تصمیم مجلس برای حذف کارت سوخت بنزین منافع مردم را تامین کرد

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف کارت سوخت بنزین را با توجه به هزینه 120 میلیارد تومانی ارتقای سامانه هوشمند سوخت، منطقی دانست.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس کاظمی ظهر بعدازظهر امروز (یکشنبه، هفتم شهریورماه) در یک نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه جمعی به مناسبت هفته دولت با اشاره به این که هدفمان از حذف کارت سوخت راحتی مردم بود، گفت: نگهداری سامانه هوشمند سوخت با توجه شرایط کنونی و منطقی شدن قیمت بنزین، مهار کامل قاچاق و رشد مصرف، تنها 120 میلیارد تومان هزینه به دولت تحمیل می‌کرد.

وی افزود: برطرف کردن مشکل افزایش مصرف و قاچاق سوخت را باید در واقعی شدن قیمتها جستجو کرد و با ساز کارهای مناسب زمینه سودآوری را در این زمینه از میان برد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت ادامه داد: زیرساختهای این سامانه را برای کنترل مصرف و قاچاق گازوئیل حفظ خواهیم کرد.

کاظمی اعلام کرد: برای بهبود وضع گازوئیل در کشور پیشنهاد حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت در بخش گازوئیل را دادیم که هم اکنون بر اساس پیمایش، اطلاعات بارنامه و و در آینده جی پی اس (GPS) به دنبال منطقی کردن میزان مصرف و مهار قاچاق این فرآورده هستیم.

به گفته وی، چاره کاهش مصرف و قاچاق سوخت در کشور قطع یارانه های انرژی است که بدون شک با خلاصی از یارانه ها می‌توان به توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی، درون و برون شهری دست یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر این که حفظ این سامانه برای مردم ایجاد مزاحمت می کرد، گفت: پس از 16 ماه از عرضه تک نرخی و بدون کارت سوخت در کشور به این نتیجه رسیدیم که حذف کارت سوخت بنزین هیچ مشکلی را در امر سوخت‌رسانی کشور ایجاد نمی کند.

وی اظهار کرد: هم اکنون رشد مصرف بنزین در کشور به 3.2 درصد رسیده، در حالی که رشد مصرف انرژی در کشور بالای 6 درصد است ما شاهد افزایش غیرمنطقی مصرف بنزین در کشور نبودیم از طرف دیگر میزان قاچاق بنزین در این 16 ماهه در هفت شهر مرزی کشور منفی پنج درصد بوده است.  

صادرات پایدار روزانه 400 هزار بشکه فرآورده نفتی  

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه از تحقق صادرات پایدار فرآورده های نفتی برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشور خبرداد و افزود: امسال به طور پایدار روزانه ۴۰۰ هزار بشکه صادرات فرآورده داشتیم که در تلاشیم با اصلاح زیرساختهای صادراتی این رقم را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز ارتقا دهیم.

وی با اشاره به چشم انداز صادراتی کشور اظهار امیدواری کرد با بهره برداری و اجرای طرحهای پالایشی کشور تا سال 1404 به صادرکننده بیش از یک میلیون و 500 هزار بشکه فرآورده نفتی تبدیل شویم.

کاظمی ادامه داد: با اجرای طرحهای پالایشی در کشور تا سال 1404 ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و 850 هزار  بشکه کنونی به سه میلیون و 200 هزار بشکه خواهد رسید که امیدواریم یک میلیون و 500 هزار بشکه به مصرف داخلی برسد و بقیه صادر شود.

به اعتقاد وی، با اجرای طرحهای پالایشی ایران تا سال 1404 به یکی از صادرکنندگان بزرگ فرآورده های نفتی در منطقه بدل می شود که این موضوع مستلزم وارد مدار شدن پالایشگاه های ستاره خلیج فارس، بهمن گنو، پارس، آناهیتا و سیراف است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزایش ظرفیت پالایشی کشور به 3 میلیون و 200 هزار بشکه در روز مستلزم بهره برداری از طرح فراگیر پالایشی سیراف (8 پالایشگاه میعانات گازی هر یک به ظرفیت روزانه 60 هزار بشکه) به ظرفیت 480 هزار بشکه در روز، پارس با ظرفیت روزانه 120 هزار بشکه، پالایشگاه آناهیتا 150 هزار بشکه، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت 360 هزار بشکه و بهمن گنو با 300 هزار بشکه در روز است.

واریز ماهانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان به هدفمندی یارانه‌ها و وزارت دارایی

معاون وزیر نفت درباره هزینه‌های ماهانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مجموع هر ماه مبلغ ۲ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به حساب هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی واریز می‌کند.

وی اعلام کرد: از این رقم ۶۷۰ میلیون تومان سهم دارایی (مالیات بر ارزش افزوده) و ۱۷۷۰ میلیارد تومان سهم هدفمندی یارانه‌هاست.

زنجیره توزیع بنزین یورو 4 در 20 شهر بزودی تکمیل می‌شود

کاظمی با اشاره به دستاورد دولت یازدهم در توزیع بنزین یورو 4 در هشت کلانشهر کشور گفت: زنجیره توزیع بنزین و نفت‌گاز یورو 4 در هشت کلانشهر تهران، مشهد، کرج، اهواز، اصفهان، تبریز، اراک و شیراز تکمیل شده است.  

وی با بیان این‌که توزیع کامل بنزین یورو 4 در تبریز به تاگی اجرایی شده است، افزود: در همه شهرهای اطراف اصفهان بنزین و نفت‌گاز یورو 4 توزیع می‌شود، به تازگی آبادان، خرمشهر و قم هم به این جرگه پیوستند و با بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشگاه‌های بندرعباس و لاوان همه شهرهای مسیر بندرعباس تا تهران بنزین و نفت‌گاز یورو 4 دریافت می‌کنند و زنجیره توزیع 20 شهر کشور تکمیل خواهد شد.   

کم‌‌لطفی شرکتهای هواپیمایی در پرداخت بدهی‌های معوقه

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به بدهی 920 میلیارد تومانی شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد: بدهی شرکتهای هواپیمایی از اسفندماه افزایش نیافته است اما همکاری و مساعدتهای لازم را با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای پرداخت بدهی بنزین 100 تومانی گذشته خود نمی‌کنند، در حالی که هزینه بلیط آنلاین و حضوری از مردم اخذ می‌شود، بنابراین شرکتهای هواپیمایی باید هرچه سریع تر برای پرداخت بدهی‌های گذشته خود اقدام کنند و سوخت را نقدی خریداری کنند.

صادرات بنزین وارداتی از شمال به عراق

وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره واردات بنزین به کشور گفت: بنزینی که بوسیله بازرگانان از شمال کشور وارد می‌شود برای انتقال به کشور عراق بوده و به هیچ عنوان در داخل توزیع نمی‌شود.

کاظمی با بیان این‌که از پارسال به دلیل مطابقت نداشتن محموله‌های بنزین وارداتی از شمال واردات از این منطقه به طور کامل ممنوع شده و هیچ محموله ای به وارد کشور نشده است، افزود: بنزین وارداتی تنها برای سوآپ بوده و از مرزهای شمالی به عراق صادر می‌شود و قطره‌ای از آن در کشور توزیع نشده است.

کاهش نفت کوره به زیر 10 درصد تا سال 1404

وی با اشاره به طرحهای کاهش نفت‌کوره در پالایشگاه‌های کشور اعلام کرد: طرحهای توسعه‌ای و بهبود کیفیت پالایشگاه‌های کشور با هدف جلوگیری از خام فروشی، کاهش نفت کوره و ارتقای کیفی فرآورده‌های نفتی در حال اجراست که با همکاری و طرحهای اجرا شده نفت کوره کشور از 35 به 26 درصد رسیده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که هم اکنون مقدار نفت کوره پالایشگاه‌های کشور 26 درصد بوده در حالی که در دنیا 11 درصد است، گفت: بیشترین نفت کوره تولیدی دنیا متعلق به چهار کشور ایران، عراق، روسیه و لیبی است که  باید براساس الزام‌های زیست محیطی دنیا به زیر 10 درصد برسد.

وی ادامه داد: بیشترین مقدار تولید نفت کوره در کشور متعلق به پالایشگاه آبادان است که 40 درصد از تولید این فرآورده را به خود اختصاص داده است که امیدواریم با اجرای طرح توسعهای این پالایشگاه نفت کوره آن به زیر 20 درصد برسد و این پالایشگاه به سوددهی برسد.

کاظمی به اجرای طرح کاهش نفت کوره در پالایشگاه شازند اراک اشاره کرد که با بهره برداری طرح های بهبود کیفیت مقدار نفت کوره کشور را از 31 به 26 درصد رساند و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه به یورو 4 رسید و به مرحله سوددهی رسید.

وی طرحهای افزایش کیفیت پالایشگاه‌های تبریز، تهران، اصفهان  و آبادان را در راستای تحقق هدف کاهش نفت کوره کشور به زیر 10 درصد تا سال 1404 دانست و تصریح کرد: باید پالایشگاه‌های کشور را با حمایت و تشویق و بکارگیری مکانیزمهای انضباطی ملزم به اجرای طرحهای کاهش نفت کوره در کشور کنیم.

امکان واردات بنزین با کیفیت در سایه اجرای طرح برندسازی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اجرای طرح برندسازی جایگاه‌های سوخت در کشور اعلام کرد: طرح برندسازی در کشور با هدف ارتقای کیفیت خدمات در بخش توزیع به مرحله اجرا درآمده است.

به گفته وی، آغاز طرح برندسازی از اصفهان با احداث 17 جایگاه آغاز شده است که امیدواریم با اعلام اسامی برندهای جدید این کار به سرعت در کشور عملیاتی شود.

کاظمی با بیان این‌که هم اکنون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با 3500 شخص حقیقی و حقوقی برای توزیع سوخت در کشور روبروست، اظهار کرد: با معرفی  شرکتهای برند شرکت پخش تنها با 10 برند و شرکت برای توزیع روبرو خواهد بود که بدون شک اجرای این طرح به بهبود کیفیت خدمات می انجامد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح برند این امکان برای بخش خصوصی دیده شده است که به واردات بنزین با استاندارد و کیفیت مورد نظر اقدام کند و با استفاده از مکانیزمهای تشویقی و ابزارهای جدید، امکان افزایش کیفیت خدمات و فرآورده را در کشور ایجاد کند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به فعالیت برند پتروآیریک در اصفهان گفت: این برند برای تشویق مردم به خریداری بنزین در نظر دارد از بامداد تا شش صبح فرآورده را با قیمت پائین‌تر عرضه کند که با این روند مطمئنا شاهد بهبود کیفیت خدمات و رضایت بیشتر  مردم خواهیم بود.

تنها بنزین‌ یورو 4 وارد کشور می‌شود

کاظمی با اشاره به کیفیت بنزین وارداتی به کشور گفت: کیفیت همه محموله‌های بنزین وارداتی کشور یورو 4 است و کیفیت بنزین در سه مرحله مورد تایید قرار می‌گیرد.

وی افزود: بنزین وارداتی یورو 4 با اکتان 95 است که در سه مرحله از سوی پالایشگاه، بازرس شخص ثالث و آزمایشگاه سازمان استاندارد تایید می شود و پس از همخوانی هر سه گزارش امکان ورود و توزیع در کشور را پیدا می‌کند.

افزایش 700 میلیون لیتری ذخایر بنزین کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره میزان واردات بنزین به کشور اظهار کرد: در 160 روز اخیر روزانه 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که مجموع بنزین وارداتی در مخازن و خطوط لوله ذخیره شده است.

به گفته وی، افزایش واردات بنزین به معنای افزایش مصرف نبوده، بلکه ذخایر کشور به حد مطلوب رسیده  و امروز شاهد افزایش 700 میلیون لیتری ذخایر بنزین در کشور هستیم.

کاظمی ادامه داد: با افزایش ذخایر کشور و میزان واردات بنزین در نیمه نخست امسال پیش‌بینی می‌شود با مقدار واردات بنزین تا سقف تعیین شده در کشور در نیمه دوم سال، میانگین واردات بنزین همان 6 تا 7 میلیون لیتر در روز باشد.

پیشرفت مطلوب پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وی درباره پیشرفت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: پیشرفت پروژه هم اکنون مطلوب بوده و با توجه به رفع تحریمها و امکان ورود قطعات و ماشین‌آلات به کشور نصب کمپرسورهای واحد بنزین‌سازی آغاز شده است که امیدواریم با حمایت سهامداران و بهبود شرایط فاز نخست این پالایشگاه اوایل سال آینده وارد مدار تولید شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های همچنین به تکمیل واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و افزود: واحد تقطیر پالایشگاه تا پایان نیمه نخست امسال به مرحله پیش راه‌اندازی می‌رسد و تا پاییز امکان بهره‌برداری از آن میسر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ساخت این پالایشگاه 10 سال به طول انجامیده است، اظهار کرد: کار ساخت این پالایشگاه از سال 85 آغاز شد و با وجود منابع درآمدی پیشرفت چندانی نداشت و پس از آن با تحریمها و اعمال سیاستهای پولی انقباضی دچار رکود شد اما از سال 92 تاکنون پیشرفت مناسبی داشته است.

کاظمی اظهار امیدواری کرد با بهبود شرایط مالی، حمایت سهامداران، اتخاذ راهکارهای جدید امکان راه‌اندازی فاز نخست و به ترتیب دیگر فازها در کشور فراهم شود.

همکاری شرکتهای پالایشی با ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا

وی درباره وضع طرح‌های بهبود کیفیت پالایشگاه‌های کشور اعلام کرد: واحد آر اف سی سی RFCC پالایشگاه اصفهان که میزان نفت‌کوره را به زیر 10 درصد می‌رساند تا سال 99  اجرایی می‌شود، همچنین طرحهای افزایش کمی و کیفی پالایشگاه تبریز اواخر سال 96 و یا حداکثر اوایل سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: واحد بنزین‌سازی پالایشگاه لاوان و پالایشگاه بندرعباس نیمه دوم امسال به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی پس از برجام شرکتهای کره‌ جنوبی، ژاپنی و ایتالیایی برای حضور در طرحهای پالایشی کشور اعلام آمادگی کردند و در مرحله امضای قرارداد با شرکتهای بزرگ دنیا هستیم.

کاظمی به سه پروژه بزرگ 150 هزار بشکه‌ای پالایشگاه آناهیتا، پروژه میعانات گازی پارس شیراز و طرح سیراف اشاره کرد و افزود: همه این پروژه ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست اقدام است و برخی از آنها مثل پالایشگاه آناهیتا مراحل طراحی را کامل را گذرانده  و واحدهای تحت لایسنس رو گرفته و به دنبال تامین منابع است که امیدواریم بتواند بموقع کار اجرایی خود را آغاز کند.

وی ادامه داد: درباره پالایشگاه سیراف هم کار از سوی بخش خصوصی و با نظارت دقیق وزارت نفت در دست پیگیری است و همه زمینه های پالایشگاه‌های هشت گانه تحویل کارفرما شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پایان از حضور شرکت انی ایتالیا در پالایشگاه پارس خبر داد و گفت: شرایط بیش از پیش برای حضور شرکتهای بزرگ پالایشی در کشور فراهم شده است که امیدواریم با جذب سرمایه‌های خارجی بزودی شاهد تحول بزرگی در بخش پالایشی کشور باشیم.

کد خبر 267899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =