گازرسانی روستایی مصداق اقتصاد مقاومتی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی و نماینده ویژه هیئت وزیران در آیین طرحهای گازرسانی استان آذربایجان شرقی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: امسال، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و پروژه های گازرسانی به روستاها یکی از مصادیق مهم شعار سال است.

به گزارش شانا، علی طیب نیا افزود: روند پروژه های گازرسانی روستایی در آذربایجان شرقی مطلوب و قابل تمجید است.
 
وی با بیان این که یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی عدالت بود؛ آن را توزیع متناسب امکانات و درآمدها در حوزه جغرافیایی شهرها و روستاها عنوان کرد و افزود: ما کشوری هستیم که بیشترین مخازن و ذخایر نفت و گاز دنیا را داریم و شایسته نیست، مردم بویژه ساکنان مناطق روستایی و صنایع کشورمان از این نعمت الهی محروم باشند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تحلیل شرایط اقتصادی کنونی و ضرورت فاصله گرفتن از اتکای محض پروژه های عمرانی و خدماتی به منابع دولتی، گفت: طرح گازرسانی به مناطق روستایی از جمله طرحهایی بوده که بدون اتکا به منابع بودجه ای دولت انجام می شود.
 
وی با ابراز خرسندی از اختصاص اعتبارهای مناسب به پروژه های گازرسانی روستایی اعلام کرد: پارسال، چهار هزار میلیارد تومان و امسال پنج هزار میلیارد تومان در طرحهای گازرسانی روستایی سرمایه گذاری می شود و نتیجه آن ارتقای رفاه مردم و رضایت مندی آنهاست.
 
طیب نیا ادامه داد: بخشی از مناطق کشور مانند استان سیستان و بلوچستان به طور کامل از دسترسی به نعمت گاز طبیعی از سالهای گذشته محروم بوده اند ولی اکنون هم به مناطق شهری و هم به مناطق روستای این استانها گازرسانی می شود.
 
وی گفت: گازرسانی در آذربایجان شرقی نیز به دلیل این که استانی واقع در اقلیم سردسیر است، اهمیت بالایی دارد و شاید شبیه آبرسانی است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: انقلاب ما این امتیاز را داشته که همه مناطق را از نعمت آب بهره مند کرده است و اکنون اغلب روستاها شاهد گازرسانی هستند و امیدوارم در آینده نزدیک جشن گازرسانی 100 درصدی به مناطق شهری و روستایی را برگزار کنیم.
 
وی، توسعه گازرسانی به مناطق روستایی از این نظر که بنگاههای اقتصادی و تولیدی نیز در چرخه تولید قرار می گیرند، حائز اهمیت خواند و افزود: گازرسانی به روستاها افزون بر افزایش ضریب رفاه مردم این مناطق، کمک به واحدهای اقتصادی و تولیدی نیز محسوب می شود و از این جهت نیز برای ما پراهمیت است.
 
نماینده ویژه هیئت وزیران با بیان این که سه سال است که دوران بسیار سختی را به لحاظ محدودیتهای درآمدی و امکاناتی تجربه می کنیم، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم، درآمدهای نفتی به دلیل تحریمهای شدید و تحت الشعاع قرار گرفتن صادرات نفت کاهش یافت و بدتر این که دسترسی به منابع مالی حاصل از فروش نفت ناچیز هم محدود شد به طوری که همین درآمد ناچیز نیز به طور کامل در اختیار ما قرار نداشت.
 
این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: در حالی درآمدهای دولت کاهش شدیدی یافت که امکان کاستن از هزینه های جاری مانند حقوق کارمندان وجود نداشت و باید به ناچار اعتبارات عمرانی کاهش می یافت اما با تدبیری که دولت یازدهم به کار بست نه تنها اعتبارهای عمرانی کم نشد و اجرای طرحهای زیرساختی با تاخیر مواجه نبود بلکه سال به سال نیز این بودجه ها افزایش یافت.
 
طیب نیا یادآور شد: بودجه 15 هزار میلیارد تومانی عمرانی دولت در سال 91 به 22 هزار میلیارد تومان در سال 92 و 30 هزار میلیارد تومان در سالهای 93 و 94 رسید که مایه خوشحالی است.
 
وی، روش بکار گرفته شده برای جبران این نقص را واگذاری طرحهای نیمه تمام عمرانی به نهادهای عمومی و یا بخش خصوصی اعلام و اظهار کرد: دولت به وزیران و استانداران ابلاغ کرد باید منابع جدیدی برای اجرای طرحهای نیمه تمام که برای تکمیل آنها به 500 هزار میلیارد تومان نیاز بود، تعریف شود و خوشبختانه با اهتمام صورت گرفته امروز شاهد ارتقای اعتبار عمرانی با وجود محدودیتهای فراگیر و پایدار مالی هستیم.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد شدید از تخصیص نیافتن درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حاملهای سوخت در طول دولت گذشته برای جبران خلأهای ایجاد شده، از آن بعنوان محدودیت دیگر دولت یازدهم نام برد و افزود: به جای این که درآمد حاصل از افزایش قیمتها در اختبار دولت قرار می گرفت و در توسعه زیرساختها استفاده می شد بدون هدف و در اقدامی بحث برانگیز به جیب همه اقشار جامعه، اعم از دارا و ندار سرازیر شد.
 
وی با بیان این که سالانه 42 هزار میلیارد تومان بعنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت می شود، گفت: پیش بینی ما این است که امسال و در خوش بینانه ترین وضع، درآمد حاصل از افزایش قیمت حاملهای سوخت 31 یا 32 هزار میلیارد تومان باشد اما 10 هزار میلیارد تومان هم باید از جیب دولت برای تامین یارانه های نقدی برداشته و به مردم پرداخت کنیم.
 
طیب نیا گفت: بارها گفته شده اگر پرداخت یارانه ها محدود و منحصر به افراد و اقشار خاصی بود، توجیه داشت اما وقتی بین همه مردم از نیازمند گرفته تا ثروتمند پرداخت می شود این عین بی عدالتی، ظلم و ناکارآمدی است و هیچ عقل سلیم و منطقی نمی تواند از آن حمایت کند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود، هفته دولت را از دو جهت حائز اهمیت ویژه دانست و اظهار کرد: از این بعد که هفته دولت مصادف با سالروز فاجعه تروریستی شهادت دولتمردان بزرگ، شهیدان رجایی و باهنر است این فرصت را می دهد که الگوی حکومت داری آنها یادآوری شده و سرلوحه فعالیت هایمان قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: از بعد دیگر هفته دولت فرصت مرور عملکرد و کارنامه دولت است تا نقاط ضعف و قوت مطرح شود تا نقاط قوت تثبیت و تقویت گشته و نقاط ضعف نیز برطرف شود.
 
وی تاکید کرد: بیان نقاط ضعف به فرموده مقام معظم رهبری باید توام با ارائه راهکار و دارای خصوصیت انصاف باشد ضمن این که این انتظار را داریم که با برجسته شدن نقاط قوت، از تلاشها و کوششهای دولتمردان قدردانی تا زمینه تعمیق و تحکیم این ویژگیها فراهم شود.
 
افتتاح گازررسانی همزمان به 83 نقطه روستایی استان با تحت پوشش قرار دادن بیش از پنج هزار خانوار روستای با اعتبار 282 میلیارد ریال و افزایش ظرفیت ایستگاههای سی جی اس (CGS) شهرهای ملکان، آذرشهر، میانه و ورزقان برای تامین مستمر جریان گاز طبیعی با اعتباری افزون بر 122 میلیارد ریال از جمله طرحهای قابل افتتاح در هفته دولت امسال در استان آذربایجان شرقی است. 
کد خبر 267754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =