برجام نبود فروش نفت صفر می شد

اگر برجامی در کار نبود، امروز قطع به یقین فروش نفت ما نزدیک صفر شده بود.

به گزارش شانا، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به بررسی روابط سه ساله مجلس با دولت یازدهم پرداخته است. 

وی در ابتدای این گفتگو با ارائه تحلیلی درباره وضع کشور پیش از انتخابات 92 در بیان مصداقی گفت: بدون شک بخش هایی از تهدیدهایی که با آن روبرو بودیم به هیچ وجه در حد طبیعی نبود و خیلی بیشتر شده بود؛ حتی آن تهدیدها می‌توانست در صورت ادامه مسیر به وضع ناخوشایند و بدی ختم شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: برای نمونه اگر در حوزه اقتصاد بگویم، صادرات نفت و میعانات گازی ما با هم روزانه 700 هزار تا 900 هزار بشکه بو که با نوسان نیز همراه بود.

جلالی تصریح کرد: پیش از تحریم‌ها به بیش از 40 کشور جهان نفت می‌فروختیم، فروش نفت ما را آن قدر محدود کردند که مشتریان ایران به 9 کشور رسید و حتی در اواخر نیز به 6 کشور محدود شد؛ بعد هم خرید نفت را این قدر پایین آورده بودند که در اصل در سال‌های گذشته به کف فروش نفت رضایت داده بودیم.

وی گفت: قرار بود سالی 20 درصد (صادرات نفت) کاهش یابد و به همین ارقام می‌رسید و آن هم به شرطی که تحریم جدید و قطعنامه تازه‌ای علیه ایران نمی‌گذاشتند، اگر آنگونه می‌شد و برجامی در کار نبود، امروز بدون شک فروش نفت ما نزدیک صفر شده بود، پس آن زمان رخدادها شتاب گرفته بود و هر روز یک اتفاقی رخ می داد.

کد خبر 267814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =