تهران و بیروت بر برقراری تجارت ترجیحی تاکید کردند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: باید برای افزایش روابط اقتصادی ایران و لبنان تجارت ترجیحی اجرا شود، همچنین بخش خصوصی انتظار دارد مسئولان دولتی زمینه‌ های توسعه همکاریهای اقتصادی را فراهم کرده و موانع را برطرف کنند.

به گزارش شانا به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، نشست مشترک مقامهای دولتی، تجار و بازرگانان ایرانی و لبنانی به ریاست قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر گسترش روابط تجاری، برقراری تجارت ترجیحی، توسعه حمل‌ و نقل دریایی، از سرگیری روابط بانکی و سرمایه‌گذاریهای مشترک برگزار شد.

مجتبی خسروتاج در این نشست که با حضور وزیر صنایع لبنان و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، گفت: باید برای افزایش روابط اقتصادی دو کشور تجارت ترجیحی اجرا شود، همچنین بخش خصوصی انتظار دارد مسئولان دولتی زمینه‌ های توسعه همکاریهای اقتصادی را فراهم کرده و موانع را برطرف کنند، ما هم در این نشست به دنبال شناسایی و رفع مشکلات موجود هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که حجم تجارت ایران و لبنان در سالهای گذشته همواره بین 100 تا 150 میلیون دلار بوده است، افزود: رقم فعلی رضایت‌بخش نیست، زیرا علایق و اشتراکهای زیادی بین دو کشور وجود دارد که از طریق آن می‌توان روابط اقتصادی را توسعه داد.

وی تجارت ترجیحی را از عوامل افزایش حجم تجارت تهران و بیروت دانست و عنوان کرد: کشور لبنان با بسیاری از کشورهای اروپایی و آفریقایی توافقنامه تجارت ترجحی دارد، بنابراین اگر ما به دنبال توسعه روابط باشیم باید این مهم را نیز بین دو کشور فراهم کنیم تا بنگاه‌های اقتصادی در یک شرایط رقابتی فعالیت کنند.

خسروتاج گفت: یکی از موضوعهایی که در جایگاه دولتهای دو کشور باید بررسی شود برقراری تجارت ترجیحی است که این موضوع در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان بررسی و فهرست کالاهای ترجیحی نیز باید میان دو کشور توافق شود و امیدواریم بزودی به اجرا درآید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مشکلات حمل‌ و نقل نیز اشاره و تصریح کرد: نبود زیرساخت حمل‌ و نقل مشکل دیگری در توسعه روابط اقتصادی دو کشور است، زیرا سوریه و عراق که مسیرهای مستقیم حمل کالا بین ایران و لبنان هستند به دلیل وجود تروریستها ناامن بوده و حمل و نقل دریایی، زمین و یا ترکیب آنها هزینه‌ های تجارت را بالا برده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که حمل‌ و نقل مناسب فراهم نشود نمی‌توانیم شرایط رقابتی ایجاد کنیم، بنابراین راهکار دوم ما به ایجاد حمل‌ و نقل مشترک بویژه کشتیرانی مشترک معطوف است که نه تنها برای لبنان، بلکه برای کشورهای همسایه هم کارایی دارد.

خسروتاج با اشاره به اهمیت خدمات بانکی در گسترش روابط دو کشور گفت: تحریمها در چند سال گذشته در روابط بانکی ایران و کشورهای دیگر اختلال ایجاد کرد به طوری که هم اکنون می‌بینیم با وجود این که شهرت لبنان به داشتن اقتصاد متکی به خدمات بانکی و توریسم است، اما نتوانسته‌ایم از آن بهره‌برداری کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خبر خوشی هم به فعالان اقتصادی داد و افزود: نمایندگان بانک مرکزی لبنان اعلام کرده‌اند که هیچ محدودیتی برای روابط بانکی دو کشور وجود ندارد و چارچوب روابط کارگزاری بانکی، خدمات مالی و پولی و از افتتاح شعب بانکهای دو کشور در کشورهای یکدیگر استقبال می‌کنند بر این اساس امیدواریم ترتیبات بانکی برای از سرگیری فعالیت بانکی دو جانبه اتخاذ شود.

وی از اعلام علاقه مندی تجار لبنانی برای بازاریابی کالاهای ایران در کشورهای مختلف خبر داد و تصریح کرد: این موضوع چندی قبل در همایشی با حضور فعالان اقتصادی لبنانی مستقر در قاره‌های آفریقا، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه از طریق تجار لبنانی به من منتقل شد و آنها برای بازاریابی و معرفی کالاهای ایرانی در کشورهای محل سکونت اعلام آمادگی کردند.

حسین الحاج حسن، وزیر صنایع لبنان نیز در این نشست با بیان این که مردم لبنان برای ایرانیان احترام خاصی قائل هستند، گفت: ایران از منظر سیاسی همواره حامی لبنان در مبارزه با تروریسم و ایستادگی در مقابل آنها بوده و لازم است که روابط اقتصادی دو کشور نیز افزایش یابد.

وی با تاکید بر نقش محوری دولتها در گسترش روابط دو کشور افزود: امیدوارم تجارت ترجیحی دوجانبه هرچه سریعتر به جریان بیفتند، زیرا با حذف عوارض گمرکی، فضای رقابتی برای کالاها و محصولات بیشتر فراهم خواهد شد.

الحاج حسن با بیان این که لبنان می‌تواند هاب توسعه روابط ایران در آسیا و آفریقا باشد، ادامه داد: ایران نفوذ خوبی در بازار کشورهای آسیای میانه دارد و لبنان می‌تواند مرکزی برای بازاریابی کالاهای ایران در بازارهای قاره سیاه باشد تا کالاهای ایرانی در این کشورها نیز وارد شود.

وزیر صنایع لبنان تصریح کرد: قطعا دست یافتن به این اهداف نیازمند توسعه روابط بانکی و افتتاح شعبه‌‌ های بانکهای ایرانی در لبنان و همچنین بانکهای لبنانی در ایران بوده به همین دلیل یکی از ماموریتهای مهم هیئت تجاری لبنان توسعه روابط بانکی است.

وی بر گسترش همکاری در زمینه حمل و نقل و بیمه هم تاکید کرد و گفت: با توجه به مسدود شدن راه زمینی سوریه و عراق هم اکنون حمل و نقل بین دو کشور از مسیر دریایی و کشور ترکیه انجام می‌شود، به همین طریق زمان و هزینه حمل و نقل کالا بسیار افزایش یافته است.

الحاج حسن ادامه داد: حجم تجارت دو کشور باید با افزایش تعداد کالاها همراه باشد تا از طریق حاشیه سودی که برای شرکتهای حمل و نقل فراهم می‌شود انگیزه توسعه روابط ایجاد شود.

 

کد خبر 268054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =