۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
  • کد خبر: 268024
تجدید مناقصه طرح عظیم نفتی ونزوئلا

ونزوئلا پیشنهاد مناقصه برای حفاری صدها چاه نفت را تجدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کاراکاس و هیوستون، به نقل از منابع آگاه، شرکت دولتی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس ای) یک مناقصه بزرگ برای حفاری 600 چاه نفت را در بزرگ ترین ذخایر نفت جهان واقع در آمریکای جنوبی، تجدید کرد.

پیشنهاد مناقصه مشابهی سال گذشته (2015) به علت نگرانی ها در باره شفافیت قرارداد و نفوذ سیاسی، شکست خورد.

رویترز ماه گذشته (ژوئیه) گزارش داد که شرکت کوچک باربری ترناکو که مدیریت آن به نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا نزدیک است، به رغم نداشتن سابقه کاری، برنده قراردادی به ارزش چند میلیارد دلار برای اجرای عملیات مشابهی شده است.

شرکت های نفت خارجی در واکنش کم سابقه ای به پی دی وی اس ای به علت بی صلاحیتی شدید ترانکو اعتراض کردند که منجر به لغو این قرارداد چهار میلیارد و 500 میلیون دلاری شد.

منابع آگاه از این مناقصه به رویترز گفتند: پی دی وی اس ای اکنون پیشنهاد مشابهی با این تفاوت مطرح کرده که آن را به 6 قرارداد که هر یک مربوط به 100 چاه است، تقسیم کرده است.

به هر یک از سه شرکت سرمایه گذاری مشترک اورینوکو بلت که بخش اعظم سهام آن به پی دی وی اس ای و بخش کوچکی از سهام آن به شریکان خارجی و داخلی ونزوئلا تعلق دارد، 2 قرارداد، هریک برای حفاری 100 چاه، عرضه شده است.

این شرکت های سرمایه گذاری مشترک از پتروویکتوریا با مشارکت روسنفت روسیه، پتروکارابوبا با مشارکت رپسول اسپانیا و او ان جی سی ویدش هند و پتروایندیپندنسیا با مشارکت شورون آمریکا سوئلوپترول ونزوئلا و شرکتهای میستوبیشی و اینپکس ژاپن، تشکیل شده اند.

پی دی وی اس ای به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

به گفته یک منبع آگاه، با اینکه تاکنون پنج شرکت خدمات نفتی شامل یک شرکت ونزوئلایی و چهار خارجی، پیشنهادهایی ارائه کرده اند، اما پی دی وی اس ای تاکنون در باره واگذار کردن این قراردادها، تصمیمی نگرفته است.

شرکت دولتی پی دی وی اس ای از برندگان بالقوه این مناقصه ها می خواهد که هزینه های مالی پروژه هایشان را به طور کامل تامین کنند.

یک منبع دیگر نیز گفت که شرکت جهانی خدمات نفتی شلومبرژه که به علت تاخیر زیاد در در دریافت بدهی هایش از دولت ونزوئلا، فعالیت های خود را در این کشور کاهش داده، پینشهادی برای ساخت 100 چاه در پتروویکتوریا ارایه کرده است.

هنوز معلوم نیست که چه هنگامی در باره این پیشنهاد تصمیم گیری خواهد شد.

این در حالی است که تولید نفت خام ونزوئلا عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در سال جاری (2016) در روندی قرار گرفته است که پیش بینی می شود به علت سپری شدن دوره طولانی سرمایه گذاری ناکافی در صنعت نفت و قیمت های پائین این کالا، بیشترین کاهش را در 14 سال اخیر خواهد داشت.

بر اساس تحقیق رویترز در باره روند مقدماتی این مناقصه، شرکت ترناکو ماهها پیش از انتشار علنی این دعوت به مناقصه به جزئیات آن دست یافت. به گفته منابع ترناکو، این شرکت توسط الکس ساب بازرگان کلمبیایی اداره می شود که به مقامهای بلندپایه دولت مادورو نزدیک است. این در حالیست که ساب، اشتغال یا داشتن سهام در این شرکت را تکذیب کرده است.

الوخیو دل پینو وزیر نفت ونزوئلا و رئیس پی دی وی اس ای، اندکی پس از انتشار این مطلب در 26 ژوئیه (پنجم مرداد ماه) اعلام کرد که قرارداد ترناکو را پس از آن لغو کرد که دریافت این شرکت، توانایی اجرای چنین طرح عظیمی را ندارد.

کد خبر 268024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =