افزایش تولید و صادرات نفت، دستاورد بزرگ برجام است

وزیر نفت، دستاوردهای برجام را در صنعت نفت تشریح کرد و گفت: افزایش تولید و صادرات نفت خام، از مهمترین این دستاوردها به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خوزستان، بیژن زنگنه ظهر امروز (دوشنبه، 8 شهریورماه) در همایش «آثار اقتصادی برجام بر انرژی و سرمایه گذاری در استان خوزستان»، با اشاره به این که برجام یک موفقیت بزرگ سیاسی برای ایران بود، ادامه داد: ما کشوری هستیم که  توانستیم با عزت و اقتدار تمام، دوران تحریم را پشت سر بگذاریم و به هر چه خواستیم با موفقیت دست یابیم.

زنگنه با اشاره به این که تولید نفت ایران بعد از اجرای برجام با سرعت غیرقابل باوری که بسیاری آن را دست نیافتنی عنوان می کردند، افزایش یافت، افزود: تولید نفت ایران از 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز به سه میلیون و 850 هزار بشکه و صادرات نفت و میعانات گازی بعد از اجرای برجام به بیش از 2 میلیون و 500 هزار بشکه رسیده است که حرکت بزرگی به شمار می رود.

وی با اشاره به این که این دستاوردها در حالی به دست آمده است که عده ای در دنیا می خواستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و با پایین آوردن قیمت نفت به کشور آسیب بزنند، تصریح کرد: فراهم شدن امکان دسترسی به پول نفت و جابجایی آن، یکی دیگر از دستاوردهای برجام است؛ چرا که پول نفت قبل از تحریمها با حدود 10 درصد ریزش دریافت می شد و هم اکنون این مشکل حل شده است.

زنگنه با بیان این که هم اکنون ما به هر کالا و تجهیزاتی که نیاز داشته باشیم دسترسی داریم، یادآور شد: در دوران تحریم برای هر کالایی سه بار سفارش محصول داده و حتی پول آن را پرداخت می کردیم و در برخی موارد، تجهیزات به دستمان نمی رسید و اکنون علاوه بر دسترسی آسان به خرید تجهیزات، کالاهای توقیف شده ما نیز آزاد شده اند.

جاذبه های سرمایه گذاری در خوزستان افزایش یابد

وزیر نفت در ادامه، جذب سرمایه را از نیازهای اولویت دار استان خوزستان برشمرد و گفت: باید جاذبه های سرمایه گذاری در این استان افزایش یابد.

زنگنه افزود: در تاریخ این استان، سرمایه گذاری خصوصی و خارجی اندکی صورت گرفته و این در حالی است که هم اکنون تاسیسات نفتی خوزستان مستهلک و آسیب دیده اند و نوسازی آنها نیازمند سرمایه گذاری است.

وی به نشست صبح امروز خود با سرمایه گذاران و فعالان استان خوزستان اشاره کرد و با بیان این که آنها نگرا ن بودند که در پسابرجام از کالاهای سازندگان داخلی استفاده نشود، ادامه داد: ما به آنها این اطمینان را داده ایم که نه تنها در پسابرجام از آنها تجهیزات خریداری می کنیم، بلکه برای توانمندسازی آنان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

زنگنه افزود: سازندگان داخلی می توانند با تولید مشترک همراه با سرمایه گذاران خارجی، امکان انتقال فناوریهای ساخت را به داخل کشور و زمینه را برای صادرات تولیدات خود فراهم کنند و وزارت نفت نیز از سازندگان داخلی در این عرصه حمایت می کند.

وزیر نفت با تاکید بر این که ظرفیت ساخت تجهیزات در استان خوزستان بسیار بالاست و آنها نباید توانمندی خود را دست کم بگیرند، یادآور شد: این استان در دوران جنگ، آسیبهای زیادی را متحمل شده است و اکنون باید با توجه به ظرفیتهای خوبی که در اختیار دارد به آینده فکر کند.  

وی تصریح کرد: خوزستان در پسابرجام، استان پیشتازی خواهد بود و برای رسیدن به این جایگاه باید علاوه بر استفاده از پتانسیلهای موجود، جاذبه های سرمایه گذاری استان نیز افزایش یابد.

وزیر نفت نگرانی برخی از فعالان بخش خصوصی را برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در این استان بی مورد دانست و گفت: وزارت نفت مشکلی برای تامین خوراک این واحدها ندارد.  

زنگنه با تاکید بر این که استان خوزستان از توان فنی و مهندسی بالایی برخوردار است، افزود: امیدوارم برنامه های اقتصاد مقاومتی در این استان به خوبی پیش رود و سبب تحول در این استان شود.

 

 

کد خبر 268032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =