روند توسعه صنعت نفت در عسلویه ادامه دارد

وزارت نفت برای تکمیل و بهره برداری از 11 فاز پارس جنوبی و چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه تا پایان دولت یازدهم برنامه ریزی کرده است؛ به این ترتیب روند توسعه صنعت نفت در این شهر با قوت ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به بوشهر، بیژن زنگنه امشب (پنجشنبه، چهارم شهریورماه) در گفتگو با سیمای بوشهر، با اشاره به این که استان بوشهر و مناطق نفتخیز جنوب، 2 قطب تولید نفت و گاز کشور هستند، تصریح کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به اندازه 6 فاز و نیم که شامل فاز 12 (معادل سه فاز متعارف)، فازهای 15 و 16، یک فاز از فازهای و 17 و 18 و نیمی از فاز 19 می شود، وارد مدار تولید شده اند و در تلاشیم که این میزان تا پایان دولت یازدهم به 11 فاز برسد.

 وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم تا کنون 150 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز کشور افزوده شده است و تا پایان امسال نیز 100 میلیون متر مکعب به این ظرفیت اضافه می شود که به این ترتیب انتظار داریم تا پایان امسال و یا اوایل سال آینده در برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی، با قطر برابر شویم.

افزایش 5 میلیارد دلاری ارزش تولید محصولات پتروشیمی

وزیر نفت درباره بخش پتروشیمی هم از برنامه ریزی برای بهره برداری از واحدهای عظیمی تا پایان سال خبر داد و گفت: واحدهای کاویان، متانول کاوه، فاز 3 پردیس و پلی استایرن دالاهو امسال وارد مدار تولید می شوند که این واحدها همگی در عسلویه قرار دارند.

زنگنه اظهار امیدواری کرد که سرمایه گذاریهای بزرگی در بخش پتروشیمی انجام شود و ادامه داد: در مجموع با بهره برداری از واحدهای جدید تا پایان سال، بین 4.5 تا 5 میلیارد دلار (محاسبه به قیمت پایه) به ارزش تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می شود که جهش بزرگی در این بخش به شمار می رود.

وزیر نفت درباره سرمایه گذاریهای جدید در پارس جنوبی هم با بیان این که فاز 11 در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی ارائه می شود، تصریح کرد: باید در این فاز تاسیساتی ساخته شود که فشارافزایی کرده و افت تولیدی را که در آینده در این میدان گازی شاهد خواهیم بود، کنترل کند که احداث این تاسیسات نیازمند سرمایه گذاری است.

استفاده از ظرفیتهای داخلی، نقطه اوج قراردادهای جدید نفت

زنگنه به طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز اشاره کرد و با بیان این که باید برای این پروژه با هدف برداشت حداکثری قراردادی ببندیم، یادآور شد: قرادادی که هم اکنون وجود دارد، قرارداد ضعیفی است بطوریکه کار بین 12 تا 13 سال است به طول انجامیده و دستاورد چندانی نداشته است.

وی همچنین از میدانهای مشترک فرزاد ای و بی بعنوان اولویتهای جذب سرمایه در عسلویه نام برد.

وزیر نفت درباره استفاده از ظرفیت نیروهای داخلی دز فعالیتهای صنعت نفت، با بیان این که یکی از نقاط اوج در قرادادهای بیع متقابل جدید، برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از طرفیتهای ساخت داخل است، گفت: فکر می کنم در صورت اجرایی شدن این قراردادها بیش از 70 تا 75 درصد کارها به ظرفیتهای داخلی ارجاع و حجم عظیمی از اشتغال در کشور ایجاد شود.

کد خبر 267696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =