اختصاص 140 میلیارد ریال اعتبار به توسعه فعالیتهای پخش منطقه تربت حیدریه

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت حیدریه از جذب 140 میلیارد و 670 میلیون ریال اعتبار در سه سال گذشته برای توسعه زیرساختهای اداری و تاسیساتی این منطقه خبر داد.

مجتبی دلبری در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به دستاوردهای شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت حیدریه در دولت یازدهم گفت: با توجه به قرار گرفتن انبار نفت در محدوده شهری، پروژه های متعددی برای افزایش ضریب ایمنی و مباحث پدافند غیرعامل با صرف هزینه ای بالغ بر 50 میلیارد ریال تعریف و اجرا شده است.

وی با اشاره به این که در بخش توسعه زیرساختهای اداری و تاسیسات 90 میلیارد و 670 میلیون ریال هزینه شده است، گفت: احداث ساختمان جدید اداری منطقه و استراحتگاه  و نمازخانه رانندگان، ساخت باندوالهای بتنی مخازن، افزایش توان موتور خانه و رینگ آتش نشانی، نصب سامانه فومینگ و کولینگ روی مخازن، خرید خودرو و تجهیزات آتش نشانی جدید، تامین آمبولانس و احداث ساختمان بهداری و بهداشت، پروژه نصب سیستمهای مکانیزه حفاظت الکترونیک و اتاق سرویس، امنیت شبکه نرم افزاری در حوزه پدافند غیرعامل از جمله اقدام هایی است که در سه سال گذشته انجام شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت حیدریه  برگزاری سه هزار و ۳۴۷ نفر ساعت آموزشهای ایمنی و HSE برای کارکنان، اپراتورهای مجاری عرضه و رانندگان نفتکش همراه با بیش از 10 مانور واکنش در شرایط اضطراری منطقه به صورت سالانه را با حضور دستگاه های ذیربط شهرستان و همکاران آتش نشانی مناطق همجوار  از دیگر اقدام های منطقه  در این زمینه بیان کرد و افزود: افزون بر اقدام های انجام شده به دنبال افزایش 9 میلیون لیتر حجم آب ذخیره آتش نشانی هستیم.

وی با ارائه وضع ذخیره سازی مطلوب فرآورده های نفتی منطقه با توجه به ارتباط انبارهای نفتی سه منطقه مشهد، سبزوار و تربت حیدریه به شبکه خط لوله، یکی از دلایل ایجاد سه انبار راهبردی در موقعیتهای جغرافیایی متفاوت در غرب، جنوب و مرکز استان را فراهم کردن امنیت ذخیره سازی بسیار زیاد در شرایط بحران و اضطرار عنوان کرد.

دلبری به کاهش سه درصدی مصرف انواع فرآورده های سوختی در چهار ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی 139 میلیون و 698 هزار لیتر انواع فرآورده های نفتی مصرف شده است.

وی با اشاره به این که مقدار مصرف سی ان جی در منطقه را  86 میلیون مترمکعب اعلام کرد که از این میزان 46 میلیون مترمکعب مربوط به حوزه شهرستان تربت حیدریه است، اظهار کرد: مصرف سی ان جی به عنوان سوخت پاک و ارزان با 11 درصد رشد در چهار ماهه نخست امسال به 29 میلیون و 853 هزار مترمکعب رسید که معادل آن 20 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی شد که  سهمی بسزا در بهینه سازی مصرف انرژی به خود اختصاص داد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت حیدریه با بیان این که مصرف بنزین در این بازه زمانی بدون رشد به 57 میلیون و 200 هزار لیتر رسید، ادامه داد: در دوره مورد بررسی مصرف نفت کوره 68 درصد و نفت سفید 10 درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه از توزیع 120 هزار کالا برگ نفت سفید در سه سال گذشته خبر داد و گفت: با بررسی های انجام شده حدود 70 هزار خانواری که به گاز شهری متصل شده و یا فاقد شرایط اخذ کالا برگ بوده اند در مرحله دوم توزیع کالابرگ از سبد این شرکت حذف شده اند.

دلبری پایش مصرف کنندگان واقعی از طریق توزیع مرحله دوم کالا برگ نفت سفید، تعیین سهمیه واقعی مصرف کنندگان و کنترل و نظارت مستمر بر سهمیه مصرف کنندگان عمده و جز و نیز توسعه شبکه گاز رسانی را از عمده ترین دلائل کاهش مصرف فرآورده های نفتی  عنوان کرد.

وی با اشاره به سهم ۲۲ درصدی سی ان جی در سبد سوختی کشور افزود: این میزان  در تربت حیدریه 27 درصد است که از میانگین کشوری 5 درصد بیشتر است و میزان ساعت کارکرد کمپرسورها ۶ ساعت است که همکی این آمار نشان از وضع خوب این سوخت پاک و جانمایی مناسب جایگاه ها در منطقه دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت حیدریه  از اجرای کامل طرح کهاب (هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین ) در جایگاههای سوختی  منطقه خبر داد و گفت: این طرح بر اساس سیاستهای کلی شرکت در همه جایگاههای سطح کشور نیز اجرا و یا در دست اجراست که منطقه هم در این زمینه فعالیتهایی را آغاز کرده است.

به گزارش شانا، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی  منطقه تربت حیدریه در سال 1339 تاسیس شد و هم اکنون با حجم عملیاتی سالیانه یک میلیارد و  ۳۰۰ میلیون لیتر انواع  فرآورده( بنزین موتور ، نفت گاز ،نفت سفید و نفت کوره)  و بالغ بر 86 میلیون مترمکعب سی ان جی در سطح منطقه یکی از مناطق مهم عملیاتی 37 گانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و هم مرز با کشور افغانستان است.

این منطقه دارای چهار ناحیه مشتمل بر 9 شهرستان (تربت حیدریه ، مه ولات، رشتخوار ، کاشمر، خلیل آباد ، گناباد،  بجستان و خواف ) با ظرفیت ذخیره سازی حدود 235 میلیون لیتر است که عمده فرآورده های نفتــــی مورد نیاز را از طریق خط لوله 8 اینچ منشعب از خط 22  اینچ تهران به مشهد تامین می کند و سوخت رسانی جنوب خراسان رضوی را عهده دار است، وجود معادن پلاسری سنگ آهن خواف اهمیت ویژه به این منطقه داده است.

انبار نفت منطقه تربت حیدیه  به عنوان انبار مبدا، وظیفه تامین سوخت مورد نیاز استانهای همجوار را در مواقع لزوم به عهده دارد.

منطقه تربت حیدریه دارای  29 باب جایگاه  اختصاصی عرضه سوخت سی ان جی  ، یک باب جایگاه شرکتی ، 40 باب جایگاه اختصاصی  عرضه مواد سوختی ، هفت باب فروشندگی سکودار ، 10 فروشندگی داخل اتاقک، 200 فروشندگی و تعاونی روستایی عرضه فرآورده های نفتی است.

تاسیسات گاز مایع این  منطقه با متوسط مصرف 1700 تن گاز مایع دارای یک شرکت موزع، 8 تاسیسات گاز مایع  زیر پوشش شرکتهای موزع بوتان ، پرسی ، امید و فردوس گاز با مجموع ذخیره سازی 230 تن  است. 

ناوگان حمل و نقل منطقه دارای 174 نفتکش فعال  شامل 112 دستگاه تریلر ، 48 دستگاه 10چرخ و 14 دستگاه  شش چرخ است.

کد خبر 267707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =