پیشبرد برنامه ششم توسعه، منوط به تحقق اهداف توسعه ای نفت است

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به تبیین برنامه های توسعه ای این شرکت در طول برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: پیشبرد این برنامه در کشور تا حدود زیادی منوط به تحقق اهداف توسعه ای شرکت ملی نفت ایران است.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالمحمد دلپریش، صبح امروز (شنبه، 6 شهریورماه) در نشست آموزشی صنعت نفت با موضوع الگوی جدید قراردادهای نفتی، با بیان این مطلب افزود: مقرر شده است در پایان برنامه ششم توسعه، تولید نفت، گاز و میعانات گازی به ترتیب به حدود ۴.۵ میلیون بشکه، یکهزار و ۳۰۰ میلیون مترمکعب و ۹۵۰ هزار بشکه در روز برسد و با توجه به سهم عمده صنعت نفت در تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد در پایان برنامه ششم توسعه، اگر اهداف تولیدی شرکت ملی نفت ایران محقق نشود، اهداف کلان برنامه با چالشهای جدی روبرو می شود.

وی با بیان این که بار اصلی مسئولیت تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی که برای سالهای پایانی برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده است، بر عهده وزارت نفت است و با توجه به نقش آفرینی شرکت ملی نفت ایران در تولید نفت، گاز و میعانات گازی، این شرکت در مقایسه با سه شرکت اصلی دیگر وزارت نفت، بیشترین مسئولیت را بر عهده دارد، گفت: به طور نمونه، اگر گاز مطابق با برنامه پیش بینی شده تولید نشود، بسیاری از طرحها و پروژه های پتروشیمی نیز به بهره برداری نمی رسند و شبکه گازرسانی کشور و به دنبال آن، تامین خوراک پالایشگاه ها و نیروگاه ها با مشکل روبرو خواهند شد.

تشریح هدفگذاریهای شرکت ملی نفت ایران در برنامه ششم توسعه

دلپریش ادامه داد: به این ترتیب، تحقق برنامه ششم توسعه شرکت ملی نفت ایران از الزام ها و بایدهای کشور است و لازم است همه نهادها برای تحقق این برنامه که شرط اصلی تحقق آن، تامین بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز است، همکاری کنند.

 مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران درباره هدفگذاریهای این شرکت در برنامه ششم توسعه توضیح داد: در این برنامه مقرر شده است، بخش عمده طرحهای غرب کارون از جمله فاز نخست طرح توسعه آزادگان جنوبی، فازهای دوم طرحهای توسعه آزادگان شمالی و یادآوران و ... به بهره برداری برسند و طرحهای توسعه ای پارس جنوبی حتی فاز 11 این میدان گازی نیز تکمیل و همه میدانهای مشترک کشور تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان این که برخی میدانهای مشترک مانند آذر در طول سالهای برنامه ششم توسعه شرکت ملی نفت ایران به تولید می رسند، ادامه داد: برنامه توسعه ای میدانهایی مانند سهراب، اروند و ... نیز باید در این برنامه آغاز شود و گاه تولید از برخی از این میدانها کلید بخورد.   

به گفته این مقام مسئول، جذب سرمایه برای توسعه میدانهایی مانند گلشن، فردوسی، پارس شمالی و بویژه میدانهای مشترک فرزاد A و B در برنامه ششم توسعه پیگیری می شود و احداث و راه اندازی همه واحدهای ان جی ال پیش بینی شده نیز در دستور کار این برنامه قرار دارد.  

دلپریش از برنامه ریزی برای کاهش میزان سوختن گازهای مشعل در برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: هم اکنون روزانه حدود 30 میلیون متر مکعب گاز همراه نفت در حال سوختن است که این میزان باید تقریبا به صفر برسد.

وی در این زمینه یادآور شد: از آنجایی که ممکن است جمع آوری گاز در برخی از میدانهای دوردست، صرفه اقتصادی نداشته باشد، از عبارت «تقریبا صفر» استفاده می کنیم.  

افزایش یک درصدی ضریب بازیافت از مخازن، دیگر هدف شرکت ملی نفت ایران در برنامه ششم توسعه است که دلپریش به آن اشاره کرد و گفت: همچنین باید در طول سالهای برنامه، سالانه 900 میلیون بشکه نفت به ذخایر نفت خام کشور افزوده شود که این هدف نیازمند واگذاری بلوکهای اکتشافی است.

دلپریش ادامه داد: تولید از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز خواهد شد و باید تمهیدات لازم برای جذب سرمایه و آغاز فاز دوم توسعه این میدان مشترک در برنامه ششم توسعه اندیشیده و اجرایی شود.

وی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، در مجموع باید حدود 130 دکل حفاری برای انجام فعالیتهای توسعه ای و تعمیراتی بکار گرفته شود، تصریح کرد: تحقق همه این اهداف، در گرو ملزوماتی است که در راس آن، جذب سرمایه قرار دارد.

نیاز به 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خالص

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در ادامه به تشریح وضع مالی این شرکت پرداخت و گفت: رابطه مالی این شرکت با دولت به این گونه است که حدود 14.5 درصد از درآمدهای حاصل از تولید نفت و میعانات گازی برای پوشش همه هزینه های جاری و سرمایه ای در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می گیرد؛ رقمی که بر اساس محاسبات ما، تنها می تواند پاسخگوی هزینه های جاری و بخش کوچکی از دیون این شرکت به نهادهای مالی باشد و پولی برای سرمایه گذاری از محل منابع داخلی این شرکت باقی نمی ماند.

دلپریش یادآور شد: بدیهی است بدون جذب سرمایه، اهداف توسعه ای شرکت ملی نفت ایران محقق نمی شود و با توجه به نقش این شرکت در اقتصاد کشور، نرسیدن به اهداف نامبرده، کل اقتصاد ایران را با مشکل روبرو می کند.

وی با تاکید دوباره بر نیاز شرکت ملی نفت ایران به 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خالص برای تحقق اهداف این شرکت در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: منظور از سرمایه گذاری خالص این است که رقم عنوان شده بدون درنظر گرفتن نیازهای مالی شرکت ملی نفت ایران برای تامین هزینه های جاری و ... و تنها برای تامین اهداف توسعه ای نامبرده محاسبه شده است.

دلپریش گفت: همه طرحهایی که عنوان شد و اجرایی شدن آن به حداقل 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، طرحهایی است که اجرای آنها به تولید یا نگهداشت نفت، گاز و میعانات گازی می انجامد که به طور تفکیکی می توان گفت، 40 میلیارد دلار از این میزان سرمایه برای تامین منابع مالی پروژه های تولید و نگهداشت نفت خام مورد نیاز است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا ذخایر نفت قابل استحصال ایران، 157 میلیارد بشکه است؟ گفت: این رقم، بیانگر میزان ذخایر هیدروکربن مایع باقیمانده قابل استحصال کشور است که از این میزان، حدود 100 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و مابقی ذخایر میعانات گازی و گاز مایع است.  

این مقام مسئول یادآور شد: از آنجا که با تکیه بر فناوریهای روز استحصال هیدروکربور برآورده شده است، این رقم امکان تغییر دارد.

دلپریش در پاسخ به پرسشی درباره اولویتهای شرکت ملی نفت ایران در امضای قراردادهای جدید نفتی، گفت: فهرستی از پروژه های اولویت دار به این منظور تهیه شده است.

کد خبر 267759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =