطی را ایجاد کنیم تا توانایی بخش خصوصی نیز در این صنعت افزایش یابد و وزارت نفت نیز به این بخش بیشتر اعتماد کند.

مذاکره با بیش از 150 هیئت تجاری پس از اجرایی شدن برجام

سلطانی گفت: ما پس از اجرایی شدن برجام با همتایان خود در کشورهای آسیایی و اروپایی مذاکرات زیادی را انجام دادیم، به طوری که پارسال اتاق بازرگانی ایران میزبان بیش از 150 هیئت تجاری بود که 60 درصد از آنها از کشورهای اروپایی به ایران آمده بودند، این تعداد مذاکره در سطح جهانی در طول یکسال، یک رکورد به شمار می‌آید.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: هم اکنون روابط میان شرکتهای ایرانی فعال در صنعت نفت با همتایان خارجی خود فراهم شده و تنها مشکلاتی که وجود دارد در بسترهای تعاملاتی و تجاری همچون ارتباطهای بانکی است، هر دو طرف مشتاق به افزایش سطح روابط خود هستند.

وی به موضوع بازگشایی اتاقهای بازرگانی خارجی در ایران و پس از برجام اشاره و تصریح کرد: برخی کشورها همچون ایالت باواریا آلمان، اتریش، ایتالیا و فرانسه فعالیتهای اقتصادی خود را به وسیله سفارتخانه های خود در ایران آغاز کردند، ضمن آنکه اتاقهای بازرگانی مشترک ایران با سایر کشورها فعالیتهای خود را از سر گرفتند و به تازگی تعدادی از کشورهای اروپایی برای تاسیس اتاقهای مشترک درخواستهای خود را به اتاق بازرگانی ایران ارائه کرده‌اند.

حمایت اتاق بازرگانی از صنعت نفت کشور

سلطانی با اشاره به حمایت اتاق بازرگانی ایران از صنعت نفت کشور عنوان کرد: اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی از شرکتهای داخلی در صنعت نفت حمایت می‌کند، به عنوان مثال انجمن سازندگان صنعت نفت ایران یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران به شمار می‌آید، این گونه انجمنها طی سالهای گذشته تلاش خود را برای ورود شرکتهای ایرانی به عرصه بین‌المللی انجام داده‌اند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که این اتاق در مورد ساخت 10 گروه کالا در حوزه صنعت نفت با سازندگان چنین کالاهایی همکاری می‌کند، گفت: بسیاری از شرکتهای زیر مجموعه اتاق بازرگانی ایران در تلاش برای ساخت این کالاها هستند، شرکتهای دانش بنیان ما در سالهای گذشته با جدیت به دنبال بومی سازی تجهیزات و فناوریهای نوین صنعت نفت هستند، به طوری که مدیران صنعت نفت در بازدید که از غرفه های این شرکتها در بیست و یکمین نمایشگاه صنعت نفت از میزان پیشرفت این شرکتها ابراز شگفت زدگی کردند، از آنجا که بخش خصوصی ایران به نسبت بخش دولتی اعتماد به نفش بیشتری را دارد، لازم نیست بخش خصوصی به عنوان قیم و سرپرست این بخش فعالیت کند.

خط اعتباری بیمه هرمس بزودی باز می شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به ایجاد زیرساختها و بسترهای لازم به منظور تجارت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی اشاره و عنوان کرد: برخی بسترهای عمومی همچون روابط بین‌المللی بانکی عادی، گشایش فاینانس، تضامین بیمه‌ای معتبر خارجی همچون ساچه ایتالیا که در فاز اول خط اعتباری 3.5 میلیارد دلاری را باز کرده، باید فراهم شود، ضمن  این که پس از مذاکرات و توافق با بیمه هرمس آلمان بزودی شاهد خط اعتباری این بیمه نیز خواهیم بود.

وی گفت: در حوزه حمل و نقل نیز باید شرکتهای فعال در این زمینه با شرکتهای اروپایی همکاری خود را شروع کنند، شرکتهای ایرانی در صحنه جهانی شناسنامه استاندارد ندارند، به عبارت دیگر در نزد شرکتها و سازمانهای معتبر بین‌المللی شناخته شده نیستند، شرکتهای ایرانی باید با مقررات جهانی به روز باشند، این فعالیتها در دنیا معمول است، اما در ایران یک دهه است که انجام نشده و نیاز است این موضوع به روزرسانی شود.

سلطانی افزود: همواره در مذاکرات خود با شرکتهای خارجی به آنها تاکید کرده‌ایم که اگر شریک شما در پروژه ها، ایرانی باشد ما حمایت بیشتری برای حضور و موفقیت شما در ایران خواهیم کرد، زیرا سرنوشت شرکتهای ایرانی برای ما اهمیت زیادی دارد، شرکتهای ایرانی خصوصی برای همکاری با شرکتهای خارجی از سوی دفتر رتبه بندی اتاق بازرگانی رتبه بندی می‎شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به چگونگی افزایش ارتباط میان انجمنهای مرتبط با صنعت نفت با اتاق بازرگانی ایران اشاره و تصریح کرد: هم اکنون از 17 انجمن موجود در صنعت کشور 12 انجمن زیر مجموعه اتاق هستند، ما استقبال می‌کنیم سایر انجمنها در اتاق عضو شوند.

وی ادامه داد: طی سالهای گذشته ایرانی بودن برای شرکتهای ایرانی هزینه داشته است، زیرا این شرکتها به دلیل تحریم از بازارهای بین‌المللی حذف شده‌اند، پس حق این شرکتهاست که با اجرایی شدن برجام اولویت داشته باشند.

سلطانی افزود: ما اعتقاد داریم در پروژه های که کیفیت پایین می‌تواند برای آن پروژه مخاطره آمیز باشد، وزارت نفت از کالای خارجی استفاده کند، اما در پروژه هایی که استفاده از کالای ایرانی مخاطره و ریسک بالا ندارد باید از سازندگان و کالای ایرانی استفاده شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به برخی فعالیتهای کمیته پساتحریم در اتاق بازرگانی اشاره و تصریح کرد: این کمیته از خردادماه پارسال تشکیل شده و تلاش می‌شود بسترهای لازم برای افزایش نقش شرکتهای ایرانی خصوصی در عرصه بازرگانی و پیگیری امور مالی و بیمه‌ای شرکتهای داخلی جزئی از کارهای این کمیته به شمار آید، ضمن این که پردازش دستاوردهای برجام و نظارت بر آن یکی دیگر کارهای این کمیته است.

کد خبر 267636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =