۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
  • کد خبر: 269026
بهینه‌سازی مصرف انرژی با استفاده از پمپ حرارتی

بهینه‌سازی عملیاتی مصرف انرژی در فرآیندهای جداسازی پالایشگاه نفت تهران با استفاده از پمپ حرارتی بررسی شد.

به گزارش شانا، پمپ حرارتی وسیله‌ای است که توانایی جذب حرارت در یک دمای پایین و باز پس دادن آن در دمای بالاتر را دارد، به‌طوری‌که میزان حرارت بازیابی شده بیشتر از انرژی مورد نیاز جهت راه‌اندازی دستگاه است. 

اصول عملیاتی پمپ‌های حرارتی بر مبنای دانش مربوط به تجهیزات سردکننده بوده و هدف اولیۀ آن گرفتن حرارت و سرد کردن یک فضای دما پایین است. به عبارتی یک پمپ حرارتی به‌عنوان دستگاهی جهت بازیافت حرارت عمل می‌کند، به‌طوری‌که با دریافت مقداری انرژی، حرارت اتلافی دما پایین فرآیند را به یک حرارت مفید با دمایی بالاتر تبدیل می‌کند.

شناسایی پتانسیل‌های مناسب جهت نصب و بکارگیری پمپ حرارتی در سیستم‌های فرآیندی، نیازمند دانش ویژه‌ای است که امروزه تحلیل پینچ به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتگراسیون حرارتی، جهت هدف‌گذاری و طراحی فرآیندهای پالایشگاهی به‌کار برده می‌شود.

استفاده از این تکنولوژی، امکان‌سنجی به‌کارگیری پمپ حرارتی در یک فرآیند جداسازی را باعث می‌شود و با توجه به نیاز بسیار بالای انرژی در فرآیندهای جداسازی، استفاده از یک سیستم پمپ حرارتی جهت پمپ کردن حرارت از چگالنده به جوش‌آور برج‌ها، می‌تواند منجر به کاهش مقادیر قابل توجهی از انرژی ‌شود.

در پژوهش «بهینه‌سازی عملیاتی مصرف انرژی در فرآیندهای جداسازی با استفاده از انتگراسیون پمپ حرارتی» با ارائه یک الگوریتم بررسی سریع، امکان‌سنجی فنی و اقتصادی نصب پمپ حرارتی ارزیابی شده است.

نتایج فرآیند جداسازی ال پی جی بخش جنوبی شرکت پالایش نفت تهران نشان می‌دهد که با به‌کارگیری پمپ حرارتی در فرآیند جداسازی تصفیه گاز مایع در این پالایشگاه، 144 هزار دلار در سال صرفه‌جویی انرژی اتفاق می‎افتد که زمان بازگشت سرمایه آن حدود 4 سال است.

کد خبر 269026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =