آذربایجان شرقی به قطب تولید تجهیزات صنعت گاز بدل می شود

ایجاد خودکفایی در حوزه تولید تجهیزات صنعت گاز در استان آذربایجان شرقی امیدها را برای تبدیل این استان به قطب این صنعت تقویت کرده است.

به گزارش شانا، ولی ا... دینی، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در آیین افتتاح همزمان طرحهای گازرسانی این استان که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی بعنوان نماینده ویژه هیئت وزیران و استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد، گفت: آذربایجان شرقی دومین استان کشور است که ستاد توسعه فناوریهای نفت و گاز با حمایت استاندار در آن تشکیل شده و اهداف این ستاد به واسطه استقرار «منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز» به طور جدی پیگیری می شود.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی افزود: این تلاشها به گونه ای افزایش داشته که امیدواریم بزودی این استان در زمینه ساخت تجهیزات صنعت گاز به قطب کشوری بدل شود تا زمینه خودکفایی و ایجاد ارزش افزوده فراهم آید.
 
وی با اشاره به تعامل نزدیک این شرکت با دانشگاهها و مراکز تحقیقات علمی آذربایجان شرقی و کشور، ادامه داد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با ارتقای توانمندی شرکت گاز استان، این شرکت محوریت طراحی و ساخت تجهیزات صنعت گاز بویژه در حوزه های پایین دست را عهده دار شده است.
 
دینی، تحقق این برنامه را منوط به استفاده از فناوری روز و بهره مندی از توان داخلی و پیمانکاران بومی دانست و افزود: هم اکنون شرکت گاز آذربایجان شرقی با دارا بودن یک میلیون و 400 هزار مشترک از جمله چهار شرکت برتر گاز کشور در حوزه گازرسانی بشمار می رود و بهره گیری از فناوریهای نو، این شرکت را به شرکت برتر کشوری بدل خواهد کرد.
 
دینی در ادامه با اشاره به فعالیتهای این شرکت در حوزه گازرسانی گفت: هم اکنون 100 درصد خانوار شهری و 88 درصد خانوار روستایی استان از مزایای گاز برخوردارند که این آمار هفت درصد در بخش شهری و 21 درصد نیز در بخش روستایی از میانگین کشوری بالاتر است.
 
وی با بیان این که در طول سه سال گذشته و از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید به 524 روستای آذربایجان شرقی گازرسانی شده که این آمار، 33 درصد از روستاهای متصل به شبکه گاز استان را شامل می شود، افزود: دربازه زمانی یادشده سه هزار و 560 کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه در استان احداث شده که معادل 20 درصد عملکرد گاز استان در طول تاریخ تاسیس شرکت با 18 هزار کیلومتر شبکه است.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه گازرسانی به نیروگاهها یادآور شد: با توجه به برنامه ریزیهای تعریف شده، از پارسال روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز به نیروگاههای استان تحویل شده است.
 
وی، مصرف میانگین روزانه آذربایجان شرقی از انرژی پاک گاز را 20 تا 21 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: از این مقدار، 7.2 میلیون مترمکعب به بخش نیروگاهی، دو میلیون مترمکعب به جایگاههای سی ان جی، 5.5 میلیون مترمکعب به مصارف خانگی و 6 میلیون مترمکعب نیز به بخشهای تجاری و صنعتی تحویل شده است.
 
دینی تاکید کرد: براساس برنامه های تعریف شده در تلاش هستیم تا تمام روستاهای بالای 20 خانوار آذربایجان شرقی را تا پایان سال آینده از مزایای گاز بهره مند کنیم.
کد خبر 267752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =