۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
  • کد خبر: 268756
اهداف پالایشی ایران محقق شد

اهداف کلان پالایشی ایران برای ارتقای کمی و کیفی تولید و توزیع فرآورده های نفتی در طول گذشت سه سال از دولت یازدهم محقق شد.

شاهرخ خسروانی، معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به اهداف تعیین شده در  بخش پالایشی کشور اعلام کرد: این شرکت در سه سال گذشته به اهداف کلان تعریف شده که یکی از آنها ارتقای کیفی فرآورده ها با توجه به رسالتی که در تولید و توزیع فرآورده‌های با کیفیت مطلوب و کمک به مقوله زیست محیطی کشور دارد، دست یافته است.

وی افزود: یکی از محورهای فعالیت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که در حقیقت جزو سیاست های کلان وزارت نفت هم به شمار می آید، افزایش کمی و کیفی فرآورده‌های پالایشگاه ها و توزیع آن در شهرهای در معرض آلودگی بیشتر بود که با تکمیل زنجیره توزیع در هشت کلانشهر کشور این هدف محقق شد.

شتاب در اجرای پروژه‌های بهبود کیفیت پالایشگاه‌ها

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اجرای پروژه‌های ارتقای کیفی و کمی پالایشگاه‌های کشور، گفت: بخش زیادی از این پروژه‌ها به دلیل مسائل مختلف داخلی و خارجی از جمله تحریم‌های بین المللی و واگذاری شرکت های پالایشی به بخش خصوصی تحت عنوان سهام عدالت به تعویق افتاد.

به گفته معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، واگذاری شرکت های پالایشی به عنوان سهام عدالت سبب شد در تغییرات جدید، هیئت‌ مدیره و سهامداران از اجرای پروژه‌ها استنکاف کنند و بیشتر پروژه‌هایی که سال 84 و 85 در پالایشگاه‌های مختلف تعریف شده بود به نوعی تعطیل شدند.

وی ادامه داد: تا سال 89 و 90 همه پروژه‌های توسعه‌ای و ارتقای کیفی پالایشگاه‌های کشور به غیر از یک یا دو مورد خاص مثل بنزین سازی پالایشگاه اصفهان بقیه به طور غیرفعال باقی‌مانده بود که مهمترین کاری که در این مدت سه سال انجام شد، این بود که دوباره با حضور در هیئت مدیره‌های این شرکت های پالایشی واگذار شده و با استفاده از نقش تنظیم گر روابط (نظارتی) وزارت نفت و نقش حاکمیتی کنترل بر روند اجرای پروژه‌های توسعه کمی و کیفی پالایشگاه ها را دوباره آغاز کنیم.

خسروانی تصریح کرد: در این زمینه مصوبه های مختلفی هم از طرف مجلس و هیئت دولت صادر شد که از مهمترین آنها کمک به آن دسته از شرکت های پالایشی بود که حداقل 30 درصد از سود سالیانه فرایندشان را صرف پروژه هایشان کنند تا پایان سال 98 اعمال کیفی‌ سازی را برایشان متوقف کنیم که با انجام این سیاست ‌کار بزرگی برای شتاب روند اجرای پروژه‌ ها انجام شد.

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با همین فرایند پروژه‌های شرکت های پالایشی آغاز شد، به طور مثال در پالایشگاه اصفهان اجرای پروژه‌های مربوط به ارتقای کیفیت گازوئیل و واحد تقطیر سوم پالایشگاه، واحد آر اف سی سی  RFCC برای کاهش نفت‌کوره که عملیات اجرایی آنها متوقف شده بود با تفاهم انجام شده با شرکت دایلم کره جنوبی دوباه آغاز شده است که امیدواریم در سال 97 واحد تصفیه گازوئیل‌ وارد مدار شود و تا سال 99 واحد RFCC  پالایشگاه که مقدار تولید نفت‌کوره را به زیر 10 درصد می‌رساند، اجرایی شود.

پالایشگاه تبریز 

وی در ادامه به پروژه‌های ارتقای کیفی پالایشگاه تبریز اشاره کرد و گفت: طرح های افزایش کیفی فرآورده های پالایشگاه تبریز اواخر سال 96 و یا حداکثر اوایل سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

خسروانی با اشاره به گشایش های ایجاد شده در دوران پسابرجام، اعلام کرد: هم اکنون به منظور کاهش نفت‌کوره پالایشگاه‌های تبریز، بندرعباس و تهران شرکت های معتبر اروپایی و ژاپنی برای ارزیابی، طراحی و امکان‌سنجی پروژه‌ها حضور یافته و قراردادهای مشاوره‌ای با این شرکت های بین‌المللی امضا شده و در حال طراحی است که پس از پایان طراحی فاز اجرایی و تامین منابع مالی پروژه‌ها آغاز خواهد شد. 

وی تاکید کرد: دوران پسابرجام کمک بسیار بزرگی به حضور شرکت های خارجی کرد که تا  افق 1404 بیشتر پالایشگاه‌های کشور هم از نظر کیفیت تولید فرآورده در سطح مطلوبی باشند و هم تولید نفت‌کوره پالایشگاه ها به زیر 10 درصد برسد.

پالایشگاه لاوان
معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این که سیاست شرکت کمک کردن به تکمیل پروژه هایی است که نیمه کاره با درصد پیشرفت بالا بودند اما بنا به دلایلی به صورت معلق باقی مانده بود، گفت: از مهمترین این پروژه ها  واحد گازوئیل و بنزین پالایشگاه لاوان بود که در سه و چهار ماه گذشته واحد گازوئیل آن به بهره برداری رسید و واحد بنزین‌سازی مشخصا واحد ایزومراسیون پالایشگاه در مرحله شارژ کاتالیست است که امیدواریم ظرف پاییز امسال به بهره برداری برسد که با بهره برداری از آن، پالایشگاه لاوان افزون بر افزایش 800 هزار لیتری کل بنزین تولیدی که حدود 2 میلیون و 800 هزار لیتر  است دارای کیفیت یورو 4 خواهد شد.

پالایشگاه بندرعباس

خسروانی در ادامه به طرح توسعه واحد بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس اشاره کرد و افزود: این پروژه پاییز امسال به بهره برداری می‌رسد و در حال طی مراحل نهایی تحویل‌گیری از پیمانکار است که با بهره‌برداری از آن، سه میلیون لیتر افزایش تولید بنزین را در کشور شاهد خواهیم بود و حدود 70 درصد بنزین این پالایشگاه با در سرئیس قرار گرفتن واحد ایزومریزاسیون، یورو 4 خواهد شد.

پالایشگاه آبادان 

وی یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که در دستور کار مدیریت پالایش و پخش و وزارت نفت قرار دارد را طرح تثبیت پالایشگاه آبادان اعلام کرد و گفت: مراحل طراحی‌ این پروژه رو به اتمام است و تامین منابع مالی آن از خط اعتباری چین انجام شده و عملیات اجرایی پروژه از نیمه دوم سال اجرا خواهد شد که با انجام این پروژه نفت کوره پالایشگاه آبادان پس از اجرای طرح از حدود 35 درصد به کمتر از 25 درصد کاهش خواهد داد.

به گفته معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین اجرای این پروژه بازار کار پایین دستی و بالادستی گسترده‌ای در آبادان و منطقه ایجاد خواهد کرد و با بهره‌برداری از فاز نخست آن همه محصولات پالایشگاه دارای استاندارد یورو 4 خواهد شد. 

پالایشگاه های آناهیتا، پارس شیراز و سیراف

وی به سه پروژه بزرگ 150 هزار بشکه ای پالایشگاه آناهیتا، پروژه میعانات گازی پارس شیراز و طرح سیراف اشاره کرد و افزود: همه این پروژه ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست اقدام است و برخی از آنها مثل پالایشگاه آناهیتا مراحل طراحی را کامل را گذرانده  و واحدهای تحت لایسنس رو گرفته و به دنبال تامین منابع است که امیدواریم بتواند به موقع کار اجرایی‌اش را شروع کند.

خسروانی گفت: درباره پالایشگاه سیراف هم کار از سوی بخش خصوصی و با نظارت مطلوب وزارت نفت در حال پیگیری است و همه زمین های پالایشگاه های هشت گانه تحویل کارفرما شده است.
کد خبر 268756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =