استمرار عرضه مازاد نفت در هفته گذشته قیمتها را کاهش داد

ابهام درباره توافق تولیدکنندگان نفت برای مهار عرضه و همچنین بروز تنشهای نظامی در منطقه خاورمیانه سبب شد پس از نوسانهای بسیار بازار در هفته گذشته، روند افزایشی قیمت نفت متوقف شود.

به گزارش شانا، سخنان ضد و نقیض مسئولان کشورهای عضو اوپک از یک سو و افزایش تنشهای نظامی در منطقه خاورمیانه از سوی دیگر سبب شد در هفته گذشته قیمت نفت نوسان شدیدی داشته باشد و در مجموع، با 2 درصد افت هفتگی رو‎به‎رو شد.

نگرانی درباره افزایش صادرات فرآورده‎های نفتی از سوی چین از یک سو و رشد تولید نفت نیجریه و عراق از سوی دیگر سبب شدند روز دوشنبه (اول شهریور ماه) قیمت نفت افزایش یابد.

صادرات بنزین و گازوئیل چین در ماه ژوئیه، به ترتیب 181.8 درصد و 145.2 درصد رشد سالانه داشت.

در آمریکا نیز پالایشگاه شرکت بی پی در شهر وایتینگ در ایالت ایندیانا آمریکا پس از چند هفته تعطیلی، فعالیت خود را از سر گرفت و این مسئله، به رشد عرضه سوخت در این کشور کمک کرد.

در زمینه تولید نفت خام نیز گزارشهای صنعتی نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت در آمریکا در هفته منتهی به 29 مرداد ماه، 10 مورد افزایش داشته است که هشتمین هفته پیاپی افزایش این آمار به شمار می‎آید.

در دیگر نقاط جهان نیز دورنمای افزایش عرضه نفت تقویت شد، به گونه‎ای که عراق از برنامه خود برای افزایش 150 هزار بشکه‎ای صادرات نفت از خط لوله کرکوک-جیحان خبر داد و شورشیان نیجریه نیز از آمادگی خود برای پذیرش آتش‎بس خبر دادند.

در این روز قیمت هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و 72 سنت کاهش، به 49 دلار و 16 سنت رسید. شاخص دبلیو تی آی آمریکا نیز با یک دلار و 70 سنت افت، در سطح 47 دلار و 41 سنت تثبیت شد.

گمانه‎زنی درباره احتمال توافق تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای مهار تولید و کمک به رشد قیمتها سبب شده بود در هفته پایانی مرداد، قیمت نفت روند افزایشی پیدا کند.

با این همه، بسیاری از ناظران بازار، از جمله بانک آمریکایی مرگان استنلی، باور دارند که احتمال توافق تولیدکنندگان نفت برای دسیابی به توافق، اندک است.

انتشار گزارش مؤسسه جنسکیپ درباره کاهش 187 هزار بشکه‎ای سطح ذخیره‎سازی سوخت در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا، نتوانست جلوی افت قیمت نفت در روز دوشنبه را بگیرد.

انتشار برخی گزارشها درباره آمادگی ایران برای حضور در نشست غیر رسمی اوپک در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در الجزایر، سبب شد قیمت نفت در معاملات روز سه‎شنبه (2 شهریور ماه) افزایش یابد.

ایران که سومین تولیدکننده نفت در اوپک است، پیش از این از حضور در نشست تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک در دوحه قطر سر باز زده بود، اما برخی منابع اوپکی اعلام کردند تهران برای حضور در نشست الجزایر، تمایل بیشتری نشان داده است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 80 سنت افزایش به 49 دلار و 96 سنت و قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا با 69 سنت رشد به 48 دلار و 10 سنت رسید.

پس از پایان تحریمهای غربی در ماه ژانویه سال جاری میلادی، تولید نفت ایران رو به رشد گذاشته است و خبرهای مربوط به همراهی این کشور با دیگر تولیدکنندگان نفت برای کمک به افزایش قیمت این کالا، روند کاهشی قیمت را که از روز دوشنبه آغاز شده بود، متوقف کرد.

با وجود افزایش قیمت نفت در ماه‎های اخیر، ارزش این کالا همچنان نصف سال 2014 میلادی است.

افت قیمت نفت، به اقتصاد برخی اعضای اوپک، از جمله ونزوئلا، نیجریه، و عراق آسیب زده است و این کشورها، تلاش بیشتری برای همگرایی تولیدکنندگان برای افزایش قیمتها به خرج می‎دهند.

رشد چشمگیر سطح ذخیره‎سازی نفت در آمریکا که بر خلاف انتظار کارشناسان بود، قیمت نفت را در پایان معاملات روز چهارشنبه (3 شهریور ماه) حدود سه درصد کاهش داد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد سطح ذخیره‎سازی نفت خام در این کشور در هفته منتهی به 29 مرداد ماه، دو میلیون و 500 هزار بشکه افزایش یافته است، در حالی که کارشناسان پیش‎بینی می‎کردند این رقم با 500 هزار بشکه کاهش رو‎به‎رو شده باشد.

طبق اعلام اداره یاد شده، سطح ذخیره‎سازی بنزین و فرآورده‎های میانی نیز در دوره یاد شده در آمریکا افزایش داشته است.

قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با یک دلا و 33 سنت افت، در سطح 46 دلار و 77 سنت و قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 91 سنت افت، در سطح 49 دلار و پنج سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

افزایش سطح ذخیره‎سازی سوخت در کنار گمانه‎زنی‎ها درباره اقدام هماهنگ تولیدکنندگان نفت برای مهار عرضه مازاد، سبب شده است در هفته‎های اخیر بازار نفت متلاطم شود.

روز پنجشنبه (4 شهریور ماه)، تنش میان کشتی‎های نظامی ایرانی و آمریکایی و گمانه‎زنی‎ها درباره احتمال کاهش ارزش دلار سبب شد قیمت نفت یک درصد افزایش یابد.

با این همه، سخنان دلسرد کننده وزیر نفت عربستان، دورنمای توافق تولیدکنندگان برای محدود کردن عرضه را تیره کرد و این مسئله، بخشی از رشد قیمت نفت را خنثی کرد.

دولت آمریکا اعلام کرد کشتی‎های ایرانی، یک ناو هواپیمابر این ایالات متحده را در نزدیکی تنگه هرمز تهدید کرده‎اند.

شاخص نفت خام برنت در این روز با یک دلار و 62 سنت رشد، قیمت نهایی 49 دلار و 67 سنت را تجربه کرد و شاخص دبیلو تی آی آمریکا با 56 سنت افزایش قیمت، در سطح 47 دلار و 33 سنت تثبیت شد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، اعلام کرد اعتقاد ندارد که دخالت عمده‎ای در بازار نفت ضرورت داشته باشد زیرا تقاضای نفت در جهان، از رشدی مطلوب برخوردار است.

قرار است در اجلاس بین المللی انرژی در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در الجزایر، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت جهان گرد هم آیند. برخی گمانه‎زنی‎ها حاکی از آن است که شاید تولیدکنندگان نفت در حاشیه اجلاس یاد شده، درباره کاهش عرضه به توافق دست یابند.

الفالح اعلام کرد هنوز هیچ گفت‎و‎گوی جدی درباره سطح تولید اوپک آغاز نشده است.

سخنان وزیر انرژی عربستان، مؤید باور کارشناسانی بود که نسبت به توافق تولیدکنندگان نفت برای مهار عرضه مازاد، امید چندانی نداشتند.

در آخرین روز هفته گذشته (جمعه 5 شهریور ماه) قیمت نفت پس از نوسان بسیار، از افزایشی اندک برخوردار شد.

در آغاز معاملات دیروز، قیمت نفت از 2 درصد رشد برخوردار شده بود اما اندکی بعد، با کاهش رو‎به‎رو شد. در نهایت، شاخص برنت با 25 سنت رشد، در سطح 49 دلار و 92 سنت و شاخص نفت خام آمریکا با 31 سنت رشد در سطح 47 دلار و 64 سنت تثبیت شد.

انتشار گزارش شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز درباره کاهش شمار دکلهای حفاری نفت در آمریکا در هفته گذشته از جمله عوامل کننده به رشد قیمت نفت بود.

خبرهای مربوط به برخورد موشکهای یمن به تأسیسات برقی عربستان نیز به رشد قیمت نفت در این روز کمک کرد.

با این همه، نوسان شدید ارزش دلار در پی سخنرانی جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا، درباره سیاستهای مالی این کشور، بر قیمت نفت نیز تأثیر گذاشت.

نزدیک شدن طوفانهای استوایی به مناطق نفت‎خیز جنوب آمریکا نیز از عواملی است که توجه معامله‎گران را جلب کرده است. شرکت بی پی تخلیه سکوهای نفت خود در خلیج مکزیک در جنوب آمریکا را آغاز کرد.

کد خبر 267887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =