۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
  • کد خبر: 267883
برآورد توان تولید میدان‌های هیدروکربوری

شرکت ملی نفت ایران توان تولید میدان‌های هیدروکربوری ایران برآورد کرد.

به گزارش شانا، با افزایش فعالیت‌های اکتشافی در دهۀ گذشته در نواحی دارای ظرفیت یافت هیدروکربن، به تولید رساندن میدان‌های جدید اکتشافی همچنان به عنوان یک چالش باقی مانده است که به دلیل طولانی بودن روند انجام مطالعات مخزن، امکان برآورد اولیه از قابلیت تولید میدان‌های جدید کشف شده، برای برنامه‌ریزی‌های آتی و نیز تحلیل‌های اقتصادی دارای کاربرد است.

در این راستا مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران «توان تولید میدان‌های هیدروکربوری ایران» را با استفاده از الگوی Sandrea برای تخمین زود هنگام برآورد کرده است. 

بر اساس پژوهش انجام شده رابطۀ مشخصی از ترسیم «ذخیره» بر حسب «اوج تولید» برای برخی از میدان‌های نفت با ذخیره 0.1 تا 2.5 میلیارد بشکه و میدان‌های گازی با ذخیره بین 0.3 تا 23 تریلیون فوت مکعب به دست آمده است.

استفاده از روابط یادشده برای پیش‌بینی توان حداکثر تولید میدان‌های جدید اکتشافی نفت و گاز جنوب ایران کاربرد ویژه‌ای دارد. توجه به این نکته ضروری است که مقایسۀ رابطۀ به دست آمده برای برخی از میدان‎های گازی با نتایج دیگر مقاله‌های منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد که روند تغییرات ذخیره بر حسب اوج تولید در میدان‌های گازی، روندی مشابه اما با توان تولیدی کمتر را دنبال می‌کند که این امر می‌تواند ناشی از امکان افزایش تولید در برخی میدان‌ها باشد.

کد خبر 267883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =