سهم درآمدهای نفتی در بودجه به 31 درصد کاهش یافت

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سهم درآمدهای نفتی در بودجه کشور تا 31 درصد کاهش یافته است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی طیب نیا شامگاه پنجشنبه (چهارم شهریورماه) در نشستی با فعالان اقتصادی و نمایندگان تشکلهای خصوصی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز با بیان این که در 40 سال گذشته تجربه بدی در اقتصاد ایران داشتیم، اظهارکرد: با افزایش درآمد نفتی مشکلات کشور حاد شد.

 وی با بیان این که نفتی که می توانست در جهت اعتلای کشور استفاده شود به یک نقمت تبدیل شد، اضافه کرد: درآمدهای نفتی صادرات را سرکوب کرده و منجر به این شد که نقش بهره وری در رشد اقتصادی ایران منفی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که همه این مشکلات به دلیل نفتی و دولتی بودن اقتصاد ایران است، عنوان کرد: در هشت سال منتهی به سال 92 وضعیت ما بدتر شد و دولت تصمیم به واگذاری شرکتها گرفت که در خوشبینانه ترین حالت تنها 13 درصد شرکتهای دولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.

وی ادامه داد: وقتی واردات به مرز 80 میلیارد ریال رسید نرخ ارز ثابت ماند و سرکوب صادرات رخ داد که معنای آن سرکوب تولید و اشتغال بود.

طیب نیا اعلام کرد: اگر می خواهیم از روند کسادی رشد اقتصادی خلاص شویم و ایجاد اشتغال کرده و در عرصه بین المللی سربلند شویم چاره ای جز تقویت توان تولید کشور نداریم.

وی برای رفع بیماری دولتی بودن، اجرای سیاستهای اصل 44 را ضروری دانست و گفت: باید برای اصلاح محیط  کسب و کار و ارتقا و توانمندسازی بخش خصوصی تلاش کنیم تا به اهداف واقعی خود دست یابیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، بهبود محیط کسب و کار بسیار مهم است و تمام نهادها و سازمانهای دولتی مکلف به این موضوع شده اند.

طیب نیا با اشاره به این که 500 مورد از مجوزهای غیرضروری برای اجرای طرحهای تولیدی و اقتصادی حذف شده است، از اهتمام دولت برای شناسایی قوانین مخل در مسیر تولید خبرداد.

وی با یادآوری ضرر وابستگی بودجه دولت به نفت اعلام کرد: در جایگزینی مالیات به جای درآمدهای نفتی سعی ما بر این بوده که افزایش مالیات از طریق افزایش نرخ مالیات نباشد و تمرکز اصلی سازمان مالیاتی بر کسانی است که مالیات پرداخت نکرده اند.


 

کد خبر 267713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =