حرکت در مسیر اقتصاد سبز، رشد اقتصادی را سرعت می‌بخشد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: حرکت در مسیر اقتصاد سبز، نه تنها سبب کاهش رشد اقتصادی نمی‌شود، بلکه به آن شتاب می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست تخصصی اقتصاد سبز و بخش خصوصی توسط کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق بازرگانی ایران با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی دولتی برگزار شد.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت: بدیهی است که حرکت در مسیر اقتصاد سبز، نه تنها موجب کاهش رشد اقتصادی نمی‌شود، بلکه آنرا سرعت و شتاب بخشیده و تلاش بیشتر و تمرکز بر خلاقیت و فناوری برای رفتن به سمت رشد اقتصادی، را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: ایران نخستین کشور منطقه بود که سازمان محیط زیست تاسیس کرده و نخستین کشور در میان کشورهای همسایه و منطقه به‌ شمار می‌رود که به این مقوله توجه کرد، همچنین ایران از پیشگامان تصویب نخستین پیمان زیست محیطی جهان موسوم به کنوانسیون رامسر بود.

سلطانی تصریح کرد: مدتی است گامهایمان در بخش محیط زیست سست شده است و باید حرکتهای محیط زیستی را با جدیت دنبال کنیم، زیرا داشتن آرمان و مسئولیت پذیری در حوزه اقتصاد سبز و محیط زیست، موجب تلاش بیشتر و کسب نتایج شایسته تری برای اقتصاد می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: جایگاه سازمان محیط زیست به عنوان یکی از مجموعه های مهم در دولت، کمتر مورد توجه است، درحالی که محیط زیست در کشورهایی که اقتصاد سبز را مورد توجه قرار می‌دهند، در حد یک وزارتخانه است نه یک سازمان و اهمیتی حداقل برابر با دیگر بخشها دارد.

وی گفت: اقتصاد ما هنوز به بودجه های دولتی متکی است و تا زمانی که برنامه‌ای برای کاهش اثرات مضر فعالیتهای اقتصادی نداشته باشیم، در زمینه اقتصاد سبز موفق نخواهیم بود.

سلطانی لزوم سوق دادن منابع اخذ شده از محل مالیات سبز به سازمان محیط زیست را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر قرار است مالیات سبز اخذ شود، منابع آن باید به سمت سازمان محیط زیست و برای صیانت از محیط زیست تخصیص یابد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که در کشور ما فعالیت اقتصادی و محیط زیست تضاد زیادی دارند، تصریح کرد: دلیل این تضاد، نگرش یکسویه و بدون توجه فعالان اقتصادی نیست، بلکه ساز و کار واقعی رابطه اقتصاد و محیط زیست به وجود نیامده است.

وی درباره با مسئولیت بخش خصوصی برای توجه به اقتصاد سبز، عنوان کرد: اتاق ایران مسئولیت حفظ و حراست از محیط زیست را منحصر به سازمان محیط زیست و دولت نمی‌داند و مسئولیت جدی هم برای بخش خصوصی متصور است.

کد خبر 268059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =