ایران با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادرکننده بنزین می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجتمع های پتروشیمی های ایران امروز خوراک مورد نیاز خود را تولید می کنند، همچنین با بهره برداری از مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران صادر کننده بنزین و در تامین کامل بنزین مورد نیاز کشور خودکفا می شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز (یکشنبه، هفتم شهریورماه) در مراسم بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر و 257 شهید کارمند استان گیلان از افزوده شدن 5 هزار مگاوات برق به ظرفیت برق کشور در 2 سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت، خاموشی برق حتی در مناطق گرمسیری هم نداشتیم.

وی به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری سیاستهای اقتصاد مقاومتی را اواخر سال 92 اعلام کردند و دولت از ابتدای سال 93، ستادی را به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل داد که عموم وزرا عضو آن هستند.

جنتی تصریح کرد: 11 کارگروه در این ستاد تشکیل شده که در هر کارگروه، تعدادی وزرا عضو آن هستند تا سیاستها را پیگیری، دنبال و اجرا کنند، امسال نیز که شعار سال تعیین شد، کارها به صورت عملیاتی دنبال و اجرا می‌شود و خوشبختانه دولت با جدیت وارد عمل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: دولت در بخشهای مختلف تلاش می‌کند مشکلات را که ناشی از تحریمهای بین‌المللی بود، از پیش پای خود بردارد بطوری که هم اکنون سیستم بانکی ایران براحتی با بانکهای دنیا ارتباط برقرار می‌کند.

وی از سبقت گرفتن صادرات بر واردات خبر داد و گفت: پارسال برای اولین بار صادرات در کشور بر واردات پیشی گرفت و در 5 ماه نخست امسال، صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه قبل، افزایش پیدا کرد.

جنتی به دیگر حوزه های پیشرفت کشور در دولت تدبیر و امید نیز اشاره کرد و افزود: پارسال 700 تا یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم که امسال در این 5 ماه، 2 میلیون بشکه نفت به خارج از کشور صادر کرده‌ایم، اما قیمت نفت به یک سوم رسیده و درآمد کشور پایین آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این مدت چندین سد در کشور به بهره برداری رسیده و در حوزه کشاورزی نیز پیشرفتهای چشمگیری را شاهد هستیم، بطوری که در حوزه کالاهای کشاورزی نسبت به سال گذشته، بیش از 40 درصد افزایش تولید داشته‌ایم و برخی محصولات را نیز به خارج از کشور صادر کرده‌ایم.

وی به دیگر موضوعها در شاخص توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در مورد بنزین، نفت و گازوییل کمی مشکل داشتیم، اما امروز پتروشیمی های ما محصولات را خودشان تولید می‌کنند، بنزین کمی وارد می‌کنیم، اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری برسد، صادرات نیز خواهیم داشت و در حوزه بنزین به خودکفایی می‌رسیم.

شایان یادآوری است که در پنجمین روز از هفته دولت، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروژه گازرسانی به 200 روستای استان گیلان و در توابع شهرستان رشت افتتاح شد.

کد خبر 267898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =