جلوگیری از خام فروشی، پیام اقتصاد مقاومتی است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز مواد خام معدنی کشور از بازار جهانی لازم برای صادرات برخوردار است، اما تبدیل آن به ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی، بازدهی بالایی به دنبال دارد و از مهمترین پیامهای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنجشنبه، چهارم شهریورماه) در مراسم افتتاح فاز اول مجتمع کویر دامغان، هفته دولت را تبریک گفت و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که می تواند ایران را به پیشرفت برساند و کشور را از چالش های موجود عبور دهد.

 معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم افزایش تولید و سرمایه گذاری در کشور گفت: برای تحقق این امر باید شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی احساس کنند بستر مناسبی برای فعالیت آنها مهیا شده است.

جهانگیری بر ضرورت فراهم شدن بستر مناسب فرهنگی برای سرمایه گذاری در کشور تاکید کرد و افزود: سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی باید احساس کنند که از احترام نزد مردم و مسئولان برخوردارند.  

بخش خصوصی، محور اقتصاد کشور شود

وی تصریح کرد: ما برای عبور از تنگناها و مشکلات کشور چاره ای جز اتکا به بخش خصوصی نداریم و باید بخش خصوصی محور و مدار اقتصاد کشور شود و مسئولان و نظام بانکی نیز در شکل گیری چنین فضایی کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به وجود منابع طبیعی و ذخایر معدنی در ایران خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین پیامهای اقتصاد مقاومتی این است که خام فروشی نشود و حتی الامکان مواد خام به ارزش افزوده تبدیل شود.

 جهانگیری اضافه کرد: کشور ما از استعدادهای زیادی مانند نفت و گاز برخوردار است که در این زمینه جایگاه های برتر جهانی را در اختیار داریم.

 برنامه ریزی برای رشد و توسعه صنعت فولاد

 معاون اول رییس جمهوری گفت: بررسی ها نشان می دهد شماری از معدن های کشور مانند گل گهر سیرجان، چادرملو یزد و سنگان خراسان رضوی که در کویر مرکزی قرار دارند و تا افغانستان امتداد دارند، در اندازه های جهانی است.

وی بر بهره گیری از فناوری روز تاکید کرد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رشد و توسعه فولاد کشور برنامه مناسبی دارد و برای کل زنجیره ارزش از سنگ آهن تا محصول نهایی برنامه ریزی کرده است.

جهانگیری استان سمنان را از مهمترین مناطق معدنی کشور دانست و ادامه داد: سرمایه گذاری بخش خصوصی، توسعه بیشتر استان را سبب می شود که این امر با حمایت و قدردانی دولت همراه خواهد بود.

معاون اول رییس جمهوری محدودیت منابع آب کشور را «جدی» توصیف کرد و گفت: برای حل مشکل کم آبی بویژه در مناطقی مانند استان اصفهان باید تلاش شود که در این زمینه رعایت اصول زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر پایه این گزارش، ایران پارسال برای نخستین بار به رکورد صادرات چهار میلیون و یکصد هزار تن فولاد خام دست یافت و انتظار می رود امسال این رقم با وجود رکود فعالیت طرح های عمرانی به بیش از 6 میلیون تن برسد. ایران چهاردهمین فولادساز جهان است و انتظار می رود با دستیابی به تولید 19 میلیون تن در سال 1395، جایگاه ایران بین تولیدکنندگان شاخص دنیا بهبود یابد.

کد خبر 267683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =