ظرفیت تزریق گاز به مخزن شوریجه 35 درصد افزایش یافت

ظرفیت کمپرسورهای تزریق گاز به مخزن ذخیره سازی شوریجه همزمان با هفته دولت 35 درصد افزایش یافت.

رحیم وقاری، سرپرست واحد ذخیره سازی شوریجه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: طرح افزایش ظرفیت کمپرسورهای تزریق گاز طبیعی به مخزن شوریجه همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و براساس تفاهمنامه جهانی آب و هوا و تعهد جمهوری اسلامی ایران به کاهش تولید کربن در این مجتمع آغاز اجرا شده است.
 
سرپرست واحد ذخیره سازی شوریجه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد افزود: در این طرح با بررسی منحنی و تغییر نقطه عملکرد کمپرسورها و تغییر شرایط عملیاتی، شبیه سازی و انجام آزمایشهای عملی، تحلیل پارامترهای عملیاتی با صرف کمترین سرمایه گذاری، ظرفیت کمپرسورهای تزریق از 3.5 میلیون مترمکعب به 4.8 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: این طرح سبب تحقق افزایش 35 درصدی ظرفیت واحد تزریق گاز شده است.
 
وقاری ادامه داد: در این طرح با کاهش مصرف سوخت توربینها تا 28 میلیون مترمکعب در هشت ماه فصل تزریق و با توجه به قیمت جهانی گاز مبلغ 100 میلیارد ریال صرفه جویی در بر خواهد داشت.
 
سرپرست واحد ذخیره سازی شوریجه در ادامه به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: فرآورش پایدار گاز طبیعی در زمستان در پی افزایش تزریق گاز و صیانت از مخازن مستقل گازی کشور، کاهش مصرف قطعات یدکی و کاهش تعمیرات توربوکمپرسورها و صرفه جویی ریالی و ارزی، کاهش آلودگی هوا و محیط زیست از مزایای اجرای این طرح بشمار می رود.

ذخیره سازی یک میلیارد مترمکعب گاز در مخزن شوریجه

وی همچنین به میزان تزریق گاز طبیعی به مخزن شوریجه در پنج ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: در پنج ماه پارسال 722 میلیون مترمکعب گاز به مخزن تزریق شده که این آمار در مدت مشابه امسال به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است.
 
طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه در ٢٥ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی و در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد واقع شده است.
ظرفیت ذخیره سازی گاز در این مخزن چهار میلیارد و ٦٠٠ میلیون مترمکعب است که در فاز نخست آن امکان ذخیره سازی دو میلیارد و ٤٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم خواهد شد.
کد خبر 267987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =