۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
  • کد خبر: 268181

فریبرز گردانی‌نژاد مدیرکل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل وزارت نفت

بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با دو رکن اساسی «شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدام‌ها، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا» و «افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز به‌ویژه در میادین مشترک» صنعت نفت به عنوان پیشرو و موتور محرک اقتصادی در کشور جهت بهره‌وری از پتانسیل‌های داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

از سوی دیگر ساخت داخل و اتکا به توان داخلی همواره دغدغه دولتمردان در کشورهای مختلف دنیا و از جمله در جمهوری اسلامی بوده است. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز در برهه‌های مختلف زمانی به این موضوع به طور جدی در حوزه‌های قانونگذاری پرداخته شده است.

در بخش عملیاتی نیز در وزارت نفت تا کنون فعالیت‌های بسیاری انجام پذیرفته که از آن جمله می‌توان به تشکیل حلقه‌های خودکفایی، تشکیل کمیته‌های تخصصی ستاد حمایت از ساخت داخل، تشکیل واحد‌های پژوهش و... اشاره کرد که منشأ خدمات ارزنده‌ای بوده‌اند.

طی چند سال گذشته با طراحی، تولید، استقرار و عملیاتی شدن «سامانه الکترونیکی تامین کالای وزارت نفت»، زیرساخت‌­های لازم جهت حمایت موثر از توانمندی سازندگان داخلی با اهداف مشخص ذیل فراهم شده است. در این راستا با نوسازی «سیستم کدینگ اقلام و تجهیزات وزارت نفت» و کاهش اقلام طبقه بندی از ۴/۲ میلیون قلم به ۹۰۰ هزار قلم و ایجاد ارتباط آنها با نظام طبقه بندی ملی و نیز تعریف «دستگاه مرکزی وزارت نفت» به عنوان مرکز و راهبر ارزیابی کننده منابع داخلی و ایجاد و انتشار فهرست بلند سازندگان داخلی، تسهیلات نوینی در اختیار شرکت‌های داخلی قرار گرفته تا براساس سیاست­های کلان کشور توانمندی ساخت اقلام و تجهیزات آنها به‌صورت دانش‌بنیان افزایش یابد.

 همچنین جهت عملیاتی ساختن حمایت از سازندگان داخلی در قالب اصلاح و تکمیل سیستم لجستیک وزارت نفت و تسری آن در شرکت‌های عملیاتی و مگا پروژه‌­های صنعت نفت، نظام جامع کیفیت کالا و خدمات به منظور افزایش سطح کیفی سازندگان داخلی جهت رقابت با شرکت‌های خارجی با تحت کنترل گرفتن فعالیت‌ها و فرایند­های کلان و ریز فرایندهای اجرایی تدوین شده است. همچنین با سوق دهی شرکت‌های داخلی در سه سطح توانمندی TRL، MRL و CRL می­‌توان به تولد شرکت‌های دانش بنیان E&P و GC در کشور عزیزمان ایران در صنعت نفت و مطرح در سطح دنیا امیدوار بود. به هر حال ایران همواره متکی به نفت و صادرات آن بوده است و در شرایطی که در حدود یک سال گذشته قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است، می‌توان با دانش‌بنیان کردن آن از اثرات سوء کاهش قیمت تا حد زیادی کاست.
منبع: روزنامه آرمان

کد خبر 268181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =