اختلاط تماس تعادلی؛ روشی برای اصلاح ترکیب سیال سرچاهی

تولید از یک مخزن هیدروکربوری و افت فشار مخزن به زیر فشار اشباع، به تفاوت نمونه سرچاهی تولیدی مخزن با نمونه سیال واقعی مخزن منجر می‎شود.

به گزارش شانا، وجود جریان چندفازی اطراف دهانه چاه یا مشکلات موجود در تفکیک‌گرها باعث می‌‎شود تا نمونه به‌دست آمده از مخزن با نمونه واقعی متفاوت باشد. از سوی دیگر، برای تعیین دقیق مقدار نفت درجای مخزن و تعیین ضریب برداشت در مخازن تخلیه شده، اطلاعات اولیه سیال مخزن ضروری است، زیرا برنامه‌ریزی برای توسعه مخزن و طراحی تأسیسات سطح‌الارض افزون بر سیال درجا، مستلزم معین بودن ترکیب دقیق سیال است.

کاهش خطای نمونه‌گیری و رفع مشکلات نمونه‌گیری ته‌چاهی در مخازن اشباع شده یا نزدیک به فشار اشباع، ضرورت استفاده از روش نمونه‌گیری سرچاهی را سبب شده است. همچنین نخستین راه حل برای اصلاح نتایج این نوع از نمونه‌گیری، استفاده از تفکیک‌گرهایی با حجم و طراحی مناسب با نوع سیال است. 

با وجود یک تفکیک‌گر مناسب هم الزاما نمونه تهیه شده باز هم نمونه واقعی مخزن نخواهد بود. متخصصان بررسی مخزن مشخص کرده‌اند که در یک مخزن گاز میعانی، ترکیب سیال تولیدی از تفکیک‌گر وابسته به دبی (کمیت) جریان تولیدی از مخزن است که برخلاف پایدار شدن جریان در چاه مورد مطالعه، به ازای دبی کم و زیاد، نسبت گاز به نفت تولیدی متفاون است. از این رو استفاده از روش‌های تعادلی ترمودینامیکی به منظور دستیابی به سال واقعی از مخزن ضروری است.

روش اختلاط تماس تعادلی روشی پیشنهادی برای تهیه نمونه معرف از مخزن در نیمه عمر آن است. در این روش با وجود تفاوت نفت و گاز به‌دست آمده از تفکیک‌گر با سیال واقعی مخزن، سیال مخزنی براساس مراحل تعیین شده‌ای محاسبه می‌شود که می‎تواند در طیف گسترده‌ای از سیالات، از نفت سنگین تا گاز میعانی استفاده شود و در هر نوع مخزن فوق اشباع و اشباع نیز کارایی دارد.

با استناد به بررسی‌های انجام شده  این روش در تخمین دقیق ترکیب اولیه سیال، با وجود تغییرات گسترده در ترکیب آن در طول زمان، کارایی بسیار زیادی دارد و نتایح شبیه‎سازی نشان ‌دهندۀ دقت بالای این روش در بازتولید نمونه واقعی و اولیه در لایه‌های نفتی و گازی مخزن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 267760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =