کشورها برای انتقال فناوری به یکدیگر نیاز دارند

عضو کمیسیون عمران مجلس، اهتمام دولت و مجلس در زمینه تکمیل الگوی جدید قراردادهای نفتی را از ظرفیت های کشور خواند و گفت: در جهان امروزی همه کشورها برای انتقال فناروی به یکدیگر نیازمند هستند.

محمدرضا ملکشاهی راد در گفتگو با خبرنگار شانا، درباره قراردادهای نفتی و مسائل مطرح شده در زمینه آن در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل این که این دست از قراردادها برای مدت طولانی بر کشور اثر می گذارند به درستی از طرف مجلس و دولت با حساسیت و اهتمام پیگیری می شود.

این نماینده مجلس دهم، اهتمام مجلس و دولت را از نکات مثبت و سازنده نظام ارزیابی کرد و گفت: وجود تعهدها و قراردادها در کشور دارای پیشینه است که دارای پیامدهای مختلفی هم بوده اند. از این رو، حساسیت مجلس و دولت در این زمینه در واقع ظرفیت نظام تلقی می شود، بنابراین، موضوع الگوی قراردادهای جدید نفت، در ابعاد مختلف از سوی مخالفان و موافقان به شکل جدی بررسی شد. 

عضو کمیسیون عمران گفت: می پسندیم موافقان و مخالفان هر 2 به دنبال منافع مردم هستند.

وی با بیان این که در هر دو سمت - مخالفان و موافقان - حرف های منطقی وجود دارد، افزود: این که وزیر نفت می گوید باید انتقال فناوری شکل گیرد تا بهره وری افزایش یابد منطقی است زیرا امروز جهان به سمت افزایش بازیافت از میدانهای نفتی حرکت کرده است تا ضمن افزایش تولید هزینه های آن را کاهش دهد. بنابراین، در دنیا برای فروش نفت رقابت وجود دارد  ما نیز برای تحقق اهداف بودجه و برنامه باید در زمینه فعال باشیم.

عضو کمسیون عمران گفت: البته باید برنامه ریزی ها به شکلی باشد تا روند خام فروشی کاهش یابد اما در وضع کنونی باید سهم بودجه از درآمدهای نفتی را حفظ کرد.

این نماینده مجلس دهم با بیان این که عقلانیت مجلس و دولت در زمینه قراردادهای نفتی موضوع را در مسیر درست هدایت خواهد کرد، گفت: مجلس و دولت در حوزه های کارشناسی هر دو با هم هستند و هرگز احتمالا دولت آنچه را که ارائه می کند بر کامل بودن آن تاکید نمی کند از این رو همیشه دولت می داند لوایح آن با بررسی مجلس مواجه است بنابراین هر دو قوه در مسیر خدمت به مردم هستند و در موضوع قراردادهای نفتی نیز اصلاح و تکمیل شکل خواهد گرفت.

ملکشاهی راد با بیان اینکه روش های جدید جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت موضوعی مثبت است، گفت: حضور شرکت های خارجی در طرح های سرمایه گذاری ایران منوط به شرایطی است که ایران تعیین می کند. 

وی افزود: امروز همه کشور ها در انتقال فناوری به یکدیگر نیاز دارند. از این رو شرط نخست بومی سازی فناوری است اما اگر نشد باید پیمانکاران را برای انتقال فناوری تشویق کرد.

کد خبر 267641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =