شرکت پایانه‌های نفتی متضمن تداوم صادرات نفت ایران

آنچه بیش از همه پس از برجام در دولت یازدهم بر سر زبانها بود، افزایش صادرات نفت خام ایران از پایانه های نفتی کشور بود که به موازات ایجاد فصل جدید دیپلماسی در کشور صف مشتریان جدید نفتی را به همراه داشت.

افزایش صادرات نفت در مقطع کوتاهی با رفت و آمد نفتکشهای خارجی در پایانه خارک همراه بود تا نماد عینی دیپلماسی صحیح در این حوزه نمایان شود.

هم اکنون روزانه بیش از ۹۰ میلیون بشکه نفت در این دنیا تولید می شود که بیش از ۹۰ درصد از این مقدار از طریق نفتکش حمل می شود.

کشتی های غول پیکر ویژه حمل و انتقال نفت، برای بارگیری نفت خام در پایانه ای ویژه ای که با اسکله ها، دستگاهها و ابزارهای مخصوصی تجهیز شده اند پهلو می گیرند و پس از بارگیری، نفت خام را به مبادی مصرف انتقال می دهند.

از میان پایانه های بارگیری، تخلیه و صادرات نفت خام در سراسر دنیا، پایانه صادراتی ایران در مرکز خلیج پارس در جزیره خارک با دو اسکله شرقی (T) و غربی (آذرپاد) به عنوان یکی از مشهورترین، قدیمی ترین و بزرگترین پایانه نفتی دنیا شناخته شده است.

اسکله شرقی با طول ۱۸۴۰ متر قابلیت پهلودهی همزمان ۶ نفتکش تا ظرفیت ۳۰۰ هزار تن دارد در حالی که نفتکشهای غول پیکر با ظرفیت بیش از ۵۰۰ هزار تن هم می توانند در اسکله غربی بارگیری کنند. تضمین تداوم صادرات و ارتقا توان ذخیره سازی نفت خام که یکی از شاخص های مهم ارزیابی توانمندی یک پایانه نفتی به شمار می رود از مواردی است که همواره از سوی شرکت پایانه های نفتی ایران با جدیت دنبال شده ضمن در نظر گرفتن این نکته که این شرکت اجرا کننده تصمیم های امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ایران است و دریافت نفت ارسالی به جزیره خارک و نوع و میزان نفت قابل تحویل به نفتکش ها از سوی امور بین الملل تعیین و از سوی پایانه ها اجرایی می شود.


کد خبر 267852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =