۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
  • کد خبر: 267999
گاز طبیعی؛ عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی

تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصادی که علاوه بر هدف گسترش رفاه ملی، اهداف آسیب ناپذیری و بازدارندگی را دنبال می‌کند، مستلزم شناسایی و رفع نقاط آسیب اقتصاد ملی است و این امر جز در سایه شناخت توانمندی‌های ملی، حداقل سازی ناکارایی و نقاط ضعف و حداکثرسازی کارآمدی‌ها و مزیت‌های رقابتی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش شانا، اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرار می‌گیرد که منفعل نیست و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی‌سازی آن بر اساس جهان‌بینی و اهداف مورد نظر را دارد.

تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از هر بخش دیگری در کشور حوزه نفت و گاز را در بر می‌گیرد و عمده‌ترین دلیل این ادعا، نقش پررنگ این صنایع بویژه گاز در اقتصاد کشور است زیرا انرژی گاز به عنوان یکی از مولفه‌های نیروی محرکه فعالیت‌های اقتصادی، جایگاه ویژه‌ای در توسعه دارد.

در این راستا از ابعاد مهم و مرتبط با اقتصاد مقاومتی در صنعت گاز می‌توان به اکتشاف، استخراج، تولید و بهره‌برداری، فراوری، پژوهش و فناوری، ساخت داخل، منابع انسانی و خصوصی سازی اشاره کرد.

در تشریح استخراج، تولید و بهره‌برداری می‌توان به این نکته اشاره کرد که افزایش ظرفیت تولید گاز علاوه بر اینکه مهمترین مولفه در پیشتازی صنعت گاز به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، جز اولویت‌های اصلی مسئولان امر هم تلقی می‌شود.

از سوی دیگر تکمیل فرآیند اکتشاف تا فرآوری، تجلی استقلال صنعتی و ملی کردن حقیقی این صنعت است. به عبارت دیگر با تکمیل این فرآیند می‎توان ادعا کرد که صنعت گاز از خام فروشی منابع (میعانات گازی حاصل از گاز طبیعی) به سمت ایجاد ارزش افزوده در منابع حرکت کرده و این به معنای تحقق استقلال صنعتی است.

از این رو موضوع فراوری در منابع از طریق توسعه زنجیرۀ ارزش و ایجاد ارزش افزوده با تاکید بر افزایش تولید پتروشیمی و توسعه صنایع پایین دستی از طریق توجه بیشتر به بخش پالایش و پتروشیمی، حرکت مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود. گسترش زنجیره ارزش افزوده ناشی از منابع گاز در داخل کشور، در کنار استفاده از فرصت‌های موجود در ارتباط با تعاملات یکی از راهکارهای پیشروی کشور برای تبدیل تنگناهای موجود به فرصتی برای جهش اقتصادی کشور است.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 267999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =