ازسرگیری تولید نفت میدان های القیاره عراق پس از  آزادی موصل

میدان های نفتی القیاره در شمال عراق و نزدیک شهر موصل، پس از آزادسازی این شهر از اشغال داعش فعال خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، روز سه شنبه (9 شهریور ماه) گفت که تولید در میدان های نفتی القیاره تا هنگامی که موصل بازپس گرفته نشده است، از سرگرفته نخواهد شد.

میدان های مهم نفتی القیاره و نجمه، قبل از اشغال توسط گروه تروریستی داعش در دو سال پیش (2014)، بالغ بر 30 هزار بشکه در روز نفت خام سنگین تولید می کرد که بخشی از آن در یک پالایشگاه کوچک، فرآوری می شد.

جهاد به رویترز گفت: آغاز روند احیا و بازسازی این میدان های نفتی پیش از بهبود اوضاع امنیتی و به سرانجام رسیدن نبرد آزادسازی شهر موصل در حدود 60 کیلومتری شمال القیاره، ممکن نیست.

سازمان های وابسته به وزارت نفت عراق پس از از آنکه القیاره در هفته گذشته باز پس گرفته شد، شروع به خاموش کردن آتش سوزی چاه های این منطقه کردند که تروریست ها از آن به عنوان روشی برای جلوگیری از دیده بانی هوایی نیروهای مسلح عراق و جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی این کشور، استفاده کرده بودند.

به گفته جهاد، وزارت نفت عراق همچنین خندق هایی برای جلوگیری از رسیدن نفت نشت کرده از این چاه ها به آب های رودخانه دجله حفر و آنها را مهار کرده است.

شرکت نفت آنگولا (سونانگول) در سال 2011 به علت افزایش تهدید امنیتی، قرارداد افزایش تولید میدان های القیاره را لغو و از این منطقه خارج شد.

عراق که با میانگین تولید روزانه چهار میلیون و 360 هزار بشکه در ژوئیه، دومین تولید کننده عمده اوپک پس از عربستان سعودی به شمار می رود، حدود سه میلیون و سیصد هزار بشکه نفت خام خود را از طریق جنوب، صادر می کند.

حدود 500 هزار بشکه در روز از نفت عراق نیز از طریق خط لوله اقلیم کردستان به بندر جیحان ترکیه و 70 هزار بشکه از طریق خط لوله کرکوک-جیحان در شمال صادر می شود.

کد خبر 268188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =