نقش انرژی‌های دریای خزر برای تثبیت موقعیت ژئواکونومیک ایران ارزیابی شد

دریای خزر هم اکنون به عنوان یکی از منابع مهم نفت خام و گاز طبیعی در جهان مطرح است و نقش بسیار مهمی در تامین انرژی کشورهای دنیا بر عهده دارد.

به گزارش شانا، دریای خزر به دلیل داشتن 3 تا 4 درصد ذخایر اثبات شدۀ نفت خام و حدود 6  تا 7 درصد ذخایر اثبات شدۀ گاز طبیعی جهان و همچنین نزدیکی به بازار مصرف‌کنندگان اصلی، نقش بسیار مهمی در تامین انرژی کشورهای دنیا عهده‌دار است. به‌گونه‌ای که برخی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهند پس از خاورمیانه، دریای خزر سومین ذخایر بزرگ نفت و گاز جهان را در خود جای داده است.

مرکز مطالعات انرژی جهان هم در سال 2006 میلادی با انجام برآوردهای میدانی اعلام کرد یک سوم منابع گاز طبیعی و نفت خام دست نخورده جهان در سواحل و آب‌های دریای خزر قرار دارد.

همچنین برآوردها حاکی از آن است که به دلیل ممتاز بودن موقعیت جغرافیایی این دریا، تا سال 2020 میلادی، برخی کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و حتی آمریکا، تا 80 درصد نیاز نفت و گاز خود را از منابع دریای خزر تامین خواهند کرد.

به همین علت پنج کشور همسایه دریای خزر-  ایران، آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان - در سال‌های اخیر تلاش مضاعفی را برای بهره‌برداری از این منابع به عمل آورده اند. در این بین بررسی موقعیت ایران برای برخورداری از ظرفیت‌های موجود در این منطقه، یکی از ضرورت‌های دست‌یابی به منابع بیشتر است.

براساس برآوردهای انجام شده وضعیت جغرافیایی ایران این امکان را برای کشور فراهم می‌کند تا منابع انرژی بیشتری را از کشورهای حاشیه خزر دریافت کند و در خلیج فارس به مشتریان تحویل دهد. زیرا هیچ یک از کشورهای مجاور دریای خزر، جایگاه جغرافیایی ممتاز ایران را در ترانزیت نفت و گاز خزر ندارد.

افزایش همکاری ایران با کشورهای آسیای مرکزی و غربی در زمینۀ نفت و گاز یکی دیگر از فرصت‌های ناشی از همجواری با دریای خزر برای کشور است. این افزایش همکاری همبستگی اقتصاد کشورهای منطقه را افزایش می‌دهد و به رشد اقتصادی ایران منجر می‌شود.
کد خبر 268041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =