۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
  • کد خبر: 267997
رکود پیاپی در بخش نفت و گاز کویت

بخش نفت و گاز کویت در سال 2015 برای سومین دوره پیاپی دچار رکود شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس، بر اساس داده های اولیه اداره مرکزی آمار کویت، بخش نفت و گاز این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در حوزه خلیج فارس که زمانی سودآور بود، در سال 2015 برای سومین سال پیاپی در رکود به سر برد.

در گزارش اداره مرکزی آمار کویت، این رکود در بخش نفت و گاز به جای کاهش تولید، به افت 19 درصدی فعالیت های پالایشی در سال گذشته نسبت داده شده است.

بر اساس این آمار، کل تولید ناخالص داخلی کویت در سال 2015 به میزان 1.8 درصد رشد کرده که این میزان در سال پیش از آن (2014)،0.5 درصد بوده است.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که این ارقام با انتشار آمار نهایی در آینده نزدیک، تغییرات مثبتی کند.

با اینکه رشد تولید ناخالص داخلی در بخش غیرنفتی کویت در سال 2015 میلادی به 1.3 درصد افت کرده، اما سطوح بالاتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی این رکود را جبران کرده است.

این اداره پیش بینی می کند که رشد چهار یا پنج درصدی فعالیت های مرتبط با بخش غیرنفتی در سال جاری و آتی (2017) نیز ادامه یابد.

کویت در سه یا چهار سال آتی همزمان با تلاش دولت برای متنوع سازی اقتصاد تک محصولی این کشور، شاهد اجرای پروژه های ساختمانی به ارزش تقریبا 100 میلیارد دلار خواهد بود.

دولت این کشور حوزه خلیج فارس به تازگی یارانه های سخاوتمندانه و گزاف انرژی به شهروندان و ساکنان این کشور را کاهش داده است.

بر اساس بیانیه دولت کویت که در ماه اوت منتشر شد، قیمت های سوخت از اول سپتامبر (11 شهریور ماه) برای مشتریان و مصرف کنندگان انرژی این کشور، 80 درصد بالا خواهد رفت.

گرچه کویت آخرین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود که قیمت های نفت را افزایش می دهد، اما این کشور الگوی قیمت گذاری انرژی خود را در ژانویه 2015 آزادسازی کرد به گونه ای که تغییر ماهانه قیمت ها را امکان پذیر می کند.

کشورهای بحرین، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز الگوی قیمت گذاری سوخت را در میانه 2014 به علت کاهش شدید درآمدهای نفتی در پی سقوط قیمتهای جهانی نفت در همان سال، آزادسازی کردند.

کد خبر 267997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =