ایران یکی از گزینه‎های صادرات نفت عراق است

یکی از مقامهای نفتی عراقی اعلام کرد در صورت شکست مذاکره دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق، این کشور گزینه صادرات نفت از مسیر ایران را بررسی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، یک مقام ارشد در وزارت نفت عراق اعلام کرد در صورت شکست گفت‎و‎گوهای مربوط به مشارکت در درآمدهای نفتی با دولت اقلیم کردستان این کشور، بغداد گزینه صادرات نفت خود از مسیر ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

 فیاض النعمه، معاون وزیر نفت عراق، دیروز (جمعه 5 شهریور ماه) اعلام کرد ممکن است در هفته آینده، شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) با مسئولان اقلیم کردستان این کشور درباره صادرات نفت از راه ترکیه، گفت‎و‎گو کند.

النعمه گفت: اگر گفت‎و‎گوها به نتیجه نرسد، برای یافتن راهی دیگر برای فروش نفت خود از راه ایران یا دیگر کشورها تلاش خواهیم کرد، زیرا به این درآمدها نیاز داریم.

عراق برای تأمین 95 درصد از بودجه عمومی خود، به درآمدهای نفتی وابسته است.

اقلیم کردستان عراق در قلمرو خود، روزانه 500 هزار بشکه نفت تولید و آن را از راه ترکیه، صادر می‎کند. بغداد نمی‎تواند این مسیر صادرات این مقدار نفت را تغییر دهد، اما می‎تواند روزانه 150 هزار بشکه نفت تولیدی در منطقه کرکوک را به ایران بفرستد.

به گفته یک مسئول نفتی که خواست نامش فاش نشود، توافق احتمالی میان عراق و ایران، مشابه قراردادهای سواپ تهران با کشورهای حاشیه دریای خزر خواهد بود.

در چهارچوب توافق احتمالی یاد شده، ایران می‎تواند نفت دریافتی از عراق را در پالایشگاه‎های خود به کار گیرد و در مقابل، از طرف عراق محموله‎های نفتی را در پایانه‎های خود در خلیج فارس بفروشد.

به گفته النعمه، هفته گذشته، شرکت نفت شمال عراق برای نشان دادن حسن نیت خود، از هفته گذشته صادرات نفت تولیدی کرکوک از راه اقلیم کردستان را آغاز کرد.

النعمه اعلام کرد از سرگیری تولید و صادرات نفت کرکوک، به دستور حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، انجام گرفته و هدف از آن، پیشگیری از آسیب مخازن بوده است.

وی همچنین یادآور شد که در صورت دستیابی به توافق به کردهای عراق، صادرات نفت کرکوک به 100 هزار بشکه در روز می‎رسد.

کد خبر 267806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =