نخستین ردیف پالایشگاه فازهای 20 و 21 راه اندازی شد

با ورود گاز ترش فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی به پالایشگاه فازهای 20 و 21، نخستین ردیف این واحد برای شیرین سازی گاز راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، با راه اندازی نخستین ردیف پالایشگاهی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی که با دریافت گاز ترش فازهای 6، 7 و 8 انجام شد، در بامداد امروز ( سه شنبه، 9 مردادماه) شیرین سازی گاز  از سوی این پالایشگاه و تزریق به شبکه سراسری صورت گرفت.  

اجرای طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در هر 2 بخش خشکی و دریایی و با هدف تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز و 80 هزار بشکه میعانات گازی به صورت EPC از سوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) در حال اجراست.

هم اکنون بخشهای اصلی واحدهای یوتیلیتی این پالایشگاه، همچون کمپرسورهای هوا و نیتروژن، بویلر، آب شیرین کن و واحد آب آتش نشانی این پروژه در سرویس قرار دارند.

علیرضا عبادی، سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ با بیان این مطلب گفت: بهره برداری از ردیف نخست پالایشگاه این فازها درحالی انجام می شود که این بخش پالایشی از چندماه پیش مراحل نهایی آماده سازی را برای ورود گاز ترش پشت سرگذاشته و آماده بهره برداری بوده است.

وی عنوان کرد: در مرحله نخست روزانه حدود٢٥٠ میلیون فوت مکعب، معادل هفت میلیون متر مکعب گاز در فرایند شیرین سازی نخستین ردیف پالایشگاه این فازها قرار می گیرد.

عبادی دلیل اصلی دریافت گاز ترش از خط لوله فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی را آماده سازی تاسیسات دریافت گاز و آزمایش نهایی خطوط و انشعابات و رفع اشکالات احتمالی برای دریافت گاز از حوزه دریایی فازهای ٢٠و ٢١ عنوان کرد.

وی تاریخ ورود گاز از حوزه دریا به پالایشگاه این فازها را، پایان آبانماه امسال پیش بینی و تاکید کرد: برنامه ریزی تیمهای اجرایی و کارفرمای طرح به گونه ای است که همزمان با ورود گاز از دریا، تمامی واحدهای شیرین سازی آماده بهره برداری باشند.

سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠و٢١ درباره ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه این فازها، افزود: عملیات راه اندازی این ردیف نیز تا یکماه آینده (اوایل مهرماه) با استفاده از گاز ترش فازهای ٦،٧،٨ انجام و متعاقب آن این 2 ردیف، گاز بخش فراساحل این طرح درحال توسعه را دریافت خواهد کرد.

عبادی با اشاره به ادامه فعالیتهای مربوط به راه اندازی سکوی فاز ٢١، از پیشرفت ٩٤،٥ درصدی ساخت سکوی فاز ٢٠ در یارد خرمشهر خبر داد و یادآور شد: مطالق برنامه ریزی موجود، این سکو تا اواخر شهریور آماده بارگیری و حمل به سمت دریا برای نصب در موقعیت مخزن این فاز خواهد شد.

سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و٢١ رعایت اصول زیست محیطی را از مهمترین فعالیت های انجام شده در مرحله ساخت و راه اندازی واحدهای مربوطه از جمله ( واحد تصفیه آب ترش، واحد تصفیه پساب های صنعتی و غیر صنعتی و واحد (SRU) توصیف و عنوان کرد: تلاش می شود این واحدها پیش از ورود گاز از بخش دریا راه اندازی شده و در فرآیند بهره برداری قرار گیرد.

کد خبر 267966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =