۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
  • کد خبر: 267768
افت واردات نفت ونزوئلا

واردات نفت ونزوئلا به علت مشکلات در پرداخت و بحران اقتصادی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاریرویترز از هیوستون، به نقل از منابع تجاری و اطلاعات داخلی شرکت نفت ونزوئلا ( پی دی وی اس ای )، این کشور به علت مشکلات برای پرداخت به موقع مطالبات عرضه کنندگان، نتوانسته است تمامی نفت خام و سوخت مورد نیاز خود در سال جاری را برای رفع کمبودهای میدان های نفتی و پالایشگاهها، وارد کند.

بر اساس آمار و ارقام پی دی وی اس ای، این کاهش که بیشترین میزان در پنج سال گذشته و همزمان با شدیدترین بحران اقتصادی در ده ها سال گذشته رخ داده است، توانایی این شرکت را برای پرداخت بهای نفت وارداتی تضعیف کرده و در هفت ماه نخست سال جاری (2016) با 21 درصد کاهش به 154 هزار و 465 بشکه در روز رسانده است.

همچنین تولید سالانه نفت ونزوئلا عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، به علت سرمایه گذاری ناکافی، به کمترین میزان در 14 سال اخیر کاهش یافته است.

نیاز پی دی وی اس ای به وارت نفت از سال 2012 پس از انفجار شدید در بزرگترین مجتمع پالایشگاهی این کشور در پاراگوآنا، افزایش یافت.

خرید نفت خام ونزوئلا به رغم در اختیار داشتن عظیم ترین ذخایر این ماده در جهان، در سال 2015 به علت کاهش در تولید نفت خام  بالا رفت. اما روند صعودی واردات نفت خام ونزوئلا در سال 2016 به علت دست و پنجه نرم کردن پی دی وی اس ای با بحران نقدینگی که همچنین ریسک اوراق قرضه بدهی آن را افزایش داد، متوقف شد.

کاهش 10 درصدی تقاضای داخلی برای بنزین و گازوئیل که شرکت خرده فروشی سوخت این کشور آن را گزارش کرد، بخشی از نیاز به واردات را پائین برده است. بر پایه داده ها، جایگاه پی دی وی اس ای در میان عرضه کنندگان از 19 در سال گذشته میلادی (2015)، به 13 در سال 2016 کاهش یافته است.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط پی دی وی اس ای، محموله های دریافتی سال جاری ونزوئلا از شرکت های رویال داچ شل هلند و انگلیس، ریلاینس اینداستریز هند، توتال فرانسه، انی ایتالیا، هلسینگه دانمارک، گانوور سوئیس، لوک اویل و روسنفت روسیه، بی پی انگلیس، پتروچانیا و چاینا اویل چین، سیتیزن ریسورسز آمریکا و سیتگوپترولیوم وابسته به پی دی وی اس ای بوده است.

برخی عرضه کنندگان مانند ریلاینس، لوک اویل و روسنفت معاملات سواپ را پذیرفته اند که در آن نفت ونزوئلا را در برابر تحویل محصولات پالایش شده، دریافت می کنند.

بر اساس اطلاعات داخلی پی دی وی اس ای، مشکل در پرداخت ها در سال جاری موجب کاهش 34 درصدی واردات نفتا برای ترکیب کردن با نفت بسیار سنگین و رسیدن میزان آن به 51 هزار و 350 هزار بشکه در روز شده که به نوبه خود باعث کاهش پنج درصدی صادرات نفت خام و رسیدن آن به یک میلیون و 420 هزار بشکه در روز شده است.

مرکز پالایشگاهی پاراگوآنا متعلق به پی دی وی اس ای در پایان ماه ژوئن با حدود نیمی از ظرفیت اسمی خود یعنی 955 هزار بشکه در روز، کار می کرده است.
پی دی وی اس ای در سال جاری فرآورده هایی مانند نفتا کاتالیزوری، گازوئیل دارای گوگرد بسیار پائین، بنزین برای تولید برق، بنزین ترکیب شده و روغن های پایه را در 27 محموله وارد کرده که عمدتا در بازار آزاد خریداری شده است.

پالایشگاه های ونزوئلا در گذشته از توانایی تامین و برآورده کردن کامل نیازهای مصرف داخلی برای این سوخت ها برخوردار بوده اند.

قیمت های خرده فروشی سوخت در ونزوئلا که پی دی وی اس ای به آنها یارانه پرداخت می کند، حتی پس از افزایش در سال جاری هنوز هم در پائین ترین سطح در جهان قرار دارد.

کد خبر 267768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =