سقوط آزاد درآمد نفتی اعضای اوپک

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) پیش بینی کرد که درامد خالص صادرات نفت اوپک در سال 2016 به 341 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری ترند، اداره اطلاعات انرژی امریکا روز جمعه (پنجم شهریورماه) در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد: درآمد صادراتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال آینده میلادی به سطح 427 میلیارد دلار برسد.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، باتوجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، درآمد اعضای اوپک از صادرات نفت کاسته شده است، میانگین قیمت ماهانه نفت برنت از 112 دلار در ژوئن 2014، در دسامبر 2015 به سطح 38 دلار سقوط کرد که این مساله درآمدهای اوپک را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این گزارش می افزاید: درآمد اعضای اوپک از صادرات نفت در سال 2015 چیزی معادل 404 میلیارد دلار بوده است. رقمی که نسبت به درآمد 753 میلیارد دلاری سال 2014 کاهشی 46 درصدی را تجربه کرده است.

این اداره در ادامه گزارش خود اعلام کرده است که اعضای اوپک وابستگی یکسانی به درآمدهای نفتی ندارند. به طور مثال، اندونزی پنج درصد و عراق 99 درصد از درامد صادراتی خود را مدیون نفت هستند.

این گزارش می افزاید: کشورهایی که دارایی های مالی بیشتری دارند، همچون عربستان سعودی، کویت، قطر و امارات آسیب کمتری از دیگر کشورهای نفتی مانند عراق، نیجریه و ونزوئلا متحمل شده اند.

در ادامه این گزارش تاکید شده است که هرچند سقوط قیمت نفت عامل اصلی کاهش درآمدهای نفتی از اواسط 2014 به بعد بوده است، رویدادهای غیر منتظره ای که برخی تولیدکنندگان اوپک تجربه کرده اند، درامدهای صادراتی شان را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است.

براساس تازه ترین گزارش های اوپک، این سازمان در ماه ژوئیه تولید نفت خود را با 46 هزار بشکه افزایش به 33.11 میلیون بشکه در روز رسانده است. این

افزایش تولید عمدتا از سوی عراق بوده است که تولید را نزدیک به 75 هزار بشکه افزایش داده است، این درحالی است که تولید نفت نیجریه با سقوط آزاد 41 هزار بشکه ای همراه بوده است.

کد خبر 267724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =