۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
  • کد خبر: 268391
پازل راهبردهای نفتی کامل‌تر می شود

دیدار وزیر نفت و وزیر انرژی الجزایر نشان از عزم جدی ایران برای بیرون آمدن از چارچوب های انزوامحور گذشته دارد، سوابق ارتباطات ایران و الجزایر ضمن دیرینه بودن همواره مثبت و رو به پیشرفت بوده و البته ارتباط هر چه بیشتر و سازنده تر با این کشور بویژه در حوزه نفت و انرژی می تواند منافع دوطرف را تضمین کند.

تحکیم روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تاکید بر اشتراک ها با هدف همگرایی هر چه بیشتر اعضا، یکی از راهبردی ترین سیاست های نفتی ایران بوده است. حمایت ایران از دبیر کلی محمد بارکیندو، رئیس پیشین شرکت ملی نفت نیجریه (ان‌ان‌پی‌سی) به‌عنوان دبیرکل تازه اوپک نشان داد که اثرگذاری ایران در اوپک بسیار جدی است. امروز و پس از گشایش ها در وضع تحریم های گذشته، وزارت نفت می رود تا صنعت نفت و گاز را به سرعت، ضمن بازگرداندن به فضای پیش از تحریم، به سوی پیشرفت حرکت دهد.

الجزایر چهارمین دارنده ذخایر گاز جهان است و از کشورهای مهم حوزه شمال آفریقا به شمار می آید. الجزایر از نظر وسعت جغرافیایی بزرگترین کشور در سواحل جنوبی مدیترانه و دومین کشور بزرگ آفریقا محسوب می شود که با کشورهای تونس، لیبی، نیجر، مالی، موریتانی، مغرب و جمهوری صحرای غربی همسایه است.

بیشتر شهروندان الجزایر مسلمان هستند و به زبان عربی سخن می گویند اما زبان فرانسه نیز در میان برخی از مردم آن رواج دارد. پس از استقلال الجزایر از فرانسه در سال 1341 هجری شمسی دولت ایران استقلال این کشور را به رسمیت شناخت و هیئتی را برای شرکت در جشن استقلال آن کشور به الجزیره فرستاد و سپس در مهر ماه 1343 اقدام به تاسیس نمایندگی و اعزام سفیر به این کشور کرد و گام نخست برای برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور از طرف ایران برداشته شد، الجزایر نیز در سال 1345 هجری شمسی سفیر اکردیته راهی تهران کرد و سرانجام در سال 1353 سفارت الجزایر در تهران تاسیس شد.

چندی پیش بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در جمع اهالی رسانه با تاکید بر شرکت ایران در نشست غیر رسمی اعضای اوپک که اواخر سپتامبر در حاشیه اجلاس مجمع جهانی انرژی (IEF) در الجزایر برگزار می شود از حضور دبیرکل اوپک در تهران خبر داده بود. اکنون سفر وزیر انرژی الجزایر به ایران و دیدار با سکاندار صنعت نفت و گاز کشور نشان می دهد که پس از تحریم های ظالمانه و گشایش ها به دنبال احیای سهم خود در بازارهای جهانی نفت خام هستیم.

این در حالی است که به گفته وزیر نفت ایران «زمانی که بی ثباتی در بازار ایجاد شد، تولید نفت ایران به زحمت به ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه می رسید و صادرات نفت کمتر از یک میلیون بشکه در روز بود ،انتظار ما این است کسانی که ثبات بازار را برهم زدند، بالاترین و اصلی ترین مسئولیت را در برگرداندن ثبات به بازار برعهده گیرند، ایران برای بهبود قیمت و شرایط بازار نفت خام به همکاری با اعضای اوپک ادامه می دهد، اما انتظار داریم که حق ما برای احیای سهم از دست رفته خود در بازار نفت در نظر گرفته شود، احیای سهم از دست رفته ایران در بازار نفت، اراده و خواست ملی مردم ایران است.»

تعامل دو جانبه امروز در ساختمان مرکزی وزارت نفت در خیابان طالقانی و تاکید وزیر انرژی الجزایر بر همکاری و توسعه دو جانبه ایران و کشورش در حوزه نفت و گاز و انرژی، افزون بر ارتباط مستحکم و مناسب در چارچوب اوپک نویدبخش گشودن راه برای رسیدن به راهبرد اصلی وزارت نفت است. راهبردی که معتقد است «احیای سهم از دست رفته ایران در بازار نفت، اراده و خواست ملی مردم ایران است.»

کد خبر 268391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =