استقبال خارجی‌ها برای همکاری در بخش معدن افزایش یافت

رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: تلاشهای سه سال گذشته دولت یازدهم در عرصه بین‌المللی پیامد استقبال شرکتهای معتبر بین‌المللی را به دنبال داشته است و اکنون تعداد زیادی از شرکتهای فولادی، آلومینیوم، زغالسنگ، طلا و نیز در حوزه های دیگر در نوبت همکاری قرار دارند.

به گزارش شانا، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به مناسبت هفته دولت گفت: یکی از موفقیتهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ناشی از نگرش و عملگرایی است که دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی از خود نشان داده و مذاکرات و همکاریهای بین‌المللی بخش معدن و صنایع معدنی در طول 3 سال گذشته، با ده‌ها شرکت خارجی معتبر و طراز اول دنیا، منعکس کننده این واقعیت است.

وی افزود: بررسی روابط بین‌المللی در 3 سال گذشته نشان می‌دهد جریان همکاری شکل معکوس پیدا کرده و اکنون شرکتهای معتبر خارجی خواستار همکاری با ایران شده‌اند.

رئیس هیئت عامل سازمان ایمیدرو تصریح کرد: اکنون دولت تدبیر و امید وارد سال چهارم فعالیتهای خود شده است و نگاهی به گذشته و بویژه 3 سالی که سپری شد، نشان می‌دهد تمامی بدنه دولت، دوران چالش برانگیزی را پشت سرگذاشته‌اند و چنانچه همراهی مردم و بخش خصوصی و بویژه حمایتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی نبود، گذشتن از این مسیر امکان نداشت.

کرباسیان عنوان کرد: دوران 3 ساله‌ای که دولت یازدهم پشت سرگذاشته، سازمان ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی، با همت مدیران، بدنه کارشناسی و مشارکت بخش خصوصی، توانست مشکلاتی را که ناشی از تصمیمهای مدیریتی دوره های قبل بود، پشت سرگذارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایطی که تکمیل انبوهی از برنامه های نیمه تمام و یا غیر کارشناسی باقی مانده از دولت قبل امکانپذیر نبود، مدیریت جدید این سازمان در نیمه سال 92 اجرای وظایف را برعهده گرفت و علاوه بر این، ایمیدرو یک سازمان بزرگ با نقش راهبری حوزه معدن و صنایع معدنی کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: یکی از اقدامهایی که ایمیدرو از نیمه دوم سال 92 به عنوان اولویت پیش رو قرار داد، طراحی، تدوین و اجرای متناسب با واقعیتهای کشور و چشم‌انداز توسعه بود.

کرباسیان تصریح کرد: اولویتها به سرعت اجرایی شد به صورتی که ابتدا با یافتن مشکلات گذشته و پیش رو، برنامه هایی برای اصلاح امور به مورد اجرا درآمد و طرحهای فولاد استانی با وجود کمبود شدید منابع مالی، با مشارکت گرفتن از هلدینگهای بزرگ بخش خصوصی، این طرحها باردیگر فعال شدند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: دولت گذشته بیش از 210 هزار میلیارد ریال از سهام شرکتهای تحت پوشش این سازمان را به شرکتهایی واگذار کرد که به شکل عمده تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی نداشتند و منابع حاصل از واگذاریها نیز در اختیار ایمیدور قرار نگرفت.

وی عنوان کرد: سیاست اتخاذی، پیامد آنرا به دنبال داشت که ایمیدرو از منابع مالی خالی شد و با این حال، این سازمان، با نگاهی به برنامه های توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی، زمینه سازی اهداف را آغاز کرد، بنابراین از ابتدای سال 93 طرح بزرگ اکتشاف در 21 استان کشور به اجرا درآمد تا پشتوانه‌ای برای تولیدات معدنی و زنجیره مربوط به آن شود.

کرباسیان افزود: طرح اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور که حاصل آن اکتشاف صدها میلیون تن سنگ آهن، زغالسنگ و دهها تن ذخیره جدید طلا و عناصر نادر خاکی، پلی متال و غیره بود، از نتایج اولیه این طرح به شمار می‌آید.

کد خبر 268035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =