توافق بغداد و اربیل برای مذاکره در باره تقسیم درآمد نفت

دولت عراق و اقلیم کردستان در باره چگونگی تقسیم درآمد نفت صادراتی از خط لوله شمال عراق مذاکره می کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، دفتر نخست وزیری عراق روز دوشنبه (9 شهریور ماه) اعلام کرد که دولت این کشور و مقام های اقلیم کردستان توافق کرده اند برای حل اختلاف برسر تقسیم درآمد نفت صادراتی از طریق خط لوله جیحان، که مانع از افزایش صادرات نفت خام این کشور شده است، گفت و گوهای خود را آغاز کنند.

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق پس از ملاقات حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور، و نچیروان بارزانی، نخست وزیر دولت خودگردان اقلیم کردستان، در بغداد، منتشر شد.

وزارت نفت عراق روز جمعه (پنج شهریور ماه) اعلام کرد که قصد دارد در صورت شکست مذاکرات با مقام های اقلیم کردستان در باره درآمد صادرات نفت تولید شده در میدان های نفتی کرکوک در شمال عراق، فروش نفت خام از طریق ایران را بررسی کند.

بر اساس بیانیه نخست وزیری عراق، در این دیدار در باره آغاز مذاکرات فنی میان وزارتخانه های نفت دو طرف، توافق شد.

عرلق پس از عربستان، دومین کشور تولید کننده عمده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است که برای تامین 95 درصد درآمد همگانی خود به فروش نفت متکی است. عراق به علت قیمت های پائین نفت و هزینه های سنگین جنگ علیه داعش، زیر فشار شدیدی قرار دارد. گروه تروریستی داعش در تهاجم گسترده خود بخش هایی از شمال و غرب عراق را اشغال کرده است.

تولید نفت اقلیم کردستان حدود 500 هزار بشکه در روز است که از طریق بندر جیحان ترکیه صادر می شود.

خبرگزاری رویترز می افزاید: بغداد نخواهد توانست این نفت را از طریق ایران صادر کند، بلکه ممکن است تصمیم بگیرد حدود 150 هزار بشکه در روز نفت تولید شده در استان کرکوک نزدیک مرز ایران را از طریق این کشور در بازارهای جهانی به فروش برساند.

فیاض النعمه معاون وزیر نفت عراق روز جمعه (پنج شهریور ماه) به رویترز گفت که شرکت دولتی نفت شمال عراق، در ماه جاری (اوت)، انتقال نفت خام را از طریق خط لوله اقلیم کردستان به ترکیه برای نشان دادن حسن نیت به منظور فراخوانی کردها به آغاز مذاکرات ازسرگرفته است.

این خط لوله نفت خام را به بندر جیحان در حاشیه دریای مدیترانه انتقال می دهد که کردها آن را به طور مستقل از بغداد در بازارهای بین‎المللی به همراه نفت تولید شده در بخش شمالی اقلیم کردستان، به فروش می رسانند.

النعمه افزود: تولید نفت خام از میدان نفتی کرکوک توسط شرکت نفت شمال که از طریق خط لوله صادر می شود، تاکنون حدود 75 هزار بشکه در روز بوده که نصف میزان پیش از توقف جریان صادرات نفت در ماه مارس (2016) است و تنها در صورت دستیابی بغداد و اربیل به توافق، افزایش خواهد یافت.

اربیل از ماه مارس که تولید نفت کرکوک متوقف شده، از بغداد درخواست کرده است تولید نفت خام در کرکوک با ظرفیت کامل از سر گرفته شود تا اقلیم کردستان بتواند بودجه نبرد با گروه تروریستی داعش را تامین کند.

 

کد خبر 268099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =