قشم در آینده‌ای نزدیک به قطب بانکرینگ بدل می‌شود

مشاور عالی مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: قشم در آینده‌ای نزدیک به قطب سوخت رسانی به کشتی‌ها بدل می‌شود.

به گزارش شانا، محمدجواد دهقانی، مشاور عالی مدیرعامل منطقه آزاد قشم، امروز (سه‌شنبه، نهم شهریورماه) در نشست خبری با فعالان رسانه‌ای انجمن خبرنگاران قشم، گفت: ذخایر نفت و گاز موجود در قشم، این منطقه را به یکی از مهمترین مراکز صنعت نفت و گاز کشور بدل کرده است.

وی با بیان این که جزیره قشم در سالهای پیش رو نقش مهمتری در اقتصاد کلان کشور ایفا می‌کند، افزود: بر اساس سیاستهای رتبه بندی شده شورایعالی مناطق آزاد کشور، مزیت قشم در حوزه انرژی تعریف شده است و منابع ارزشمند این منطقه بر اساس سیاست کلان کشور در جهت توسعه اقتصاد ملی و همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.

دهقانی تصریح کرد: در همین چارچوب چندین طرح پالایشگاهی، مجتمع پتروشیمی، ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی و بانکرینگ با سرمایه گذاری داخلی و خارجی و با نظارت وزارت نفت در منطقه آزاد قشم برنامه ریزی شده است.

مشاور عالی مدیرعامل منطقه آزاد قشم عنوان کرد: چهار پالایشگاه نفت با خوراک اولیه نفت خام سنگین و فوق سنگین با زمینه صادرات یکی از پالایشگاه‌ها، روزانه 140 هزار بشکه نفت را پالایش می‌کند.

وی با بیان این که قیر محصول اصلی پالایشگاه‌های نفت قشم است، از نفتا، گازوییل و بنزین به عنوان دیگر فرآورده‌های پایین دستی این پالایشگاه‌ها یاد کرد.

دهقانی با بیان این که تاکنون مجوز برداشت 25 میلیون مترمکعب گاز در قشم صادر شده است، افزود: چهار مجتمع پتروشیمی در این منطقه ایجاد می‌شود که محصول نهایی آنها افزون بر چهار میلیون تن خواهد بود.

مشاور عالی مدیرعامل منطقه آزاد قشم تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، افزون بر تامین نیاز داخلی، بخش بزرگی از این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود، همچنین ظرفیت ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی قشم در سه مرحله دنبال می‌شود که در مرحله نخست ذخیره سازی 30 میلیون بشکه، در گام بعدی 60 میلیون و در مرحله نهایی 100 میلیون بشکه نفت در این منطقه ذخیره سازی می‌شود.

وی به حوزه بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری از خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز جزیره قشم بر اساس طرح جامع سوئکو و فاسترویلر (طرحهای مطالعاتی انجام شده در قشم) به عنوان قطب اصلی بانکرینگ جنوب کشور شناخته شده و قرار است ظرفیت خدمات سوخت رسانی تا 750 هزار تن در ماه ارتقا یابد.

دهقانی افزود: هم اکنون طرح بانکرینگ با ظرفیت 50 هزار تن در این منطقه در حال آماده شدن و بهره برداری و طرح توسعه آن با سرمایه گذاری یک شرکت مشترک داخلی و خارجی و با هدف بانکرینگ 750 هزار تن در ماه در دست بررسی است، با اجرای این طرح در آینده نزدیک، قشم به عنوان قطب بانکرینگ جنوب کشور و خلیج فارس، 50 درصد نیاز حوزه خلیج فارس و دریای عمان را تامین می‌کند.

کد خبر 268141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =