وزیر نفت با صدور ابلاغیه ای نرخ گاز طبیعی واحدهای کوچک مقیاس مایع سازی گاز طبیعی و واحدهای فشرده سازی گاز با هدف صادرات را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه در  بخشی از این ابلاغیه قیمت گاز طبیعی را از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه 10 درصد کمتر از قیمتهای محاسبه شده در ماده 2 و از ابتدای مهر ماه تا انتهای اسفند ماه 10 درصد بیشتر از قیمت های محاسبه شده در ماده 2 عنوان کرد.

ابلاغیه کامل وزیر نفت در ادامه می آید:

به استناد تکالیف و اختیارات ناشی از جزء 4 بند الف ماده 1 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و با توجه به بررسی های انجام شده و گزارشهای کارشناسی واصله، به منظور تشویق  سرمایه گذاری در احداث واحدهای LNG (گاز طبیعی مایع شده) در سواحل جنوبی کشور، بدینوسیله نرخ گاز طبیعی شیرین و خشک تحویلی از سوی شرکتهای دولتی وابسته به وزارت نفت به واحدهای جدید مایع سازی گاز طبیعی که با ظرفیت تا 1.5 میلیون تن در سال تولید LNG در مناطق یاد شده احداث شود، به ترتیب زیر تعیین و جهت اجرا ابلاغ می گردد. فرمول قیمت گاز طبیعی تحویلی به کارخانه های تولید LNG با ظرفیت بیش از 1.5 میلیون تن در سال، حسب مورد توسط وزارت نفت تعیین خواهد شد:

ماده 1- تخصیص گاز و اعطای مجوز به متقاضیان واحدهای مایع سازی گاز طبیعی موضوع این ابلاغیه به روال معمول پس از بررسی توسط معاونت برنامه ریزی وزارتخانه صورت خواهد گرفت و انعقاد قرارداد با متقاضیان، توسط شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد.

ماده 2-  فرمول پایه محاسبه قیمت گاز طبیعی شیرین گاز تحویلی به واحدهای مایع سازی گاز، ( شامل همه مصارف از جمله سوخت) بر حسب دلار در هر میلیون Btu به ترتیب زیر خواهد بود:

فرمول پایه محاسبه قیمت گازطبیعی شیرین 1  

 فرمول پایه محاسبه قیمت گازطبیعی شیرین 2   

Pn: قیمت گاز طبیعی تحویلی به کارخانه بر حسب دلار در هر میلیون  Btu برای ماه n

PLNG-JKM : متوسط ماهیانه قیمت  LNG بر حسب دلار در هر میلیون Btu برای ماهn

تبصره: قیمت گاز طبیعی شیرین تحویلی به کارخانه های مایع سازی گاز در هر میلیون  Btu تحت هیچ شرایطی نمی بایست از کف قیمتی زیر کمتر شود:

فرمول پایه محاسبه قیمت گازطبیعی شیرین 3

Pn-FLOOR : کف قیمت گاز طبیعی تحویلی بر حسب دلار در هر میلیون Btu برای ماه n

PBWAVE: متوسط ماهیانه قیمت هر بشکه نفت خام برنت BWAVE برای ماه n

ماده 3- نحوه اندازه گیری

واحدهای دریافت کننده خوراک موظف به نصب کنتورهای استاندارد مطابق توافق با اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی، برای اندازه گیری مقدار گاز طبیعی دریافتی می باشند.

ماده 4- معاونت برنامه ریزی وزارتخانه مکلف است با رعایت این ابلاغیه، در 15 روز نخست هر ماه، با توجه به اطلاعات دریافتی موضوع ماده 2، قیمت هر میلیون Btu گاز طبیعی شیرین تحویلی به واحدهای مایع سازی گاز را برای ماه شمسی پیش، محاسبه و جهت اجرا به شرکتهای تابعه ذیربط ابلاغ نماید. این قیمتها باید در درگاه الکترونیکی معاونت نیز به صورت عمومی اعلان شود.

ماده 5- قیمت گاز طبیعی موضوع این ابلاغیه از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور 10 % کمتر از قیمتهای محاسبه شده در ماده 2 و از ابتدای مهر ماه تا انتهای اسفند ماه 10% بیشتر از قیمتهای محاسبه شده در ماده 2 می باشد.

ماده 6- صورتحساب بهای گاز طبیعی برداشتی واحدهای مایع سازی گاز هر ماهه با توجه به ارقام و محاسبات انجام شده به ترتیبات مندرج در این ابلاغیه توسط شرکت ملی نفت ایران برای طرف قرارداد صادر می شود.

تبصره: قیمتهای ابلاغی دربرگیرنده عوارض قانونی می باشد که پرداخت آن برعهده مصرف کننده است و این موضوع باید در صدور صورت حسابها منظور شود.

ماده 7- این فرمول قیمت برای اشخاصی که تا آخر شهریور ماه 1396 نسبت به عقد قرارداد اقدام نمایند، تا انتهای سال 1410 معتبر می باشد. در صورتی که وزارت نفت، تجدیدنظر در این فرمول قیمتی برای بعد از سال 1410 را ضروری تشخیص دهد، فرمول جدید قیمت با توجه به قیمتهای منطقه ای- جهانی LNG، با فرض استهلاک کامل دارایی ها ( کارخانه تولید LNG) و منظور کردن هزینه های جاری عملیاتی منطقی طرف قرارداد، توسط وزارت نفت تعیین و ابلاغ خواهد شد.

خریداران می توانند در صورت اعتراض نسبت به عدم رعایت معیارهای اشاره شده در قسمت اخیر این ماده در قیمت گذاری پس از سال 1410، به شورای رقابت مراجعه نمایند.

ماده 8 – مبنای تسعیر نرخ ارز در هر ماه، متوسط نرخ رسمی تسعیر ارز بانک مرکزی خواهد بود.

ماده 9- نرخ گاز تحویلی به واحدهایی که با هدف صادرات گاز طبیعی به صورت فشرده شده (CNG) در سواحل جنوبی کشور به فعالیت می پردازند، تابع فرمول قیمت و دیگر شرایط مندرج در این ابلاغیه است.

کد خبر 268367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =