۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
  • کد خبر: 269164

تولید و صادرات نفت ایران (به استثنای میعانات گازی) در حالی‌که هنوز یک سال از رفع تحریم‌ها نمی‌گذرد با بهبودی چشمگیر همراه بوده و بر اساس آمار و اطلاعات موجود به سطح پیش از تحریم‌ها بسیار نزدیک شده است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، بر‌اساس اطلاعات به دست آمده از بارگیری نفتکش‌های ایران، صادرات نفت خام ایران به غیر از میعانات گازی از آگوست سال گذشته تا‌کنون دو برابر شده و به 11/ 2 میلیون بشکه در روز رسیده است. به گزارش رویترز، صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئن 9/ 1 میلیون بشکه در روز و در ماه جولای به 83/ 1 میلیون بشکه در روز بوده است.

بر این اساس صادرات نفت ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده اوپک، در ماه آگوست نسبت به ماه ژوئیه 15 درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم از ژانویه 2012 رسید، اگرچه در حال حاضر، ارقام متفاوتی برای میزان دقیق صادرات نفت خام ایران عنوان می‌شود، اما موضوعی که منابع آگاه بر سر آن اتفاق نظر دارند، 2 برابر شدن رشد صادرات نفت خام ایران از ماه ژانویه به این سو است. تقاضای بالا برای نفت خام ایران در آسیا و اروپا باعث شد تا صنعت نفت کشور بعد از لغو تحریم‌های یک‌ طرفه غرب بتواند تولید خود را به بیش از 8/ 3 میلیون بشکه در روز در ماه جاری میلادی افزایش دهد. به نوشته رویترز، جزئیات بارگیری میعانات گازی در ماه آگوست مشخص نیست، اما درصورتی که بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا محموله‌های صادراتی میعانات گازی ایران روی میزان روزانه 310 هزار بشکه ثابت بوده باشد، مجموع صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه آگوست، بیشترین میزان در سال جاری برابر با 41/ 2 میلیون بشکه در روز خواهد بود که از متوسط پیش از تحریم‌ها برابر با 5/ 2 تا 6/ 2 میلیون بشکه در روز در سال 2011 اندکی کمتر است.

همچنین صادرات نفت ایران در ماه آگوست به آسیا به استثنای میعانات گازی 48/ 1 میلیون بشکه در روز بوده است. صادرات نفت خام ایران به هند نیز در ماه آگوست به رکوردی بی سابقه دست یافت و با رشدی 48 درصدی به نزدیک 600 هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که این رقم در ماه جولای 150 هزار بشکه در روز بوده است. در این میان چین نیز بیش از 564 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است. ژاپن و کره جنوبی نیز روزانه 230 هزار بشکه و 92 هزار بشکه نفت از ایران در ماه آگوست نفت وارد کرده‌اند. صادرات به اروپا نیز برابر با روزانه 630 هزار بشکه صورت گرفته است. بر اساس این آمار، صادرات نفت ایران به ترکیه، یونان، اسپانیا نیز ادامه پیدا کرده و صادرات به ایتالیا نیز نسبت به ماه گذشته میلادی رشدی دوبرابری داشته و به 87 هزار بشکه در روز رسیده است. رشد چشمگیر صادرات نفت خام ایران در حالی است که مسوولان نفتی کشور از بازگشایی یک پایانه نفتی جدید تا پایان امسال برای صادرات نوع جدیدی از نفت خبر داده بودند.

کد خبر 269164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =