عملکرد ایران در برداشت نفت از میدان یادآوران مطلوب است

مجری طرح توسعه میدان یادآوران با اشاره به برداشت روزانه 100 هزار بشکه نفت از این میدان، از پیشتازی ایران در مقایسه با عراق در این میدان مشترک نفتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، هادی نظرپور، دیروز (یکشنبه، هفتم شهریورماه) در جریان بازدید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از منطقه عملیاتی غرب کارون، در نشست مشترک با حضور مدیران ارشد شرکت مهندسی و توسعه نفت و مجریان طرحهای توسعه ای این شرکت، با بیان این مطلب اظهار کرد: تولید زودهنگام از این میدان با 20 هزار بشکه در بهمن ماه 1390 محقق شد. 

نظرپور با اشاره به این که در فاز نخست توسعه این میدان باید روزانه 85 هزار بشکه نفت برداشت می شد، گفت: هم اکنون روزانه 100 هزار بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت می شود که 15 هزار بشکه بیش از رقم پیش بینی شده در فاز نخست است و بر این اساس، ایران در برداشت نفت از این میدان نسبت به عراق پیشتاز است.  

توسعه فاز نخست میدان یادآوران با هدف برداشت روزانه ٨٥ هزار بشکه نفت در قالب قرارداد بیع متقابل از سوی شرکت سینوپک چین اجرا شد که ابتدای امسال نه تنها این هدف محقق شد، بلکه هم اکنون روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت از یادآوران برداشت می شود. این در حالی است که پیش از این که فاز نخست اجرا شود، برداشت زودهنگام از میدان به دلیل اهمیت برداشت نفت از میدانهای مشترک در دستور کار قرار گرفته بود و با احتساب تولید زودهنگام، تاکنون افزون بر ٥٤ میلیون بشکه نفت از یادآوران برداشت شده است.

نظرپور در ادامه با اشاره به مدل جدید قراردادهای نفتی نیز اظهار کرد: نفت به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور در شرایط کنونی نیازمند حضور سرمایه گذاران خارجی است و مدل جدید قراردادهای نفتی می تواند بستری برای ورود سرمایه و در نهایت تسریع در روند توسعه میدانهای مشترک و اولویت دار باشد.

وی با اشاره به مزیتهای حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه های نفتی، مواردی همچون انتقال فناوری، تبادل دانش فنی و بهره مندی بیشتر از ظرفیتهای داخلی را از نتایج مثبت این تعامل بین المللی برشمرد.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و هیئت همراه، دیروز (یکشنبه، هفتم شهریورماه) در سفر به اهواز از طرحهای توسعه ای غرب کارون بازدید کردند.

کد خبر 268007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =