صادرات نفت ارز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که پیش از برجام در برابرصادرات نفت، کالا دریافت می‌کردیم و دشمنان در صدد ایجاد وضع نفت در برابر غذا برای کشور ما بودند، گفت: هم اکنون در برابر صادرات نفت ارز مورد نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

به گزارش شانا به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی طیب نیا، دیروز (جمعه، پنجم شهریورماه) در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تبریز با بیان این که در دولت تدبیر و امید، بی ثباتی جای خود را به ثبات و ناامیدی جای خود را به امید داده است، گفت: اعتماد شما به دولت و رای به دکتر روحانی در کنار تدابیر هوشمندانه رهبری نقشه های شوم دشمنان را بر هم زد.

وی با بیان این که به نمایندگی از رئیس جمهوری در هفته دولت به تبریز سفر کرده است، هفته دولت را فرصت مناسبی برای تبیین خدمات دولت دانست و با یادی از شهیدان رجایی و باهنر بر پیروی از این شهدا تاکید کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی استفاده از نظرات مردم در اصلاح سیاستها را ضروری دانست و تصریح کرد: در سه سال گذشته دولت تدبیر و امید در شرایطی سکان اداره امور کشور را دردست گرفت که ایران درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی با امریکا و عمالش بود.

طیب نیا با بیان این که آنها درصدد پایمال کردن حقوق هسته‌ای ایران بودند، عنوان کرد: دشمنان ما از آنجا که می‌دانستند بودجه ایران وابسته به نفت است تمام تلاش خود را برای محدود کردن صادرات نفت ما انجام دادند.

وی ادامه داد: درآمد حاصل از صادرات نفت که در سال 90 به 120 میلیارد دلار رسیده بود در سال 91 به 68 میلیارد دلار و در سال 92 به 64 میلیارد دلار کاهش یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که درآمد نفت در سال 94 به 33 میلیارد دلار محدود شد، گفت: در این شرایط درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته بود، دولت برای پرداخت حقوق کارکنان و یارانه های نقدی در مضیقه بود و اعتباری برای اجرای طرحهای عمرانی نداشت.

طیب نیا با اشاره به این که بهای نفت صادراتی را به ارزهای نامعتبر دریافت می‌کردیدم، افزود: برای تامین ذخایر اساسی ناچار به تامین کالاها با هزینه بیشتر شده بودیم و تحریمها در کنار سیاستهای نادرست بیسابقه ترین رکود تورمی را به اقتصاد کشور تحمیل کرد، این رکود همراه با تورم با نرخ بالاتر از 40 درصد کاهش ارزش پول را در پی داشت.

وی با بیان این که تحریمها وضع اقتصادی کشور را در شرایط نامناسبی قرار داده بود، تصریح کرد: نرخ دلار هم در سال 91 نسبت به سال قبل 90 درصد افزایش یافته بود و به 3 هزار و 800 تومان رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: در حوزه های دیگر هم چنین وضعی حاکم بود و سیاستهای نادرست موجب انزوای کشور شده بود و اجماع کشورهای دیگر علیه ما به دشمنان ما فرصت دستاویز قراردادن پرونده هسته‌ای برای شدت تحریمها را داده بود.

طیب نیا با بیان این که در ماه‌های نخست شروع به کار دولت تدبیر و امید، تشدید تحریمها متوقف و تحریمهای مربوط به پرونده هسته‌ای لغو شد، گفت: دولت در عرصه روابط خارجی توانست با حفظ عزت و در چارچوب رهنمودهای رهبری افزایش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دیگر را در دستور کار قرار دهد و موجب شکست خوردن پروژه ایران هراسی شود.

وی با بیان این که با تلاش صورت گرفته در سال 93 رشد اقتصادی مثبت شد و در بهار امسال به 4.4 درصد رسید، افزود: نرخ تورم امروز تک رقمی شده و رشد 5 درصدی اقتصادی هدف دولت در امسال است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که امروز صادرات غیرنفتی به مسیر رشد بازگشته است، اعلام کرد: در چهار ماه امسال مازاد تراز تجاری کشور به بیش از 2.5 میلیارد دلار رسید، در سال 94 برای نخستین بار تراز تجاری غیرنفتی ما به یک میلیارد دلار رسید یعنی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی شروع شد.

طیب نیا با اشاره به این که پارسال تمام نیاز کشور برای واردات را از صادرات غیرنفتی تامین کردیم، گفت: اوایل امسال این مازاد افزایش یافته است و به همین دلیل شاهد ثبات کم نظیری در بازار ارز هستیم.

وی با اشاره به این که وابستگی 80 درصدی بودجه به نفت امسال به 31 درصد کاهش یافته است، افزود: سیاستهای ابلاغی رهبری در مورد کاهش سهم نفت در بودجه در مرحله اجراست و با صفر شدن این سهم می‌توانیم آسیب پذیری اقتصاد کشور به تکانه های خارجی را به حداقل برسانیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که رشدی که از ظرفیتهای درونی کشور سرچشمه بگیرد موجب سربلندی ما می‌شود، تصریح کرد: اگر در صدد اقتدار و دفاع قدرتمندانه از حقوق ملی خود هستیم باید بتوانیم نیازهای کشور را با تولید داخلی تامین کنیم.

طیب نیا ادامه داد: با افزایش تولید داخلی درآمد لازم برای تامین نیازهای مردم را فراهم کرده و می‌توانیم زندگی شرافتمندانه‌ای برای مردم فراهم کنیم.

وی با بیان این که در اقتصاد مقاومتی دستیابی به رشد اقتصادی بالا هدفگذاری شده است، گفت: رشد اقتصاد 3 درصدی در دوره 30 ساله شایسته ملت ایران نیست.

کد خبر 267769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =