آزاد سازی 75 میلیون دلار کالای توقیف شده فاز 13

با تغییر مدیریت صدرا و ورود قرارگاه، آزادسازی 75 میلیون دلارکالای باقی مانده فاز 13 در گمرکات آغاز شده و سفارش گذاری تجهیزات جدید نیز در حال انجام ست.

به گزارش شانا، پیام معتمد، سرپرست طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، با اشاره به اثرگذار بودن تغییرات مدیریتی ایجاد شده در بدنه پیمانکار ساخت سکوهای این فاز در یارد بوشهر و به دنبال آن سرعت اجرای کار، گفت: باتوجه به اینکه صدرا با مشکلات مالی فراوانی مواجه شده و قادر به ادامه کار نبود، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با حمایت شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس به این حوزه وارد شده و در نتیجه از 18 بهمن پارسال با تغییر مدیریت صدرا و ورود قرارگاه، آزادسازی 75 میلیون دلارکالای باقیمانده فاز 13 در گمرکات آغاز شده و سفارش گذاری تجهیزات جدید نیز درحال انجام ست.

وی اظهارکرد: در نتیجه این تغییرات ایجاد شده و فعال شدن پیمانکاران جدید در یارد بوشهر، کار ساخت سکوهای این فاز با جدیت ادامه یافته و پیش بینی می شود طبق برنامه ریزی کنسرسیوم، سکوهای B و D اردیبهشت ماه و سکوهای A و C تا مردادماه سال آینده آماده بارگیری شوند.

پایان عملیات حفاری دریایی فاز 13 تا آخر امسال 

سرپرست طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با بیان این که سکوی اقماری D با یک خط لوله 18 اینچ به سکوی اصلی B متصل شده و از طریق یک رشته خط لوله 32 اینچ به پالایشگاه خشکی متصل می شود، گفت: با توجه به تغییر اولویتهای ایجاد شده در این بخش، عملیات حفاری این سکوها تا پایان امسال به پایان می رسد. 

سرپرست طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته حفاری سکوهای A و C نیز به ترتیب مهرماه و آبانماه سال آتی پایان خواهد یافت.

وی با اشاره آماده سازی شرایط برای شروع لوله گذاری دریایی در این فاز،گفت: مذاکرات مربوط به عملیات لوله گذاری، با پیمانکار داخلی آغاز شده و با توجه به اینکه تجهیزات و خطوط لوله آماده و تامین شده اند، انتظار داریم تا پیش از پایان سال، عملیات لوله گذاری سکوهای B و D تکمیل شده و به موازات آن خط لوله سکوهای A و C نیز آغاز شود.

بهره برداری از مرحله نخست فاز 13 با گاز فازهای 6،7،8 تا پایان امسال 

معتمد پیشرفت عملیات حفاری، سکوهای دریایی، خطوط لوله، پالایشگاه خشکی و پیشرفت کل طرح فاز 13 را به ترتیب 67.5، 72، 64 ، 84 و 77 درصد اعلام و تصریح کرد: با توجه به پیشرفتی که در مدت اخیر در سکوها ایجاد شده، انتظار می رود رشد فعالیتها افزایش یابد، به گونه ای که با پایان عملیات ساخت، بارگیری، نصب، پیش راه اندازی و راه اندازی سکوها، برای ارسال گاز از حوزه دریا به پالایشگاه خشکی محدودیتی ایجاد نشود.

معتمد عنوان کرد: با پایان مراحل نصب و راه اندازی سکوهای Bو D و اتمام لوله گذاری دریایی، شرایط برای دریافت گاز از میدان مشترک در محدوده فاز 13 فراهم شده و پیش بینی می شود فاز نخست این طرح که تا پایان امسال از طریق گاز ترش خشکی فازهای 8-7-6 وارد مدار بهره برداری شود، در 6 ماهه اول سال آتی به پالایش گاز غنی دریا بپردازد.

بر اساس گزارش شرکت نفت وگاز پارس، معتمد با اشاره به برنامه ریزیهای انجام شده برای راه اندازی نخستین ردیف شیرین سازی این فاز تا پایان امسال، گفت: با توجه به تأمین به موقع منابع و تجهیزات از آغاز امسال، سرعت توسعه این طرح دربخشهای فراساحل و پالایشگاهی افزایش یافته و انتظار می رود تا اواخر آبانماه سال آینده بخشهای عمده ای از واحدهای این پروژه در مدار تولید قرار گیرد.

همه طرحهای پارس جنوبی در اولویت توسعه قرار گرفتند

معتمد با تاکید بر نتایج مثبت اولویت بندی طرحهای در حال توسعه و راه اندازی 2 پروژه بزرگ گازی در سال گذشته ( فازهای 15، 16)، گفت: در سال جاری نیز با برداشته شدن موانع و اختصاص منابع مالی به پارس جنوبی، همه طرحها از جمله فاز 13 در اولویت قرار گرفته اند.

سرپرست طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به اینکه منابع مالی این فاز تنها از صندوق توسعه ملی تأمین می شود، عنوان کرد: اولین پرداختها در این فاز از بهمن ماه سال 93 انجام شده و باتوجه آزادسازی منابع از اواخر سال 94، صورت وضعیتهای طرح از طریق صندق توسعه در حال پرداخت هستند. 

فاز 13 محدودیت تامین منابع مالی ندارد

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال هیچ گونه محدودیتی برای تامین منابع مالی در این فاز وجود نداشته و به همین علت پیمانکاران با جدیت مشغول فعالیت هستند. در این راستا برخی از بخشهای پروژه نیز که به دلیل مشکلات، مسائل مالی و نبود پیمانکار با رکود فعالیتهای اجرایی مواجه بودند، اکنون فعال شده اند. 

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون در بخش خشکی، افزون بر حضور پیمانکاران پیشین 20 پیمانکار جدید مشغول به کار شده، به طوری که حدود 4000 نفر نیرو در سایت خشکی در حال فعالیت هستند. 

تغییر اولویت راه اندازی سکوهای فاز 13 

معتمد با بیان این که فاز 13 دارای 2 سکوی اصلی AوB و 2 سکوی اقماری C وD است، گفت: جکت سکوی A به عنوان پیشروترین بخش حفاری در پروژه های جدید در ابتدای سال 94 بوسیله کشتی نروژی سوخترسان دچار حادثه و ادامه فعالیتهای حفاری در این موقعیت متوقف شد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر این موقعیت درحال ترمیم است، ادامه داد: عملیات مهار چاه شماره 5 فعال در این موقعیت انجام و آوار برداری آغاز شده است، ضمن این که برنامه ساخت جکت این سکو نیز با پرداخت خسارت از طریق بیمه بین المللی و تحت نظارت طرح در حال انجام است.

سرپرست طرح توسعه فاز 13با تأکید بر ادامه فعالیتهای حفاری در موقعیت سکوهای B،D و C خاطرنشان کرد: از سال گذشته به علت حادثه ایجاد شده و در جهت جلوگیری از ایجاد تأخیر در پروژه، اولویت راه اندازی سکوهای فاز 13 از A وC به B و D تغییر یافته که با برنامه ریزی صورت گرفته اولویت A وC نیز بعد از B و D به مدار تولید خواهند رسید.

کد خبر 267919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =