منواکسید کربن به طور کامل از هوای کشور حذف شد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توزیع سوخت استاندارد، آلاینده منواکسید کربن به طور کامل از سیستم پایش آلاینده های هوای کشور حذف شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، امروز (سه‌شنبه، نهم شهریورماه) در نشست خبری با اشاره به این که در سیستم پایش آلاینده های هوا تغییراتی ایجاد شده است، گفت: در سالهای گذشته به دلیل ورود بنزین آلاینده و غیراستاندارد موضوع آلاینده سمی و خطرناک در هوا زیاد مورد توجه قرار نگرفت.

وی افزود: دولت یازدهم اقدامهایی در زمینه کاهش میزان آلاینده های سمی از هوا انجام داد که حذف منواکسید کربن یکی از این اقدامهاست، در سال 90 و 91 نیز موفق به کاهش اثرات بنزن در هوا شدیم و آلایندگی آن حدود 20 برابر کاهش یافته است.

متصدی تصریح کرد: با اجرای طرح کهاب (جمع آوری گازهای منتشر شده در جایگاه های عرضه سوخت) این موضوع باید به حد استاندارد برسد و امیدواریم این طرح تا پایان امسال با همکاری وزارت نفت اجرایی شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: با توجه به فعالیت انجام شده، امروز میزان منواکسید کربن تقریبا در تمام کلانشهرها به حد استاندارد رسیده و در حال رسیدن به شرایط پاک قرار داریم.

وی ادامه داد: در 2 سال گذشته میزان غلظت منواکسید کربن بیش از حد مجاز بود، اما اکنون کنترل شده است و بنابراین در حال ایجاد تغییراتی در سیستم پایش آلاینده های هوا هستیم، همچنین در سال 82 و 83 توانستیم سرب را به عنوان یک آلاینده از هوا حذف کنیم و امسال نیز موفق به حذف منواکسید کربن ازهوا شدیم.

افزایش 28 روزه هوای سالم و پاک در تهران

متصدی گفت: درباره کاهش آلودگی هوا اقدامهای زیادی انجام داده‌ایم که منجر به افزایش روزهای سالم و پاک تا 28 روز نسبت به سال 92 شده است، غلظت آلاینده ها نسبت به سال 92 روند کاهشی بسیار زیادی داشته که مرهون تلاشهای سازمان محیط زیست و دستگاه‌های دولتی مرتبط است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در دوم تیرماه امسال مصوبه‌ای با عنوان برش یکساله آلودگی هوا را داشتیم که فرایند آن با جدیت طی می‌شود و مباحثی مانند خودروهای فرسوده، جایگزینی اتوبوسها، همکاری خودروسازی‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید اتوبوس، توسعه سیستم مترو، افزایش واگن قطارهای مترو، ساماندهی مشاغل، بررسی شروع و پایان تعطیلات مدارس و وجود تعطیلات زمستانه در این مصوبه مطرح است که امیدواریم تا 2 ماه آینده آنرا جمع بندی کنیم.

وی عنوان کرد: دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا اقدامهای اساسی انجام داده است که 2 تصویب‌نامه در این زمینه وجود دارد، در حالی که تنها مصوبه دولتهای قبلی در این زمینه مصوبه‌ای در سال 79 بود که آن هم اجرایی نشد.

کاهش مصرف مازوت در نیروگاه‌ها زیر 10 درصد

متصدی تصریح کرد: با اقدامهای صورت گرفته تقریبا تمام نیروگاه‌ها از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و مازوت ممنوع شده است، بر اساس مصوبه دولت مبنی بر کاهش میزان مازوت، باید مصرف این ماده به عنوان سوخت در نیروگاه‌ها تا پایان امسال به زیر 10 درصد برسد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بر اساس همین مصوبه نیروگاه‌های اطراف کلانشهرها باید گازسوز باشند، در غیر این صورت با واحد متخلف برخورد می‌شود و در صورت ادامه این خلاف مانع فعالیت آن واحد خواهیم شد، در این زمینه تمهیداتی در وزارت نفت اندیشیده شده است تا گاز مورد نیاز تامین شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که در فصل سرد سال با افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم، از این رو سازمان محیط زیست پیشنهاد داده است تا تعمیرات صنایع بزرگ در این فصل از سال انجام شود که در این مورد هماهنگی‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.

متصدی افزود: ساماندهی و مدیریت منابع خانگی و تجاری نیز جزو برنامه های سازمان محیط زیست است که معاینه فنی این منابع یکی از این اقدامهاست، زیرا موتورخانه ها نقش عمده‌ای در آلودگی هوا دارند و ابتدا این الزام برای تمام دستگاه‌های دولتی تعیین شده است.

تصویب لایحه هوای پاک در نیمه نخست امسال

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باوجود همه تلاش سازمان حفاظت محیط زیست لایحه هوای پاک در مجلس قبلی به تصویب نرسید و در این مجلس نیز دنبال می‌شود که امیدواریم در نیمه اول امسال مصوب شود، لایحه هوای پاک در کمیسیونهای مختلف از جمله کمیسیون کشاورزی و محیط زیست و برخی کمیسیونهای فرعی مانند انرژی و صنایع با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: پروژه هایی که از آغاز بکار سبب تخریب محیط زیست شده‌اند را متوقف کرده‌ایم تا بررسی شوند و اگر مطابق با استانداردهای محیط زیست نباشند به طور کامل متوقف خواهند شد و یا اگر بتوانند ملاحظات محیط زیستی مورد نظر را در اجرای پروژه لحاظ کنند می‌توانند با شرایط خاصی فعالیت خود را ادامه دهند که البته این هم به نظر هیئت دولت بستگی دارد.

متصدی به عوارض آلایندگی زیست محیطی اشاره و تصریح کرد: تبصره 1 ماده 38 به عوارض آلایندگی برمی‌گردد و یکی از قوانینی است که مسائل زیست محیطی در آن دیده نشده است و این عوارض به حساب شهرداری واریز می‌شود، بر اساس قانون این عوارض باید صرف کاهش آلودگی هوا شود، اما تاکنون هیچ گزارشی از اجرای این قانون توسط شهرداری‌ها به سازمان محیط زیست نرسیده است، بلکه شهرداری به آن به عنوان یک راه درآمد نگاه می‌کند.

متصدی ادامه داد: این مسئله در برنامه ششم دیده شده که امیدواریم اصلاح آن با همکاری مجلس میسر شود تا بخشهایی از این درآمد برای کاهش آلودگی هوا و بخش صنعت هزینه شود.

کد خبر 268151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =