80 درصد عملیات حفاری دریایی از سوی پیمانکاران ایرانی انجام می شود

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به توانمندی پیمانکاران ایرانی در اجرای پروژه های فراساحلی در صنعت نفت اظهارکرد: هم اکنون 80 درصد عملیات حفاری دریایی از سوی پیمانکاران ایرانی انجام می شود.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، حیدر بهمنی، ضمن گرامیداشت هفته دولت و تجلیل از مقام والای شهیدان رجایی و باهنر، گفت: شرکت ملی حفاری ایران نخستین نهاد صنعتی است که به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد.

بهمنی با بیان این که حفاری در میدانهای نفتی و گازی در دریا نیاز به تخصص بالا و تجهیزات روز آمد دارد، افزود: هزینه روزانه هر دکل دریایی بیش از یکصد هزار دلار است و هزینه حفاری، تکمیل و تولیدی شدن هر حلقه چاه نفت یا گاز که ماهها به طول می انجامد بسیار بالاست و همین امر لزوم سرمایه گذاری عظیم و کاربست ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته را برای توسعه میدانهای دریایی طلب می کند. 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به این که هم اکنون بیش از 80 درصد عملیات حفاری در دریا از سوی متخصصان ایرانی مدیریت و اجرا می شود، اظهار کرد: بدنبال حضور فعال شرکت ملی حفاری ایران در این عرصه، هم اکنون شرکتهای ایرانی متعددی در پروژه های حفاری در آبهای خلیج فارس فعالیت دارند. 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: مشارکت شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های بزرگ و ملی زمینه رقابت با شرکتهای خارجی را فراهم و سبب تعدیل نرخ حفاری در کشور شده است. افزون براین، انجام کار به دست نیروهای توانمند داخلی سبب اعتماد به توان داخلی، ایجاد اشتغال، بومی سازی دانش فنی و خوداتکایی در این صنعت راهبردی شده است. 

بهمنی ادامه داد: شرکت ملی حفاری ایران از بدو تاسیس در راستای بومی سازی این صنعت، تربیت نیروهای متخصص و پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت، گام برداشته و نقش اساسی در فرآیند تولید نفت و گاز ایفا می کند.

بهمنی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری بعنوان «سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، گفت: این شرکت تمام تلاش خود را بکار گرفته تا در اجرای برنامه های ترسیم شده از سوی صنعت نفت در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موفق عمل کند. 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: هم اکنون سیاست وزارت نفت بر محور توسعه میدانهای نفت و گاز بویژه میدانهای مشترک تمرکز دارد و شرکت ملی حفاری همسو با این برنامه ها، نهایت توان عملیاتی و ناوگان حفاری خود را در این زمینه بکار گرفته است. 

وی تصریح کرد: در زمان حاضر، شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری میدانهای آزادگان و یاران در استان خوزستان، آذر در استان ایلام و فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی در استان بوشهر حضوری فعال دارد و نزدیک به یکصد حلقه چاه در این موقعیتها حفاری و تکمیل می کند. 

بهمنی در ادامه به نخستین حضور میدانی متخصصان و کارشناسان این شرکت در طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی اشاره و اظهارکرد: زمانی که شرکتهای خارجی به بهانه تحریم کار در این میدان را رها کردند، ملی حفاری نخستین شرکت ایرانی بود که در فازهای 9 و 10 پارس جنوبی مستقر و اجرای پروژه را با مدیریت و تخصص ایرانی دنبال و به پایان رساند. 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: این برگ زرینی در کارنامه فعالیتهای این شرکت است که سر آغاز حضور پر رنگ شرکت ملی حفاری در پروژه های کلید در دست (EPDS) شد و متعاقب آن حفاری در فازهای یک، 17 و 18 انجام و هم اینک حفاری 22 حلقه چاه در فاز 14 این میدان در دست اجراست. 

بهمنی به نقش این شرکت در ایجاد فرصتهای شغلی اشاره و اعلام کرد: با توسعه صنعت حفاری در کشور و تقویت ناوگان حفاری در دهه گذشته زمینه ایجاد کار برای جوانان و تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز صنعت نفت فراهم شده است. 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تاکید کرد: مدیریت جهادی و تفکر بسیجی مجموعه کارکنان این شرکت، زمینه رشد صنعت حفاری را مهیا و امروزه این شرکت در ردیف شرکتهای صاحب نام در عرصه صنعت حفاری شناخته شده است.

وی با گرامیداشت هفته دولت، از کارکنان سختکوش بویژه کارکنان مستقر در مناطق عملیاتی و همراهی خانواده های آنها که نقش موثری در بالندگی این صنعت دارند، قدردانی کردند.

بهمنی ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر، تصریح کرد: موفقیت امروز ایران اسلامی در تمام زمینه ها از جمله صنعت حفاری مرهون خون شهدا، خانواده های معزز آنها و ایثارگران است.

کد خبر 267961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =